رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، امنیت منحصر به‌فرد ایران را حاصل انقلاب اسلامی و استقلال این کشور دانست و گفت: ایران تنها کشوری است که خودش تمام امنیت خود را تامین می‌کند.

به گزارش ایرنا، 'سیدمحمدکاظم سجادپور' که برای شرکت در سیزدهمین نشست مشترک مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه ایران و موسسه مطالعات راهبردی پاکستان، به اسلام آباد سفر کرده است، روز چهارشنبه ضمن سخنرانی در سمیناری با عنوان 'ایران و پیرامون آن' که به میزبانی این موسسه مطالعاتی دولت پاکستان برگزار شد، به سوال های برخی خبرنگاران و حضار نیز پاسخ گفت.
وی با بیان اینکه تمام کشورها یک سری اصول کلی و عمومی در سیاست خارجی خود دارند و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز از این چارچوب مستثنی نیست، مواردی چون تامین امنیت، رونق بخشیدن اقتصاد، ارتقای فرهنگی و ارتقای شان و جایگاه را مهم ترین اهداف مشترک و اصول کلی سیاست خارجی تمام کشورها دانست.
وی افزود: ایران درعین حال ویژگی های خاصی دارد که از مهم ترین آنها باید به انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب ویژه، تمدن و تاریخ کهن و غنی، استقلال و امنیت مستقل ایران اشاره کرد.
رئیس مرکز آموزش و پژوهش های وزارت امور خارجه با بیان اینکه انقلاب اسلامی، برای ایران استقلال به ارمغان آورد، گفت: استقلال بخشی عمده از سیاست خارجی ایران است زیرا این کشور همواره در طول دوران پس از انقلاب اسلامی، بویژه در زمینه تامین امنیت، مستقل بوده و وابسته به قدرتی نبوده است.
سجادپور تاکید کرد: ایران تنها کشوری است که خودش تمام امنیت خود را تامین می کند و به لطف این استقلال در تامین امنیت، ایران امروز امن ترین کشور منطقه است.
وی گفت: استقلال ایران در زمینه تامین امنیت برای این کشور، هم در حوزه نرم افزاری و هم در حوزه سخت افزاری صدق می کند و این از جمله ویژگی های خاص ایران است.
این مقام وزارت امور خارجه کشورمان در بخشی دیگر از سخنانش به اوضاع جهان عرب پرداخت و گفت: امروز هیچ یک از کشورهای عرب که زمانی قدرت و نفوذ زیادی داشتند، دیگر مطرح نیستند و جهان عرب هیچ رهبری ندارد.
وی گفت: در سال های گذشته مصر یکی از بازیگران اصلی جهان عرب بود اما امروز در میان مشکلات و مسائل داخلی خود گرفتار شده است. سوریه و عراق هم زمانی کشورهایی بسیار مهم و قدرتمند بودند اما آنها را هم درگیری مشکلات و درگیری کردند و امروز عربستان هم با چالش های خود مواجه است.
سجادپور در ادامه با تاکید بر اهمیت همکاری های میان کشورهای همسایه و منطقه گفت: امنیت منطقه فقط در سایه همکاری میان کشورهای همسایه و منطقه ممکن است.
رئیس مرکز آموزش و پژوهش های وزارت امورخارجه با اشاره به تلاش برخی کشورها از جمله برخی اعراب منطقه برای ایجاد فضای ایران هراسی و برچسب زدن به ایران و متهم کردن آن به مسائلی نظیر تروریسم و تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای گفت: کسانی که سیاست خارجی ایران را می شناسند، بخوبی می دانند که اینگونه برچسب زدن ها از سوی برخی کشورها به ایران، صرفا برای مصرف داخلی و بهره برداری داخلی در کشور خودشان است.
وی اظهار داشت که برخی اعراب از جمله عربستان سعودی از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 عصبانی هستند و رفتارهای ضدایرانی امروز آنها، از سر عصبانیت است.
این دیپلمات ایرانی گفت: رفتن سعودی ها به سمت رژیم صهیونیستی، برای جهان اسلام قابل هضم نیست و هرگونه همکاری کشورهای مسلمان با این رژیم، جنایت علیه بشریت و جنایت علیه جهان اسلام است.
سجادپور درباره روابط دوجانبه ایران و پاکستان هم گفت: وقتی موضوع روابط دوجانبه مطرح می شود، ایران همواره قدردان پاکستان به عنوان یک همسایه خوب است و ساختار و پایه های روابط دو کشور بسیار محکم و ریشه دار است.
وی با تاکید بر ضرورت و اهمیت افزایش تماس ها میان اندیشکده ها مراکز مطالعاتی و پژوهشی دو کشور برای کمک به توسعه روابط دو جانبه گفت: در ایران این اجماع و نظر مشترک وجود دارد که این کشور خواستار روابطی بسیار خوب و تعامل سازنده با با همه همسایگان از جمله پاکستان است.
سجاد پور در ادامه سخنانش در پاسخ به سوال یک خبرنگار پاکستانی در خصوص خشونت های اخیر در کشمیر تحت کنترل هند و مواضع ایران در این زمینه گفت: ایران هرگونه رفتار غیرانسانی را در هر نقط از جهان محکوم می کند مخصوصا اگر این رفتارها علیه مردم مسلمان باشد.
وی در عین حال تاکید کرد: روابط ایران و پاکستان مستقل از فاکتورهای گزینشی است و این روابط آن قدر محکم است که نمی توان آن را بطور گزینشی به یک یا چند فاکتور محدود کرد.
سجاد پور در پاسخ به سوال یکی از حضار در نشست مبنی بر اینکه ایران، پاکستان و ترکیه قبل از انقلاب بحث هایی را برای همکاری در زمینه فناوری هسته ای داشتند و آیا بحث همکاری سه جانبه در این زمینه امروز هم می تواند بین این کشورها از سرگرفته شود، گفت: ایران، پاکستان و ترکیه همکاری های مشترکی در زمینه های گوناگون از جمله در چارچوب سازمان اکو دارند و این همکاری ها لزوما نباید به اکو محدود شود و سه کشور می توانند در زمینه علوم و فناوری همکاری های خوبی داشته باشند به ویژه اینکه ایران در حوزه بسیاری از علوم از جمله نانو فناوری، سلول های بنیادین و ... پیشرفت های شگرفی داشته است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 566007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =