۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۲:۵۰

در فصل سوم کاوش باستان شناسی گورستان باباجیلان استان لرستان 9 گور توسط هیات باستان‌شناسی استان کشف شد.

به گزارش میراث آریا، سرپرست کاوش باستان شناسی گورستان باباجیلان با بیان این مطلب گفت: فصل سوم کاوش گورستان باباجیلان در مهر ماه 1387 آغاز شد ، نتایج کاوش فصل سوم پس از حفر و خاکبرداری بیش از 200 متر مربع منجر به کشف 9 گور شد که از این تعداد 6 گور از نوع گودالی و چهار چینه سنگی و 3 گور از نوع گور خمره بودند.

عطا حسن پور افزود: جهت این گورها شمال شرقی-جنوب غربی بوده و ابعاد آنها از 100×50 سانتیمتر تا 80×40 سانتیمتر متغیر است.

وی تصریح کرد: عمق گورها حدوداً 60 سانتیمتر است. شیوه تدفین در این گورها با توجه به ابعاد و بقایایی که از استخوان‌ها باقی مانده، به صورت چمباتمه ای و جنینی است و در کنار تدفین اشیایی مفرغی، آهنی و سفالی یا مهره های تزئینی از جنس عقیق، صدف و استخوان به دست آمد.

حسن پور اضافه کرد: سفال‌های به دست آمده از این گورستان سفال معروف به گونه لرستان با نقش مثلث‌های آویزان است که از نظر گونه شناسی قابل مقایسه با سفال باباجانIII و حسنلوی IV و همزمان با دوره عصر آهن II در لرستان است که تاریخی بین 900 تا 750 پ. م را در بر می گیرد.

وی ادامه داد: محوطه باباجیلان حاوی اطلاعات ارزشمندی از دوره عصر آهن در لرستان بوده که متأسفانه در اثر کاوش‌های غیر مجاز از بین رفته است.

حسن پور اضافه کرد: خوشبختانه با کاوش‌های اضطراری صورت گرفته در این محوطه توانستیم حداقلی از اطلاعات تاریخی در مورد این محوطه و ساکنان آن را به دست آوریم.

وی خاطرنشان کرد: امید است کاوش‌های آتی بیانگر حقایق نهفته دیگری شود که در جای جای این سرزمین کهن مدفون است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 57573

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =