توضیحات نهاوندیان درباره تک نرخی شدن ارز، تغییرات در دولت و آنچه برجام برای ایران به ارمغان آورد

ایرنا نوشت: رئیس دفتر رئیس‌جمهور در توضیحاتی به تشریح دستاوردهای برجام بعد از گذشت 6 ماه از تصویب آن پرداخت.

محمد نهاوندیان درباره تک نرخی شدن ارز گفت: دولت در سیاست مهار تورم جدی است و این مهار تورم، خود را در بازار ارز به خوبی نشان داده است لذا سرمایه گذار می تواند یک حساب جدی قابل اتکایی داشته باشد که برای دو سال، پنج سال و یا ده سال آینده برنامه ریزی کند.

اهم سخنان وی به شرح زیر است:

* فاصله بین نرخ بازار و نرخ رسمی ارز کاملا مدیریت شده است. بازه تحولات در این زمینه بسیار کم شده است و طبعا همین فاصله کم را هم می توانیم با یک اقدام مدیریت شده به سرعت به نتیجه برسانیم. این تصمیمی که گرفته شد تا بانک ها با نرخ بازار هم بتوانند عملیات ارزی داشته باشند گام خوبی است، به نظرم بدون اینکه ما تحریک اضافی داشته باشیم این کار به نحو آرامی ان شاء الله به نتیجه خواهد رسید.

*{در مورد برخی بیلبوردهای نصب شده در خیابان که با اجرای 6 ماه از تصویب برجام، فرقی در معیشت مردم ایجاد نشده است} برجام شرط لازم برای پیشرفت کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی بود اما شرط کافی نبود، برجام بسیاری از موانع را رفع می کند و رفع هم کرده است اما با رفع موانع باید گام های پرشتابی را در مسیر تحقق اهداف برداشت، این گام ها باید برداشته شود.

* مشاهده کردید که با رفع تحریم ها و کاهش هزینه های مبادلاتی صادارت غیرنفتی بلافاصله رشد کرد، این بدان معناست که با کم شدن آن اضافه هزینه هایی که ما باید به دلیل تحریم در تولید یا صادرات متحمل می شدیم، قدرتمان در اقتصاد جهانی ارتقا می یابد.طبعا با گام های بعدی ان شاءالله با حضور ایران در ترتیبات منطقه ای و تجارت جهانی به طور حتم آثار برجام را در تولید و درآمد ملی مشاهده خواهیم کرد.

* همانطور که می دانید در رکودی که در سال های گذشته شاهد بودیم گاهی تولید داشتیم اما بازار نداشتیم یعنی انبارها مملو از کالای تولید داخل بود اما بازار وجود نداشت و برخی دلایل آن نیز مربوط به محدودیت های صادراتی، ناهماهنگی در پیوندهای داخلی و تقاضای کل بود.

* بنابراین اثر برجام هر چه پیش می رویم بیشتر و بیشتر مشخص می شود، به عنوان مثال، فرآیند سرمایه گذاری چه سرمایه گذاری جدید، چه داخلی جه خارجی و یا اجرای طرح های توسعه در سرمایه گذاری های موجود، زمان بر است. مهم این است که مانع نخستین باید برداشته شود که آن شرط لازم انجام شده است.

* در حوزه حمل و نقل و کشتیرانی، قراردادهای بسیار جدی بحث و تفاهم نامه امضا می شود، در قراردادهای ریلی شاهدید که رقم های بسیار کلانی موضوع سخن است، ارتباط ریلی ایران یکبار دیگر در صدر اخبار مربوط به حمل و نقل منطقه ای است و کشورهای همجوار آماده سرمایه گذاری هستند.

* در بخش هوایی هم می بینید که چه اقداماتی در حال مذاکره است. ایران در حال بازگشت به جایگاه بایسته ای است که باید در حمل و نقل هوایی داشته باشد، در حوزه بهداشت و درمان و مخابرات هم علاقه مندی به سرمایه گذاری وجود دارد.

* اکنون حوزه ای در حوزه های اقتصادی نیست که تمایل به حضور، مشارکت و سرمایه گذاری در آن ابراز نشده باشد و اکنون این علاقه به سرمایه گذاری به مرحله تفاهم و توافقنامه رسیده و امضا شده است، در برخی از این موارد شرکت هم تاسیس شده است.

*سرمایه گذاری از مرحله تفاهم و توافق گذشت و اکنون اسکلت پروژه را زدند، چارچوب آن را تهیه و دفترش را تاسیس کردند، آگهی استخدام آن زده شد، یک بنگاه هزار تا دو هزار شغل ایجاد کرد اما برای همه 80 میلیون نفر ملموس شدن آن در این است که خبر این دو هزارشغل را به موقع ببیند و آرام آرام در حوزه های مختلف این اشتغالزایی ایجاد شود. همچنان که در رابطه با کاهش تورم برای هر فرد منصفی ملموس شده و ان شاءالله در اشتغال زایی هم ملموس خواهد شد.

*{ با اشاره به تغییرات اخیر در معاونت حقوقی و پارلمانی و تعیین دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی} با انتصاب جدید، تصمیم گرفته شد هر دو معاونت به طور مستقل کار خود را ادامه دهند و ماموریت های معاونت امور مجلس هم طبعا در تعامل بیشتر و نزدیک تر با مجلس باید گسترده تر شود، معاونت حقوقی هم در حوزه رفع اختلافات حقوقی و ارائه نظرات حقوقی و هم در خصوص ارتباط با قوه قضاییه کارهای جدی بر عهده دارد.

* بحث وظایف دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی که یک اتفاق جدید است؛ نشان دهنده اهتمام رئیس جمهوری به بحث حقوق شهروندی است که ان شاءالله با انتشار منشور شهروندی هم تبیین تفصیلی تری پیدا خواهد کرد.

*از ابتدای شروع به کار هر دولتی همواره سئوال از تغییرات، بحثی است که ادامه پیدا می کند. در دولت یازدهم ارزیابی از عملکرد دستگاه ها و مسئولان یک امر مستمر است، یعنی بر اساس نظام گزارش دهی، گزارش گیری و ارزیابی های فنی و عمومی و شاخص های تخصصی و منشور اخلاقی دولت، عملکرد دستگاه ها ارزیابی و گزارش های آن به طور مرتب به رییس جمهوری داده می شود. هرگاه ایشان تصمیمی بگیرند همچنان که در مورد معاونت های حقوقی و پارلمانی انجام شد، آن موقع اطلاع رسانی می شود.

* اکنون یک معاونت جدید تحت عنوان سازمان اداری و استخدامی تشکیل شده است، ضرورت تشکیل آن چه بود؟ کارمندان هم انتظاراتی داشتند، آیا تشکیل این معاونت، پاسخگویی به انتظارات بود یا بحث های دیگری مطرح بود؟

* یکی از دستاوردهای حساسیت افکار عمومی در مساله حقوق های نامتعارف این بود که کاستی ها و نارساهای ساختار قانونی و سازمانی هویدا شد. ما بسیار روشن تر از قبل متوجه شدیم که استثنائات فراوانی بر قوانین عام و در خود قانون هم رخ داده است. به طور مثال در همین قانون مدیریت خدمات کشوری، ماده 117 انواع و اقسام دستگاه از شمول قانون خارج شدند یا اختیاراتی به مجامع عمومی و هیات مدیره ها داده شد، که بر اساس آن تصمیماتی گرفته می شود که راس دولت در جریان این تصمیمات لزوما با این فرآیندها قرار نمی گیرد یا گسترش پدیده موسسات عمومی غیردولتی، امکان نظارت را کم می کند.

* همه این موارد آقای رییس جمهور را به این تصمیم رساندند که حتما باید سازمان اداری - استخدامی کشور را احیا کنیم که اولا یک وحدت رویه ای در مسائل مدیریتی در جامعه مدیریتی کشور دنبال شود، هم نظارت قوی تری اعمال شود و هم اصلاح فرآیند ها و افزایش بهره وری انجام شود که همیشه از آن سخن گفته می شود اما دستگاه مسئول آن در این زمینه از اختیارات کافی برخودار نبوده است.

*{اقدام دولت در بحث حقوق ها} یکی از فوری ترین وظایف سازمان اداری استخدامی کشور که احیا شد همین خواهد بود.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 566856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =