سهم ۶۵درصدی استان سمنان  از صادرات به عراق

صبح امروز صادرکنندگان استان سمنان نشست مشترکی را با حضور رئیس اتاق در محل اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی سمنان برگزار نمودند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین علی اصغر جمعه ای رئیس اتاق بازرگانی سمنان مشکلات صادرکنندگان را عدیده برشمردند و بیان کرد : صادرکنندگان با مخاطرات گوناگونی روبرو هستند بدین خاطر با توجه به شرایط پیش رو ، تمام توان خود را برای رونق تولید عزم نموده اند.
رئیس اتاق سمنان حمایت بخش های دولتی از صادرکنندگان را بی ثمر خواند و بیان داشت : باید تمام توان خود را بدون هیچگونه حمایتی به کار ببندیم و هدفی جز تولید و رقابت در بازارهای بین المللی نداشته باشیم .
وی ایجاد و همگرایی تشکل های صادراتی را مهم خواند و اضافه کرد : تشکلها ، اتاق فکری می باشند که هدفی جز اجماع نظرات و ارائه راهکارها ندارند .
در ادامه دکتر ترکمان رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان سمنان بسته ها و مشوق های صادراتی که توسط نهادهای دولتی منتشر میشوند را تاثیر گذار ارزیابی کرد و گفت : الویت ها و مشوق های این بسته های حمایتی باید بصورتی مهندسی بشود که حداکثر استفاده بهینه توسط صادرکنندگان عملیاتی بشود .
وی طریقه بهینه مطلوب و تاثیر گذاری از بسته های فوق را همگرایی واحدهای صادراتی عنوان و اضافه کرد : بعنوان مثال شرکت های صادراتی اگر تمایل به تاسیس دفتر نمایندگی خارج از کشور را دارند، باید ترتیبی اتخاذ نمایند تا بصورت گروهی و مشارکتی دفتر نمایندگی تاسیس نمایند چون هزینه های مرتبط در مشوق های صادراتی بسیار پائین و فاقد کارآیی می باشد .
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان سمنان کشور عراق را بعنوان بزرگترین شریک تجاری استان با ظرفیت 65 درصدی نام برد و خاطر نشان کرد : متاسفانه عدم ثبات سیاسی و امنیتی در عراق مخاطراتی را برای صادرکنندگان استان سمنان پیش آورده است .
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران از تاسیس بانک مشترک فی مابین کشاورزی و اقتصاد نوین در خارج از کشور خبر داد و اضافه کرد : شرایط و پیشنهاداتی توسط این بانک به صادرکنندگان ارائه شده است .
در ادامه حمید علوی صادرکننده محصولات معدنی از دولت و نهادهای نظارتی خواست هیچ بسته و یا مشوقی برای صادرکنندگان تجویز ننمایند ، زیرا صادرکنندگان می خواهند کمترین اصطکاک را سیستم های مالی دولتی داشته باشند .
این فعال اقتصادی مطالبه ارزش افزوده صادرات را از ادارات امور مالیاتی نفس گیر و زمان بر خواند و اضافه کرد : مولفه های متعددی همانند جوائز صادراتی و دیگر مشوق های همسو صادرکننده را در پیچ خم و بروکراسی اداری قرار می دهد ، در صورتی که پاداش صادرات باید همانند دیگر کشورها به هنگام و در زمان خروج کالا از گمرکات ارائه گردد .
وی صندوق ضمانت صادرات در ایران را فاقد کارایی خواند و افزود : باید اتاق بازرگانی از صندوق ضمانت صادرات گزارش بخواهد که چه فرآیندی را به سود بازرگانان به ثبت رسانده است .
رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی سمنان اصل مشتری مداری در صادرات را بسیار حائز اهمیت خواند و بیان داشت : صادرکننده سالها تلاش می کند تا خریدار و مشتری خود را در خارج کشور حفظ نماید و این رویکرد باید توسط صندوق ضمانت صادرات رعایت بشود .
مواردی همانند بروکراسی اداری ، بسته های حمایت از صادرات ، شبکه های بانکی نامتوازن و عدم کارایی ، مولفه های بود که در نشست صادرکنندگان استان سمنان مطرح گردید .

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 574122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =