جلوگیری ازتعطیلی 200 واحدصنعتی و ایجاد 1227شغل در البرز

به گزارش ایرنا- جلوگیری از تعطیلی 200 واحد صنعتی، اجرای 70 درصد مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، افزایش 34برابری سرمایه گذاری خارجی،ایجاد 1227 فرصت شغلی، حل مشکل معوقات بانکی واحدهای تولیدی و تلاش برای تکمیل طرح های نیمه تمام، گام های ویژه دولت یازدهم برای توسعه و آبادانی استان البرز است.

دولت یازدهم از آغاز فعالیت خود با انبوهی از طرح های بدون برنامه ریزی و کمبود منابع اعتباری مواجه بود که با همان سیاست تدبیر و درایت راه تکمیل طرح های نیمه تمام را با هدف جلوگیری از افزایش هزینه ها در پیش گرفت.
برخی از این طرح ها به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارهای لازم متوقف شده بود که دولت با اختصاص اعتبار براساس درصد پیشرفت فیزیکی طرح ها توانست در جهت حل این مشکل گام بردارد.
علاوه بر این، در بخش های صنعت، کشاورزی، اشتغال، سرمایه گذاری به ویژه پس از برجام، تحولاتی ایجاد شد که توانسته استان البرز را در مسیر توسعه قرار دهد و تکمیل گام های برداشته شده، البرز را به جایگاه واقعی خود در کشور می رساند.
** جلوگیری از تعطیلی 200 واحد صنعتی در البرز
همراهی بانک ها و دستگاه های استان با ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از تعطیلی 200 واحد صنعتی جلوگیری کرد.
سیدحمید طهائی استاندار البرز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از نکات حیاتی کشور در شرایط کنونی مسئله اقتصاد مقاومتی است که در این رابطه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کشور تشکیل و به موازات آن در استان نیز نسبت به شکل گیری این ستاد اقدام شده است.
وی با بیان اینکه رونق چرخه تولید در استان یکی از برنامه های اصلی این ستاد به شمار می رود، افزود: در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، شناسایی واحدهای نیمه فعال در دستور کار قرار گرفته و اهم مسائل به ستاد اقتصاد مقاومتی راه یافته است.
طهائی با اشاره به اینکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولیدی، بازوی اقتصاد مقاومتی در استان است، افزود: سال گذشته این ستاد 322 مصوبه را عملیاتی و مشکلات واحدهای تولیدی متعددی را برطرف کرده است.
وی بیان اینکه برنامه های اقتصاد مقاومتی از ابتدای سال بصورت جدی و فعال مورد پیگیری قرار دارد، گفت: وظایف به دستگاه هایی که بصورت مستقیم روی برنامه های این ستاد تأثیرگذار هستند ابلاغ شده و سهم استان در تحقق این مهم با تعیین جدول زمان بندی مشخص گردیده است.
فرمانده ستاد اقتصادمقاومتی در استان بدهی و معوقات بانکی را اصلی ترین عوامل از رونق افتادن چرخ صنایع اعلام کردو افزود: با تلاش هایی که ستاد تسهیل در استان داشته و هماهنگی هایی که با بانک ها و دستگاه های استانی بعمل آمده، تا کنون از تعطیلی 200 واحد صنعتی جلوگیری شده است.
وی گفت: این در حالی بود که بانک ها به خاطر معوقات، امکان تملک واحدهای تولیدی را داشتند که ستاد تسهیل استان مانع این امر شد.
طهائی به سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به استان البرز اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه سهمیه اعتباری سیستم بانکی کشور 417 هزار میلیارد تومان اعلام شده بود در سفر دکتر سیف با تشریح شرایط ویژه این استان صنعتی، دستور برداشته شدن سقف تسهیلات به واحدهای تولیدی صادر و با اختیاری که به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان داده شد رقم تسهیلات به واحدهای مستعدتوسعه که نیازمند منابع مالی بیشتر هستند برای بازگشت به چرخه تولید کشور، با سقف بالاتر منابع مالی، بلامانع خواهدبود.
وی افزود: علاوه بر 16 هزار میلیارد تومانی که بانک مرکزی پیش تر برای کمک به صنایع کوچک و متوسط در نظرگرفته بود منابع مالی بیشتری هم در اختیار این واحدها قرار خواهد داد.
** تداوم فعالیت واحدهای تولیدی اولویت دولت در البرز
صمد بهزاد مدیرکل اقتصادی استانداری البرز تاکید کرد: تمام هم و غم دولت برای رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی بوده که مانع از تعطیلی آنها شود.
وی اضافه کرد: دراستان البرز در دوسال گذشته تاکنون بیش از 550 واحد صنعتی و تولیدی وکشاورزی که مشکلات عدیده ای داشتند با احیا و افزایش ظرفیت تولید روبه رو شده اند.
بهزاد خاطرنشان کرد: استاندار البرز نیز با برگزاری جلسات متعدد و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مشکلات واحدها را بررسی کرده و مانع تعطیلی آنها درحد توان خود شده است.
**اقدامات عمرانی در استان البرز
هیربد معصومی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز درباره گام های دولت برای توسعه البرز به خبرنگار ایرنا گفت: درسال گذشته تنها 30 درصد تخصیص اعتبار را در استان البرز داشتیم که با درایت دولت در بحث تکمیل پروژه های نیمه تمام توانست بخش قابل توجهی از مشکلات را مرتفع سازد.
وی با اشاره به مشکلات ترافیکی استان البرز و قرار گرفتن 18 درصد ترافیک کشور در این استان، ادامه داد: این موضوع مهم آنچنان مورد توجه قرار گرفته که چندین بار از سوی مسئولان ارشد کشور پروژه هایی نظیر ادامه همت و تهران - شمال که برای کاهش ترافیک استان البرز اجرایی شده، مورد بازدید قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: درسال گذشته 89 پروژه ای که از سال های قبل با پیشرفت های فیزیکی بالای 50 درصد در استان البرز وجود داشت با اعتباری بالغ بر هفت هزار و 897 میلیارد ریال به اتمام رسید و دولت با برنامه ریزی مناسب توانست این گام های عمرانی بی برنامه را ساماندهی کند.
این مسئول گفت: درسال 94 به لحاظ عزم دولت برای اجرای پروژه ها شاهد بهره برداری از 427 پروژه از شهرداری ها، دهیاری ها، دستگاه های اجرایی با اعتبار شش هزار و 125 میلیارد ریال بودیم.
وی اضافه کرد: این پروژه ها ایجاد هزار و 227 فرصت شغلی را دربرداشت که در سال گذشته با تصویب 11 طرح تفضیلی شهرهای استان هیچ شهری اکنون دراین استان نوپا سلیقه ای اداره نمی شود و براساس سند توسعه و عدالت محوری نظارت برآنها است.
معصومی ادامه داد: قطارشهری که 20درصد پیشرفت فیزیکی داشته اکنون برغم مشکلات پیمانکاری و سرمایه گذاری با 45 درصد پیشرفت همراه شده که اعتبار آن چهار هزار میلیارد ریال است.
وی یادآورشد: با همکاری شورای اسلامی شهر کرج و شهرداری نیز ادامه بزرگراه همت (شهدای البرز) درامتداد بزرگراه شمال کرج با هزینه شهرداری احداث و تکمیل می شود که اعتبار پیش بینی شده پنج هزار و 150 میلیارد ریال است.
وی در ادامه با ناچیز خواندن اعتبارات این استان، گفت: درسال جاری اجرای 867 پروژه در این استان با اعتبار تخصیصی هزار و 196میلیارد ریال در نظر گرفته شده که تا کنون از 41درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده است.
هیربد معصومی افزود: از مجموع این تعداد 663 پروژه از محل تملک دارایی، 38پروژه از محل مصوبات خاص، یک پروژه مصوبات نفت و مابقی از سایر منابع بوده است.
وی تعداد پروژه های ماده 180 را 165پروژه عنوان کرد و گفت: تعداد پروژه هایی که با پیشرفت 100درصد فیزیکی همراه هستند 89 پروژه است.
معاون استاندار البرز خاطرنشان کرد: درسال های قبل نیز 923 پروژه دراین استان با اعتبار تخصیصی 950میلیون ریال به اجرا درآمده که با 56 درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده است.
معصومی ادامه داد: پروژه هایی ملی استانی شده نیز در استان البرز شامل مطالعه مجتمع ادارات استان البرز، طرح های تعادل بخشی تغذیه مصنوعی و پخش سیل، تجهیز تاسیسات آبهای زیر زمینی استان البرز ، مرمت تاسیسات آبی زه کشی ، ایجاد فاضلاب کرج، ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر جدید و قدیم هشتگرد است.
** مشارکت و اشتغال
معاون امور اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز نیز گفت: نرخ مشارکت در سال گذشته 37.5 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.5 درصد افزایش داشته است.
زهره حجازی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نرخ بیکاری درسال گذشته 12.4 بود که مشکل اصلی نیز کمبود نقدینگی قطعه سازان بوده است.
وی اضافه کرد: براساس آمار مرکز آمار کشور نرخ مشارکت در سال 93، 36 و نرخ بیکاری در این سال 11.7 اعلام شده است.
وی خاطرنشان کرد: درسال 92 نیز دراستان البرز نرخ مشارکت 37.4 بوده و نرخ بیکاری 10.7 بوده است که نشان از روند نزولی دارد.
این در حالی است که دولت یازدهم در استان البرز با نرخ بیکاری 14.9 کار خود را آغاز کرده است.
** فعالیت 3 هزار و 384 واحد صنعتی در البرز
رئیس سازمان صنعت ، معدن وتجارت البرز گفت : 450 واحد تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل استان در دولت تدبیر و امید احیا شده است.
ایرج موفق افزود: با احیای این واحدها وتخصیص 16 میلیاردریال اعتبار زمینه اشتغال بیش از هشت هزار و 600نفر فراهم شده است.
وی اضافه کرد: اکنون دراستان البرز سه هزارو 384 واحد تولیدی و صنعتی با حجم سرمایه گذاری 2هزارو 804 میلیون دلار فعال است .
وی گفت: همچنین با این تعداد واحد های فعال 121 هزارو 800 نفر مشغول به کار هستند.
وی افزود: تعداد واحدهای صنعتی وتولیدی استان البرز 3.84 واحد های کشور است .
وی خاطرنشان کرد: حجم سرمایه گذاری دراین استان 4.1 کل کشور و سهم اشتغال نیز دراین استان 4.94درصد ازسهم کشور را به خود اختصاص داده است .
موفق یادآورشد : استان البرز ازلحاظ تعداد واحدهای صنعتی رتبه 10 ، سرمایه گذاری رتبه هشت و ازلحاظ اشتغال رتبه پنج کشور را به خود اختصاص داده است .
وی گفت : در دولت تدبیر وامید 2هزارو 755جوازتاسیس صادرشده که ازمجموع آن 2 هزارو 559 مورد آن ایجادی و 196 مورد طرح توسعه بوده است .
وی خاطرنشان کرد : با راه اندازی این واحد ها 116 هزاررو 300 اشتغال دراستان البرز ایجاد خواهد شد.
وی افزود: درطرح سرمایه گذاری وی آی پی 68واحد با چهارهزار و 590 میلیون دلار حجم سرمایه گذاری ایجاد شده که زمینه اشتغال 25هزارو 850 نفر را فراهم می کند.
وی بیان داشت : ازمجموع این 68 طرح سرمایه گذاری 52 مورد پیشرفت فیزیکی زیر 40 درصد ، 6 مورد بین 40 تا 70 درصد و 10 مورد آن بالای 70 درصد است .
وی از رشد 30 برابری جذب سرمایه گذاری خارجی در سه سال گذشته دراستان البرز خبر داد و افزود: اکنون 9 سرمایه گذار خارجی دراستان البرز با سرمایه گذاری 300 میلیون دلار امکان اشتغال یکهزارو 80 نفر را فراهم کرده است .
وی تعداد معادن استان را در حدود 150 مورد اعلام کرد و افزود: در این زمینه و در راستای رونق این بخش برنامه ریزی لازم صورت پذیرفته که نتایج آن بزودی مشهود خواهد بود.
رئیس سازمان صنعت ، معدن وتجارت استان البرز درخصوص صادرات و واردات درسه سال دولت تدبیر و امید گفت: دراین مدت 195 میلیون دلار صادرات انجام شده که 61میلیون دلارمربوط به سال 92، 54میلیون مربوط به سال 93 و 80 میلیون دلار مربوط به سال 94 بوده است .
موفق یادآورشد که عمده اقلام صادرشده دراین مدت موادغذایی ، کولر آبی ، قیر و نفت و میوه وتره بار است .
وی افزود: درخصوص واردات نیز 734 میلیون دلار واردات انجام شده که 172میلیون دلار مربوط به سال 92، 350 میلیون دلار مربوط به سال 93 و 212میلیون دلار مربوط به سال 94 است .
وی خاطرنشان کرد: عمده کالاهای وارداتی ماشین های صنعتی ، ورق برنج و مس و ورق ام دی اف بوده است .
**افزایش 34 برابری حجم سرمایه گذاری خارجی
معاون هماهنگی امور اقتصادی وتوسعه منطقه ای استانداری البرزگفت : حجم سرمایه گذاری خارجی استان تا پایان سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 34 برابر افزایش داشته و از 10میلیون و 500 هزار دلار در سال 93 به 376میلیون و 904هزار دلار در سال 94 رسیده است.
صمد بهزادافزود:جدا از انتقال دانش و تکنولوژی های خارجی با این نوع مراودات اقتصادی زمینه اشتغال بیش از پیش درکشور فراهم شده و چرخ تولید و صنعت با شتاب بیشتری به حرکت درآمده است.
مدیرکل اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری البرز دراین باره گفت: شش شرکت سرمایه گذاری خارجی از کشورهای آلمان،ایتالیا، چین ،امارات متحده،ایرلند و هند در طرح تولید داروهای ضد سرطان ،کوره های ذوب الکترونیکی ، قالب مکاندگار سازه های بتونی ،اسبک خودرو ،تولید سیگارت و احداث نیروگاه های کوچک مقیاس با پیش بینی ایجاد اشتغال 803 نفر دراستان جذب شدند .
بهزاد افزود: اکنون سرمایه گذاری با کشورهای انگلستان ، ژاپن ، ایتالیا، لهستان ،ترکیه ،کره جنوبی ،ایرلند ،استون ،آلمان ،پرتغال ، مالزی ، کویت ، لهستان ،سوئیس ،هند ،کرواسی انجام شده که دستاورد خوبی را در حوزه های تولید و صنعت البرز به همراه داشته است .
**اجرایی شدن 70 درصد مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار البرز گفت : 70 درصد از مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان اجرایی شده است.
عبدالله کامکار افزود: جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان هفته ای دو مرتبه با حضور مدیران دستگاه های اجرایی، شعب بانک ها و واحدهای تولیدی تشکیل و به مشکلات رسیدگی می شود.
وی اضافه کرد: با حضور در واحدهای صنعتی و تولیدی از نزدیک در جریان مشکلات و معضلات قرار می گیریم و موارد لازم برای رفع مشکلات این واحدها در دستور کار قرار می گیرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری البرز با بیان اینکه در رسیدگی به امور و مشکلات واحدهای تولیدی مباحث زیادی وجود دارد، گفت: در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان البرز 323 مصوبه به تصویب رسیده است.
وی بیان کرد: بانک ها در حوزه ارائه تسهیلات بانکی به منظور تسهیل و رفع موانع تولید عنایت ویژه ای به استان البرز داشته باشند.
وی افزود: در دوسال گذشته بیش از 620 واحد تولیدی و صنعتی دراین استان با حمایت دولت تدبیر و امید به چرخه تولید بازگشته است.
وی خاطرنشان کرد: از مجموع این تعداد 431 واحد تولیدی در بخش صنعت با اشتغال زایی 8 هزار و 376 نفر و 193 واحد تولیدی دیگردر بخش کشاورزی است.
**خدمات اجتماعی
مدیرکل بهزیستی استان البرز کارنامه دولت تدبیر و امید را با نگاه ویژه به حوزه معلولان و افراد ناتوان درخشان توصیف کرد و افزود: استان البرز مشتمل بر 6 شهرستان و بر اساس آخرین سرشماری سال 90 با جمعیت دو میلیون 412، 25هزار و 181 نفر معلول را تحت پوشش دارد.
داریوش بیات نژاد گفت: راه اندازی واحد توانمندسازی مستمری بگیران زیر پوشش چرخه حمایتی بهزیستی برای نخستین بار در کشور از جمله اقدامات مثمر ثمر دولت یازدهم دراین حوزه به شمار می رود .
وی اضافه کرد: اکنون در حوزه توانبخشی بهزیستی این استان 27 هزار پرونده وجود دارد که از این تعداد هشت هزار مستمری بگیر را شاهد هستیم که بطور دائم در چرخه حمایتی دولت قرار دارند.
بیات نژادخاطرنشان کرد: 70 مرکز در استان البرز وجود دارد که 22 مرکزخدمات آموزشی وحمایتی روزانه به 930 معلول ارائه می دهند و 47 مرکز اقامتی شبانه روزی طیف های مختلف معلول با امار 2 هزار و 654 نفر را نگهداری می کنند.
مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: درنگاهی به پذیرش های انجام شده در مراکز امور آسیب دیدگان اجتماعی و مقایسه آن با سالهای گذشته مشخص می شود مراجعات تلفنی به خط 123 حوزه اجتماعی این نهاد کاهش یافته که این امر بیانگر تاثیرگذاری خدمات سازمان بهزیستی با حمایت دولت به جامعه هدف باشد .
وی افزود: روند آمار طلاق درسال های گذشته رشد منفی داشته که این امر می تواند با خدمات تخصصی مراکز مداخله در خانواده که از تدابیر ویژه دولت یازدهم بوده با هدف کاهش طلاق مستقر در دادگاه های خانواده میسر شود .
بیات نژاد اظهار کرد: گزارشات کودک آزاری نیز درمقایسه با سالهای گذشته روند نزولی داشته (50درصد رشد منفی ) که این امر متاثر از اطلاع رسانی و اقدامات تخصصی و آگاه سازی عمومی ، رسیدگی قضایی به پرونده های تشکیل شده دراین زمینه باشد .
تشکیل و فعالیت پایگاه های خدمات اجتماعی از دیگر اقدامات انجام شده در دولت ' تدبیر و امید' به شمارمی رود که دراین زمینه می توان گفت: این پایگاه امروز خدمات ارزنده ای را در مناطق آسیب خیز استان البرز ارائه می دهند که سبب کاهش بسیاری از معضلات اجتماعی شده است.
وی یادآورشد: تدوین سند کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی از دیگر اقدامات موثر است که با تعریف کارگروهای تخصصی و عضویت سازمان های فعال مرتبط در آنها راهکارهایی اجرایی دراین راستا پیش گرفته شده است .
بیات نژاد افزود: سند کاهش طلاق استان از دیگر اقدامات با درایتی بود که در طول فعالیت دولت یازدهم شکل گرفت و در اجرای آن با انجام فعالیت های آماری و تحقیقی تلاش های ویژه ای برای آسیب شناسی این پدیده اجتماعی و کاهش آن صورت گرفت .
بیات نژاد با بیان اینکه روستاها و مشکلات آن ها در حوزه های اجتماعی نیز از نگاه دولت غافل نمانده است،گفت: امروز شاهد آن هستیم که در دولت ' تدبیر و امید' سهم 300واحدی مسکن روستایی به استان البرز اختصاص یافته است .
وی اضافه کرد: بنابراین با شناسایی مددجویان و روستاییانی که دارای زمین هستند در تلاش هستیم تا هرچه سریعتر این سهم واحدهای مسکونی به دست نیازمندان روستایی برسد .
مدیرکل بهزیستی استان البرز خاطرنشان کرد: سال گذشته یک هزار و 613 نفر وام اشتغال دریافت کردند و اکنون یک هزار و333 نفر در نوبت برای دریافت هستند که در تلاش برای تحقق هرچه بیشتر سهم سه درصدی معلولان از اشتغال هستیم .
وی افزود: اما دراین بین باید به نگاه ویژه دولت به مسکن خانواده های دارای چند معلول توجه کرد که اکنون شاهد آن هستیم برای مسکن خانواده های دارای دومعلول در شهرها 300میلیون ریال کمک بلاعوض و در روستاها برای یک معلول 80میلیون ریال بلاعوض به همراه 150میلیون ریال تسهیلات 5درصد ارائه می شود.
بیات نژاد ادامه داد: برای روستاییان دو معلول نیز 180میلیون ریال بلاعوض به همراه 150میلیون ریال تسهیلات 5 درصد از دیگر خدمات دراین زمینه است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 564613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =