۰ نفر
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۰

ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام هفته گذشته با حضور در مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات انجام شده برای حفظ دستاوردهای هسته ای، پسابرجام، فاجعه منا و دیپلماسی اقتصادی پاسخ دادند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مهم ترین رویدادهای عرصه سیاست خارجی هفته گذشته را منتشر می کند تا علاقه مندان با مروری اجمالی درجریان دیدارها، رفت و آمدهای دیپلماتیک و تحولات سیاسی در حوزه بین الملل قرار گیرند.

تداوم سفر دیپلمات های خارجی به تهران
«ریکاردو کابریساس» معاون و فرستاده ویژه «رائول کاسترو»رئیس جمهوری کوبا ابتدای هفته گذشته به تهران آمد.
سفر وی درست در هفته ای بود که در کوبا نودمین سالگرد تولد فیدل کاسترو رهبر انقلاب این کشور جشن گرفته می شد. انقلاب کوبا بین 1953و 1959 اتفاق افتاد که منجر به براندازی دیکتاتوری «فولخنثیو باتیستا ثالدیوار» و روی کار آمدن دولت جدید به رهبری فیدل کاسترو شد. کوبا همچنین در سال 1952 استقلال خود را از اسپانیا اعلام کرد.
کابریساس در سفر به تهران حامل پیام کتبی «رائول کاسترو» رئیس جمهوری کشورش به رئیس جمهوری ایران بود. روحانی در این دیدار ضمن تاکید بر گام های عملی برای روابط توسعه یافته تر تهران-هاوانا گفت که اراده ایران و کوبا، توسعه همه جانبه همکاری ها است.
فرستاده ویژه رئیس جمهوری کوبا همچنین در تهران با «علی اکبر ولایتی» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت و گو کرد.

دیدار دیپلمات آفریقای مرکزی با ظریف و روحانی

همچنین تهران هفته پیش یک میهمان از مرکز آفریقا داشت؛ «آلن امه نامیتوه » وزیر روابط خارجی و همکاریهای بین المللی کشورهای آفریقایی بروندی، در سفری دو روزه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت و گو کرد.
ظریف با تمجید از مواضع بروندی در سازمان های بین المللی بویژه سازمان ملل و جنبش عدم تعهد، همکاری با کشورهای آفریقایی در سطوح دوجانبه و بین المللی را مغتنم دانست و گفت که جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از ثبات سیاسی در بروندی، آماده گسترش همکاری ها در زمینه های علمی، آموزشی، انرژی و کشاورزی با این کشور است.
نامیتوه پس از دیدار دکتر روحانی رئیس جمهوری و تسلیم پیام کتبی رئیس جمهوری بروندی را به وی در روز دوم سفر خود به ایران، با وزیر علوم و مقامات وزارت نفت و نیرو نیز دیدار و گفت و گو کرد.

سفر نماینده پوتین به تهران/تقویت همکاری دفاعی علیه تروریسم
موضوع همکاری ایران و روسیه در بحران سوریه محور گفت و گوهای دیپلمات ها و همچنین مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. «میخائیل بوگدانف» نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه به تهران آمد و با حسین جابری انصاری معاون عربی- آفریقای وزیر امور خارجه دیدار و درباره پیشبرد همگرایی های دو کشور برای مبارزه با تروریسم بین المللی و حل سیاسی بحران سوریه گفت و گو کرد.
بوگدانف سپس با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و آخرین تحولات و موضوعات منطقه ای را مورد بررسی قرار دادند.

همچنین در اواسط هفته بود که موضوع استفاده هواپیماهای روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان برای عملیات نظامی در سوریه مطرح شد و علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که این موضوع با مصوبه شورای عالی امنیت ملی انجام شده است.

سفر وزیر خارجه نروژ به تهران
«بورگه برنده» وزیر خارجه نروژ نیز هفته گذشته به تهران آمد و با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار و گفت و گو کرد.
در جریان این دیدار و در حضور وزرای امور خارجه دو کشور، سه یادداشت تفاهم همکاری در زمینه های اعتبار صادراتی میان صندوق ضمانت صادرات ایران و آژانس ضمانت اعتبارات صادراتی نروژ به امضا رسید.
بر اساس این اسناد، نروژ یک خط اعتباری صادراتی یک میلیارد یورویی به ایران اعطا می کند.
وزیر خارجه نروژ در این سفر، با علی لاریجانی رئیس مجلس، حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه لاریجانی در امور بین الملل، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دیدار و درباره مسائل منطقه و روابط دو جانبه گفت و گو کرد.

دیدار سفیران جدید ایران با رئیس جمهوری
در هفته گذشته سفیران جدید ایران در زیمبابوه، بوسنی و سرکنسول کشورمان در استانبول پیش از عزیمت به محل ماموریتشان با دکتر روحانی دیدار کردند.
«احمد عرفانیان» سفیر ایران در بوسنی، «محمود حیدری» سفیر ایران در زیمبابوه و «بختیار اسدزاده» سرکنسول کشورمان در استانبول هفته گذشته در دیدار با دکتر حسن روحانی گزارشی از محل ماموریت و برنامه های خود، به رییس جمهوری ارائه کردند.
رئیس جمهوری نیز در این دیدار، برای دیپلمات های کشورمان در انجام ماموریت خود، آرزوی موفقیت کرد.

وعده خدا حق است؛ سالگرد پیروزی حزب الله در جنگ33روزه
دهمین سالگروز پیروزی حزب الله در جنگ 33روزه با رژیم صهیونیستی از دیگر رویدادهای سیاست خارجی در هفته گذشته بود؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به همین مناسبت در پیام های جداگانه «جبران باسیل» همتای لبنانی خود و «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله تبریک گفت.
حسین امیرعبداللهیان مدیرکل بین الملل مجلس شورای اسلامی نیز به همین مناسبت به بررسی مسائل منطقه از بحرین و یمن تا سوریه و عراق پرداخت.
وی همچنین با اشاره به ناگفته هایی از نقش رهبر انقلاب در حفظ امنیت ایران گفت: از زبان سید حسن نصرالله شنیدم که در آن زمان یکی از اشارات رهبر انقلاب این بود که مقاومت کنید، وعده خدا حق است و شما در مقابل دشمن مسلحتان پیروز خواهید شد، نه تنها پیروز می شوید، که به قدرت مهمی در منطقه تبدیل خواهید شد.

برجام و دیپلماسی اقتصادی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

دیپلمات های کشورمان هفته گذشته به بهارستان رفتند تا در جلسه کمیسیون امنیت ملی در مورد دوران پسابرجام و دومین گزارش وزارت امور خارجه به مجلس توضیحاتی را ارائه کنند.
ابتدا «سیدعباس عراقچی» معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام راهی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد. وی در این جلسه تصریح کرد که ارزش راهبردی فردو حفظ شده است.
عراقچی همچنین افزود که از نظر برجام کلیه وجوه ایران در خارج از کشور آزاد شده است و بانک مرکزی در مدیریت وجوه مذکور با مشکل رو به رو نیست.
«محمدجواد ظریف» نیز با فاصله یک روز پس از عراقچی راهی بهارستان شد؛ وزیر امور خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد اجرای برجام و رفع تحریم ها، حقابه و مسائل آبی در مرزهای شرقی کشور، حقوق شهدای فاجعه منا و ضرورت دیپلماسی اقتصادی در پسابرجام به نمایندگان خانه ملت گزارش داد.

هفته کاری ظریف؛دیدار با سفیران جدید تا پیام تبریک به مقاومت

همچنین ظریف پس از سفرهای خارجی در هفته های گذشته از آفریقا تا آذربایجان و ترکیه، هفته پیش را بیشتر در وزارت خارجه گذراند؛ وزیر امور خارجه در هفته کاری خود پس از میزبانی دو سفیر جدید و بدرقه یک وزیر اروپایی، سالگرد پیروزی رزمندگان مقاومت لبنان را به مقام های لبنانی تبریک گفت.
«کریستین تئودورسکو» سفیر رومانی در تهران که علاوه بر تسلط به زبان فارسی، عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز بود، در پایان یک دهه ماموریت دیپلماتیک در ایران هفته گذشته در پایان ماموریت خود با ظریف دیدار و گفت وگو کرد.
همچنین «ایان دیوید بیگز» سفیر جدید استرالیا در ایران کار خود را با دیدار رئیس دستگاه دیپلماسی ایران آغاز کرد و ضمن ابراز خرسندی از حضور در کشورمان، جمهوری اسلامی ایران را با ثبات ترین و امن ترین کشور منطقه دانست.
آغاز به کار «یوری ایوانوویچ لازارچیک» سفیر جدید بلاروس نیز از دیگر موضوعات هفته گذشته بود. وی با حضور در وزارت امورخارجه، رونوشت استوارنامه خود را به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تقدیم کرد.

مواضع سخنگوی وزارت امور خارجه / لغو ممنوعیت سفر به ترکیه
در میان اخبار رفت و آمدهای دیپلماتیک و مسایل حوزه سیاست خارجی، مواضع سخنگوی وزارت امور خارجه در هفته گذشته با لغو ممنوعیت سفر تورهای گردشگری به ترکیه اعلام شد.
این خبر پس از بازگشت ظریف از ترکیه در ابتدای هفته گذشته منتشر شد. بهرام قاسمی گفت که آژانس های مسافرتی می توانند به صلاحدید و با بررسی های همه جانبه و ایجاد تمهیدات لازم و مورد نیاز شهروندان ایرانی در هماهنگی و تماس با شرکای ترکیه ای خود، تورهای گردشگری را به این کشور اعزام کنند.

آغاز به کار مجلس یمن
مجلس یمن نخستین جلسه خود را پس از 18 ماه برگزار کرد. «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن حساس توصیف کردن شرایط یمن، توافق نمایندگان منتخب مردم یمن برای از سرگیری فعالیت پارلمان را اقدامی مسئولانه و هوشمندانه برای پر کردن خلاء های سیاسی و قانونی کشور توصیف کرد.

*گزارش مغرضانه و سیاسی آمریکا
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران همچنین در موضع گیری دیگری به ادعاهای مندرج در گزارش سالیانه وزارت خارجه آمریکا واکنش نشان داد.
وی این گزارش را که در خصوص وضعیت آزادی مذهب در جمهوری اسلامی ایران است، غیرواقعی، اغراق آمیز و غیر سازنده خواند و آن را بر مبنای اغراض سیاسی دانست.
قاسمی تصریح کرد که همه شهروندان ایرانی در برخورداری از حقوق اولیه خود در چارچوب قوانین برابرند.

اینستاگرام یا توئیت، صفحه ظریف کدام است؟

اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه هفته گذشته اعلام کرد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هیچ صفحه ای در اینستاگرام ندارد و هرگونه نقل قول از وزیر امور خارجه در این شبکه اجتماعی، به شدت تکذیب می شود.
این در حالی بود که ظریف در آستانه سفر به 6 کشور حوزه آمریکایی پیام سفرش را به دو زبان انگلیسی و اسپانیولی منتشر کرد: «از روز یکشنبه سفر به 6 کشور آمریکای لاتین را با یک گروه از بازرگانان برای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی آغاز خواهم کرد.»
ظریف قرار است هفته آینده اولین سفر خود را به آمریکای لاتین آغاز کند و به ترتیب با مقامات کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا دیدار و گفت و گو خواهد داشت.

خبر خوش آزادی 29 زندانی ایرانی در امارات
هفته گذشته بازار شایعه افزایش خدمات صدور و تعویض گذرنامه در برخی شبکه های مجازی به شدت داغ شد.
«حسن قشقاوی» معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان وزیر امور خارجه هرگونه افزایش قیمت در خدمات صدور و تعویض گذرنامه در داخل کشور را کذب محض خواند.
معاون وزیر امور خارجه همچنین از عفو 29زندانی ایرانی با پیگیری های نمایندگی ایران در امارات خبر داد و گفت که نمایندگی های ایران در کشور امارات، با جدیت و اهتمام نسبت به پیگیری وضعیت ایرانیان اقدام و درخواست عفو زندانیان را در هر مناسبتی در دستور کار خود قرار می دهند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 569463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =