بیش از ۲۰۶ هزار کیلومتر انواع راه شامل آزادراه‌، بزرگراه، راه اصلی و فرعی و روستایی‌ در کشور وجود دارد که امروز به عنوان یک سرمایه مهم و ملی قلمداد می‌شود و نگهداری آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

براساس تحقیقات و آمارهای موجود در ایران ۹۰ درصد جابه‌جایی کالا و مسافر‌ از طریق شبکه جاده‌‌‌ای انجام می‌شود و در همین راستا حفظ جسم راه و حریم جاده از اهم وظایف وزارت راه و شهرسازی تلقی می‌شود.

‌مسافران در جاده‌ها بارها با تابلوهای «راهداری در خدمت مردم» در مسیر سفرهای جاده‌ای مواجه شده‌اند، اما اغلب آنها از حریم و لزوم صیانت از آن چیزی نمی‌دانند و البته حق شهروندان است که با آگاهی به این منظر بنگرند و به تبعیت از آن، آگاهی در این خصوص به حفظ حقوق شهروندی کمک شایانی خواهد کرد‌.

لزوم صیانت از حریم راه‌ها

استان تهران به دلیل شرایط جغرافیایی و طبیعی خود‌، نزدیکی شهرها‌، روستاها و ارزش افزوده بالای زمین، همواره استانی مهم تلقی شده است؛ در سال‌های اخیر نیز با افزایش ناگهانی و صعودی جمعیت، اغلب راه‌های این استان از دوخطه به چهارخطه تبدیل شده‌اند؛ حریم راه برای این استان نقش «حافظ شرایین» را عهده‌دار است و هرگونه عدول از حفظ حریم راه‌ها سبب ساز تصلب شرایین این استان در آینده‌ای نزدیک خواهد شد.

در سال‌های اخیر رسیدگی به تقاضاهای بی شمار برای تفکیک اراضی مجاور حریم راه‌های این استان به فرآیندی طولانی برای حاکمیت این راه‌ها(اداره کل راه و شهرسازی استان تهران) تبدیل شده است و یکی از دلایل این موضوع نبود آگاهی شهروندان از مبحثحریم راه و ضرورت حفظ این سرمایه ملی است‌.

از طرفی با افزایش جمعیت و رشد فزاینده ترافیک و تولید خودرو، محورهای مواصلاتی استان تهران‌ بیش از پیش نیاز به ارتقاء‌، توسعه و تعریض دارند، اگر چه طی ۸ سال اخیر عزم بزرگی برای این مهم صورت گرفته، اما هنوز پاسخگوی نیاز نیست.

حفظ و نگهداری راه‌های موجود یکی از وظایف ذاتی و اصلی راهداران (ادارات کل راه و شهرسازی) تلقی می‌شود که با وجود محدودیت‌های اعتباری و مالی با تکیه بر تلاش راهداران در این مسیر گام‌های ارزنده‌ای برداشته‌اند.

قلع و قمع تابلوهای غیر مجاز‌، منظر آرایی‌، شستشوی علائم و تابلوهای ایمنی‌، زیباسازی مبلمان جاده‌ای‌، شانه‌سازی‌، لکه‌گیری رویه راه‌ها‌، ‌نگهداری از ابنیه و تونل‌ها‌، حذف اختلاف سطح در جاده‌ها‌، ریزش‌برداری از حریم راه‌ها و از این قبیل از جمله عملیات مستمر و در حال اجرای همیشگی راهداران است.

راهداران حریم راه را خط قرمز همیشگی خود می‌دانند و هرگونه تجاوز به حریم را به دقت دنبال کرده و در راستای حذف آن از طریق قوانین مصوب کشوری و هماهنگی با نیروی انتظامی اقدامات لازم را به‌عمل می‌آورند‌.

وظایف قانونی وزارت راه در حفظ و حراست از حریم جاده ها

طبق ماده ۶ قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوب ۷/۴ / ۱۳۹۴ اقدام به هرگونه عملیاتی که موجب خرابی جاده شود، همچنین ایجاد هرگونه مستحدثات یا درخت کاری یا زراعت یا اقدام به حفاری در حریم قانونی راه‌ها بدون اجازه وزارت راه ممنوع است‌؛ وزارت راه مکلف است با حضور نماینده دادسرا و در نقاطی که دادسرا نباشد با حضور نماینده دادگاه بخش مربوطه‌ این قبیل مستحدثات یا درختکاری‌، زراعت و حفریات را با تنظیم صورت مجلس رأساً قلع و آثار تجاوز را محو ‌کند.

طبق ماده ۲ قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوب ۲۴/۲ / ۱۳۷۹ ریختن زباله‌، ‌مصالح ساختمانی‌، روغن ترمز و نظایر آن و یا نصب و استقرار تابلو یا هر شی ء دیگر در راه‌ها و حریم قانونی آنها در داخل یا خارج از محدوده قانونی شهرها و همچنین هرگونه عملیات که موجب اخلال در امر تردد وسایل نقلیه می‌شود و نیز ایجاد راه دسترسی توسط اشخاص حقیقی ممنوع است‌.

طبق ماده ۵ قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوب ۲۴/۲ / ۱۳۷۹ ایجاد هرگونه ساختمان و دیوارکشی و تأسیسات به شعاع ۱۰۰ متر از انتهای حریم راه‌ها ممنوع است‌.

همچنین طبق ماده ۴ قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوبه سال ۱۳۷۹ هیئت وزیران، مأموران وزارت راه‌ موظف هستند، از اجرای هرگونه عملیات در حریم راه‌ها بدون طی مراحل قانونی و هماهنگی‌ لازم جلوگیری کنند. ‌

در ماده ۶ آیین‌نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۷ اصلاحی قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوب ۱۳۷۹ چنین آمده است‌: دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند، به محض دریافت ابلاغ کتبی وزارت راه در مورد توقف عملیات به دلیل مسایل اضطراری یا مشاهده تخلف از مفاد توافق و نظایر آن نسبت به توفق عملیات حداکثر ظرف ۲۴ ساعت از تاریخ ابلاغ اقدام کنند و در صورت استنکاف دستگاه‌های اجرایی وزارت راه‌ طبق تبصره ۱ ماده ۶ قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوب ۱۳۷۹ اقدام خواهد ‌کرد.

ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه راه‌ها‌ تلفیق شقوق مختلف حمل و نقل از قبیل هوایی‌، ریلی و جاده‌ای منوط به حفظ حریم راه‌ها است‌، طی چند سال اخیر ریل‌گذاری در حاشیه و حریم راه‌ها به‌خصوص در استانی نظیر تهران به وضوح قابل رویت و پیگیری است‌، چنانچه حفظ حریم با مشکل مواجه شود، مطمئناً در سرعت بارگذاری‌های ریلی تأثیر کاهنده‌ای خواهد داشت‌.

 ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم راه‌ها عامل تصادف‌

ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم راه‌ها از مهمترین عوامل تأثیر‌گذار در بروز تصادفات رانندگی محسوب می‌شود، هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز در حریم راه‌ها به معنای استقبال از حوادثناگوار ترافیکی و امکان بروز تصادف‌های با ضریب شکنندگی و صدمه بالا محسوب می‌شود‌.

در استانی نظیر تهران جاذبه‌های طبیعی در اغلب محورهای استان نظیر اوشان‌، فشم‌، لواسان‌، کن‌، سولقان‌ و دماوند، سودجویان را به ساخت و سازهای غیرمجاز ترغیب می‌کند و راهداران باید در این زمینه با هوشیاری کامل ‌عمل کنند.

لزوم برخورد با دستفروشان در حریم راه‌ها‌

اگر شهروندان نسبت به خطرات توقف خودرو در حریم راه آگاهی داشته باشند و از این کار اکیداً پرهیز کنند، راهداران نیز در جمع آوری دستفروشان با قدرت و توان بیشتری وارد عمل خواهند شد؛ شهروندان ایرانی باید بدانند که هر ساله قسمت زیادی از اعتبارات‌ صرف حفاظت از حریم راه‌ها می‌شود، آگاهی از این موضوع و عدم توقف در حاشیه راه، گزارشِ ساخت و سازهای غیر مجاز به مراجع ذی‌صلاح و یا گشت‌های راهداری نماد بارز شهروندان آگاه و مسئول و آگاهی از حقوق شهروندی است‌.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 569009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =