۰ نفر
۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۳

در پی درکیری های اخیر حلب برخی رسانه ها، خبر از سقوط و شکست محاصره حلب می دهند، به راستی محاصره حلب شکسته شده است؟

زهره نوروزپور : شب گذشته اخباری از سوی برخی رسانه های عربی دربارۀ شکست محاصره و سقوط منطقه راهبردی حلب منتشر شد. مخالفان و تکفیری ها پس از شکست های پی در پی در مناطق تحت کنترل خود این بار دست به دامان سیاه نمایی  و فرافکنی علیه ارتش سوریه شده اند. آنها با شایعه پیروزی در رسانه های همسوی عربی اعلام کرده اند که محاصره شکسته شده است و آنها به زودی حلب را به کنترل خود در می آورند، در حالی که این اخبار از اساس کذب است چرا که هم مقامات سوری و رسانه های  میانه آن را تکذیب کرده اند.

خبرنگار العام در این زمینه می گوید این تنها سیاه نمایی از سوی مخالفان برای تضعیف روحیه ارتش اسد و مردم است در حالی که جنگ ادامه دارد، خبرها حاکی از آن است که ارتش اسد یک دانشکده فنی هوایی  را از دست داده است. اما هنوز زیر آتشبار ارتش سوریه است. تمام شهر حلب مشتعل است و ارتش سوریه عقب نشینی کرده است. در این میان که برخی رسانه ها خبر از سقوط حلب می دهند برخی شبکه های عربی تصاویری از شادمانی تکفیری های عرسال لبنان را نشان می دهند که در حال جشن و پایکوبی هستند. اما مقامات سوریه این اخبار را تکذیب کردند و اعلام کردند که ما به نبرد علیه تکفیری ها ادامه خواهیم داد و مناطق از دست رفته را باز پس خواهیم گرفت.

گزارشات میدانی در این باره حاکی از آن است که جنوب حلب منطقه باز نظامی اعلام شده است. اخباری ضد و نقیض خبر از سقوط کامل می دهد، اخباری دیگر خبر از شکست کامل محاصره و اخباری که همه اینها را تکذیب می کند. خبرگزاری رسمی سوریه سانا می گوید: محاصره پابرجاست و آنچه که رسانه های معاند می گویند برای تضعیف روحیه ارتش و مردم است و ما همچنان به جنگ ادامه می دهیم. به گفته این منبع نظامی، ارتش طبق دستورات صادر شده، مصمم است مانع تحقق اهداف دشمن در جنوب حلب شود و هم اکنون درگیری سختی در منطقه دانشکدها در جریان است،  این نظامی سوری گفت، دشمن متحمل خسارات سنگینی شده است.

چرا حلب مهم است؟

شهر حلب در استان حلب در شمال کشور سوریه قرار دارد که به قلب اقتصادی سوریه معروف است، این شهر از این حیث حائز اهمیت است که به دریای مدیترانه و رود فرات را در کنار خود دارد. این شهر نقطه ای است که از آغاز درگیریهای سوریه در سال 2011 مورد توجه طیف های مخالف و تکفیری ها دولت سوریه و حتی کشورهای خارجی مداخله گر بوده است. این منطقه استراتژیک که با ترکیه هم مرز می شود موضوع تنش این دو کشور هم بوده است و اصل اختلاف اردوغان با دولت سوریه چشم طمع به این نقطه از خاک سوریه است. شهر حلب از نیمه سال 2012 به جبهه داخلی جنگ سوریه تبدیل شد که قسمتی از آن دست نیروهای اسد است و قسمتی دیگر دست مخالفان است.

حلب در ۳۵۵ کیلومتری شمال دمشق، پایتخت سوریه قرار دارد و پایتخت تجاری و فرهنگی این کشور به شمار می‌رود. این شهر چندین هزار ساله که به خاطر موقعیت استراتژیک بین دریا و رود فرات، از مهم‌ترین شهرهای جهان باستان محسوب می‌شده است.

حلب 2.5 میلیون نفر جمعیت دارد که علاوه بر آن یک میلیون نفر دیگر نیز در شهرهای دیگر این استان زندگی می کنند. اکثریت مردم این استان سنی هستند ولی عموما طرفدار اسد پدر و بشار پسرش هستند. همچنین می توان گفت که تمرکز اقتصادی سوریه بر این شهر است. در حال حاضر بسیاری از کارمندان حکومت در رده های مختلف در آن زندگی می کنند که همین مساله نشان از اهمیت بالای شهر حلب دارد. 

واقع شدن حلب بر گذرگاه های حیاتی مشرف به ترکیه و نزدیکی اش به مرزهای این کشور آن را شهری استثنائی کرده که می تواند با ایجاد یک منطقه امن و تاسیس یک پایگاه نظامی لوجستیکی و مدنی در آن، برای کشور مداخله گر خارجی ای مثل ترکیه مهم جلوه کند که البته بر کسی هم پنهان نیست که ترکیه تا چه اندازه به آن چشم دوخته است.

همچنین اگر مخالفان بتوانند در این استان یک منطقه امن برای خود بسازند آن گاه خواهند توانست که به فکر بازگشت مجدد به سوریه بیفتند و حتی یک حکومت موقت داخل سوریه یعنی در همین منطقه تشکیل دهند و این مساله می تواند وضعیت را برای اپوزیسیونی که تنها در خارج از مرزهای بین المللی است و هیچ گونه تحرکی در درون خاک سوریه ندارد، بهبود بخشد. حقیقت هم این است که مخالفان اهمیت این موضوع را می دانند و برای همین تلاش می کنند که در فعالیت های طغیانی خود علیه حکومت مشارکت فعال داشته باشند.

بنا به گزارشها هر کدام از جریان های مسلح یا گروه های شبه نظامی که مدعی اند بر یک منطقه مستولی شده اند در حقیقت کنترل بسیار ضعیفی بر آن منطقه دارند و در هماهنگی نیز بسیار ضعیف عمل می کنند، یکی از دلایل آن به فضای فکری شورشیان باز می گردد که عموما همه چیز را طایفه ای می بینند و می خواهند با دیدگاه های دینی خود مسائل را پیش ببرند، این مساله این امکان را به اسد می دهد که با حمایت بیشتری به مبارزه با آنها برخیزد. همانطور که ارتش این کشور امروز اعلام کرد خسارت سنگینی به آنها وارد شده است و ما همچنان به مبارزه ادامه می دهیم تا مناطق دیگر را باز پس بگیریم.

حال با توجه به اهمیت این شهر، خبرنگاران میدانی از منطقه حلب چه می گویند:

 

 


 ارتش سوریه حمله گروههای مسلح را به شرق شرفه در جنوب حلب ناکام گذاشت

به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، ارتش سوریه موفق شد حمله شدید گروههای مسلح به این منطقه را دفع کند و بار دیگر بر بخش هایی از دانشکده توپخانه که پیش از این تروریست ها به آن نفوذ کرده بودند مسلط شود، در این درگیری تعدادی از تروریست ها کشته یا مجروح شدند.

ارتش سوریه همچنین تروریست هایی راکه از برخی از مناطق اطراف دانشکده جنگ در حال عقب نشینی بودند هدف قرار داد. 

خبرنگار شبکه تلویزیونی العالم در حلب سوریه طی گزارشی گفت:

این تصاویر بیانگر نبرد بی رحمانه میان ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان از یک طرف و گروهک های مسلح تکفیری از سوی دیگر در جنوب شهر حلب است. جنگنده های ارتش سوریه با بمباران منطقه عملیات در اطراف دانشکده های نظامی در ورودی های حلب تروریست ها را از این منطقه جدا کرده و به کمک نیروهای پیاده نظام برای پاکسازی مناطق تحت سیطره تکفیری ها در دانشکده نظامی و اطراف آن شتافتند.

خبرنگار العالم در ادامه تصریح کرد: یک گروه از تروریست ها که به وسیله ارتش و هم پیمانان آن از بین رفتند در تلاش برای پیشروی به سوی دانشکده صنایع نظامی بودند. یک منبع نظامی در این باره گفت: اخراج تکفیری ها از این دو دانشکده طی چند ساعت آینده به طور قطع انجام خواهد شد. اتاق عملیات مشترک در حلب نیز تاکید کرد که اخراج تروریست ها از دو دانشکده صنایع نظامی و توپخانه امری حتمی است. وی افزود: یک خودروی زرهی بمب گذاری شده دشمن هم که قصد پیشروی به شمال شرق الراموسه را داشت به وسیله یک موشک هدف قرار گرفته و منهدم شد. 

ارتش سوریه در غوطه شرقی دمشق از سه محور به پیشروی های تازه ای دست یافت

به گزارش شبکه تلویزیونی العالم ارتش سوریه با کمک نیروهای هم پیمان قلعه شَلَف در جنوب شرق کِنسَبّا واقع در حومه لاذقیه را از دست تروریست های تکفیری آزاد کردند و از سه محور به پیشروی های تازه ای در غوطه شرقی در حومه دمشق دست یافتند. این پیشروی راه را برای رسیدن به منطقه استراتژیک دوما باز می کند.

ارتش سوریه درعملیاتی دیگر تا مسافت یک کیلومتری غرب شهر المعضمیه پیشروی کرده و تروریست های مسلح را به طور کامل از منطقه داریا بیرون راندند.

دارین فضل خبرنگار العالم در دمشق طی گزارشی در این باره گفت:

پیروزی ارتش سوریه در ورودی های دمشق همچنان ادامه دارد. آنها از سه محور به حملات خود ادامه داده و خطوط دفاعی افراد مسلح را در غوطه شرقی قطع کردند.

اولین محور عملیات ارتش سوریه از جنوب غربی شهرک حوش نصری و محور دوم از مزارع حوش الظواهری و محور سوم نیز از شهرک ریحان بود.


ربیع کله وندی، دیگر خبرنگار العالم در حلب گزارش کرد که ارتش سوریه این مناطق را جنگی اعلام کرده است ضمن اینکه با عقب نشینی از برخی مناطق جنوب غرب حلب، در خطوط دفاعی جدیدی موضع گرفته است.
ارتش سوریه و هم پیمانانش حمله شدید گروه های تروریستی را به دانشکده توپخانه در حلب دفع کردند.

براساس این گزارش ارتش و هم پیمانانش همچنین حمله گروه های مسلح به محور "الراموسه" را دفع کرده و اجازه هیچ گونه پیشروی را به آنها ندادند. ارتش ادعای گروه های تروریستی مبنی بر تصرف میدان "الراموسه" را تکذیب کرد.
درهمین حال نیروهای ارتش و همپیمانانش با آزادسازی قلعه "شلف" در جنوب شرق "کنسبا" در حومه لاذقیه، به پیشروی میدانی جدیدی را در غوطه شرقی در حومه دمشق در سه محور مهم دست یافتند با این پیروزی، مسیر پیشروی به سمت منطقه استراتژیک دوما هموار می شود.

در شهر منبج نیز، اطلاعات جسته و گریخته ای درباره تصرف این شهر - که یکی از پایگاه های مهم گروه تروریستی داعش در استان حلب به حساب می آید – پس از یک سلسله زد و خوردهای شدید دو ماهه، توسط نیروهای جبهه دموکرات سوریه به دست آمده است.

گروه موسوم به دیده بان سوری وابسته به مخالفان خارج نشین سوری، تأکید کرد که نیروهای جبهه دموکرات سوریه، این شهر را به طور کامل به تصرف خود درآورده اند ودر حال پاکسازی شهر و تعقیب تروریست های داعشی باقی مانده ای هستند که خود را در میان مردم پنهان کرده اند. شرفان درویش، سخنگوی گروه موسوم به شورای نظامی شهر منبج گفت که نیروهای جبهه دموکرات سوریه 90 درصد این شهر را به تصرف خود درآورده اند.

عدنان ابو امجد، از فرماندهان نیروهای جبهه دموکرات تصریح کرد که این نیروها با توجه به اینکه عناصر داعش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند، با احتیاط شدید به پیشروی خود در شهر ادامه می دهند.

جنوب غرب حلب منطقه باز نظامی اعلام شد/ موضع گیری جدید ارتش سوریه

 خبرنگار خبرگزاری تسنیم از دمشق،

منطقه جنوب غربی شهر حلب در معرض حمله شدید گروه‌های تروریستی است که این امر باعث شد تا ارتش سوریه و نیروهای مقاومت دو دانشکده تسلیحات و توپخانه را تخلیه کرده و در خطوط دفاعی جدیدی موضع بگیرند.

همزمان ارتش سوریه جنوب غربی شهر حلب را منطقه نظامی باز اعلام کرد.

وی افزود: عقب نشینی ارتش به نقاط معین به معنای وجود خطری برای شهر حلب نیست بلکه درگیری هم اکنون برای شکستن محاصره عناصر مسلح است. ارتش سوریه و هم پیمانانش بزودی کار را یکسره خواهند کرد.

در همین حال، یک کارشناس نظامی گفت: حمله شدید کنونی گروه‌های تروریست از جبهه جنوب غربی شهر حلب حمله‌ای با حمایت خارجی است که افسران و عناصر اطلاعاتی خارجی آن را طرح ریزی می‌کنند؛ اما در میدان نبرد، نیروهای دلاور ارتش و هم پیمانانشان تروریسم را زیر پا له خواهند کرد، حال هرچه می خواهند حملات و وحشیگری آنها افزایش یابد.

 

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 564602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =