معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: استفاده از هویت های بومی و شناخته شده همدان در طراحی سفال ها، عمق و اصالت ویژه ای به آن می بخشد و معتقدم ابن سینا و باباطاهر نماد حکمت و هنر زیبایی ایران زمین هستند.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از لالجین همدان ؛ بهمن نامور مطلق، در آیین جشن ثبت لالجین به عنوان شهر جهانی سفال با اعلام مطلب فوق افزود: امروزه بازگشت هویت بومی به بازارهای بین المللی بزرگترین هدف شهرهای جهانی است و انتظار داریم هنرمندان لالجین همدان حکمت سینوی را در نقوش و کتیبه های سفال مورد استفاده قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: جهانی شدن لالجین نماد موفق توسعه محلی و اقتصاد مقاومتی است چرا که علاوه بر اشتغالزایی مناسب، با مهاجرت معکوس مواجه است.

معاون صنایع دستی کشور در ادامه با تاکید بر حمایت از تولید صنایع دستی کوره ای تصریح کرد: در حال طراحی و ساخت کوره های دقیق و کنترل شده هستیم و با تولید نسل جدید کوره ها، کیفیت در تولید مطلوب تر خواهد بود.

وی از هنرمندان سفال لالجین خواست تا به سمت کیفی سازی و مقاومت خاک در سفال سازی توجه کنند و افزود: ایجاد کارگاه های لعاب سازی منطبق با استانداردهای جهانی با ارایه تسهیلات مورد نیاز، راه اندازی کارگاه های بزرگ و حفظ کارگاه های کوچک به عنوان اثر تاریخی، صدور شناسنامه برای کارگاه ها و فراهم آوردن شرایط هم نشینی با سایر رشته های صنایع دستی استان، احیای هویت طراحی اصلی گذشتگاه با ایجاد بانک اطلاعاتی، ایجاد مرکز تخصصی سفال و تقویت دانشکده جامع علمی کاربردی صنایع دستی از مهمترین اهداف اجرایی در شهر جهانی لالجین است.

وی با تاکید بر پیگیری لازم برای اتمام موزه تخصصی سفال در لالجین گفت: برگزاری نمایشگاه سفال ایران در لالجین و تبدیل این شهر به مرکز تفریحی و گردشگری، ایجاد پارک سفال و سایت های دائمی نمایشگاه از دیگر طرح های اجرایی در این شهر است.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =