انتخابات اتاق بازرگانی و پایان استرس بدون شکست

فضا بسیار سنگین بود. من هم قرار بود با مهمانان چینی با شرکت نفت جلسه داشته باشم، لذا مجبور به ترک صحنه بودم. در حین ترک اتاق با آقای پیرموذن و تیز هوش در آسانسور همراه شدم. آنان نیز به شدت نگران شده بودند و حتی فکر می کردند که احتمالاً بازنده انتخابات باشیم. من هم به تصور اینکه این انتخابات را باختیم از اتاق خارج شدم و حدود ساعت 12بود که دوستان اطلاع دادند برنده شدیم ولی برای ساعتی در شوک شکست بودم و به هیچ وجه تا شب احساس خوشحالی و نشاط نداشتم.

عصر جمعه از ساعت 4 بعد از ظهر الی 9 شب با دوستان در خصوص انتخابات اتاق و ارزیابی شرايط جلسه داشتیم، آقای شافعی هم حدود دو ساعتي حضور داشتند. برای سازماندهی انتخابات و تجمیع آراء همفكري شد و تقسيم كار صورت گرفت، ضمناً با توجه به بازگشت آقاي «پيرموذن» از سفر خارج مقرر شد با آقاي شافعي ديدار داشته و در رابطه با نظارت بر انتخابات همفكري كنند.
شنبه از اول صبح پيگير حضور و جلب آرا تشكل ها بودم و سپس عازم اتاق ایران شدم تا در نشست کمیسیونهای اقتصادی اتاق که با حضور دو نامزد اصلی انتخابات برگزار خواهد شد شرکت کنم. در فضای مجازی اعلام شده بود که این دو نامزد در نشست کمیسیونها حضور پیدا خواهند كرد و به بیست و پنج سوال طرح شده توسط آقای «روشنک» پاسخ خواهند داد. ولی جلسه که با حضور حدود 70 نفر از هيات رييسه كميسيونها و اعضا اتاق تشكيل شده بود به سوال حضوري بعضي اشخاص انجامید و هر طرف سوالاتی هدفدار پرسیدند که دو نامزد به برخی از آنان پاسخ دادند. من هیچگاه در دو سال گذشته در اين جلسات شرکت نکرده بودم زيرا امیدی به کارآیی کمیسیونها با این ترکیب و اختیارات در اين دوره ندارم. طرفداران نامزد تهران بر شایسته سالاری تأکید ميكردند و منظورشان این بود که نامزدشان شایسته تر است. در مقابل ما بر صداقت و سلامت رئیس تأكيد ميكرديم . آنان بر لزوم داشتن رئيس مقتدر و مدرن تأكيد داشتند و ما براستفاده از ظرفیت بخش خصوصي و مضرات رئیس کاریزماتیک سخن ميگفتيم.
دوستان تعامل با دولت را مهم دانسته و اصرار داشتند القا كنند كه نامزدشان این ظرفیت را دارد كه با دولت تعامل کند و مشکلات بخش خصوصی را حل نماید و ما به اشاره به تجربه ناموفق رييس سابق در نزديكي به دولت، بر تعامل اتاق با اعضاء و بخش خصوصی وگفتمان سازي اصرار ميكرديم تا دولت را مجبور به انجام وظايف کنيم. آنان کارآ شدن (efficiency) سازمان اتاق و اصلاح ساختار را ضروري ميدانستند و ما مؤثر بودن اتاق (effectivness ) با استفاده از ظرفیت هيات نمایندگان را عملي تر ميدانستيم.
در این جلسه تمام تلاشمان این بود که نگذارم از این جلسه به نفع خود سو استفاده كنند و القا كنند كه آقای شافعی و رؤسای اتاقها، سنتی بوده و فاقد دانش و مدیریت هستند. مطالب من و آقایان معروف، چمن آراء، زیتون نژاد و وثوق در جلسه برنامه های دوستان را بهم زد. ضمنا آقای روغنی هم الحق و والانصاف جلسه را به خوبی اداره کرد.
ضمنا مهمانان چینی داشتم که به اتفاق استاندار استان «گوانگ هو» در هتل «اسپيناس پالاس» اسکان داشتند و به ديدار آنان رفتم. استان گوانگ هو، بزرگترین استان اقتصادی و صادراتی چین است و ارزش افزوده سالانه آن حدود 200 میلیارد دلار می باشد و یکی از پر درآمدترین و پر رونق ترین مناطق چین می باشد و در بخش نفت و گاز هم سرمایه گذاری خوبی کرده است. یکی از شرکتهای خصوصي این استان علاقمند به سرمايه گذاري در پروژه هاي LNG مي باشد و از بزرگترين خريداران گاز مايع مي باشد و علاقمند است تا در پروژه پالایشگاه نفت سروش مشارکت داشته باشد. حدود دو ساعات با این دوستان جلسه داشتم و بعد براي ديدار با اعضای اتاق به هتل لاله رفتم .
در هتل لاله نمازم را خواندم. بعد در لابی هتل با دوستانی از اتاق بوشهر، کرمان و کرج بحث و گفتگو کردم. همه تلاشها، جهت اقناع اعضای هیأت نمایندگان برای رأی دادن به نامزد مورد حمایت بود. خوشبختانه آراء برخی از اتاقهایی که پیش بینی می شد به نفع آقای شافعی نباشد، چرخیده و این موج آقاي شافعي را قادر مي سازد كه از آقای خوانساری عبور كند.
حدود ساعت ١٠ به هتل اسپيناس رفتم و در جمع بسياري از اعضا اتاق از اصفهان، ساري، اهواز، رشت، همدان ، آبادان و اروميه حضور يافتم. خوشبختانه آقاي شافعي هم به هتل آمد و با كمك آقايان جميلي، حريري، معروف و چمن آرا تلاش خوبي صورت گرفت.
متوجه شدم كه از يك اتاق در جنوب شرقي كشور سه نفر حاضر به همراهي نبودند و لذا دير وقت شب با نماينده آن شهر كه از دوستان خوبم مي باشد تماس گرفتم وخواستار كمك شدم. برايش عجيب بود كه من نيمه شب براي سه راي تلاش ميكنم، و خوشبختانه اين سه راي به سبد ما ريخته شد.
صبح روز رأی گیری
حدود ساعت هشت و نیم به اتاق ایران رسیدم. محل توزیع برگ رأی را از طبقه نهم به طبقه همکف اتاق جدید منتقل کرده بودند. لذا فضایی بزرگ برای بحث و گفتگو و لابی گری ایجاد شده بود. تیم اتاق تهران، مجهز و همگی پا به رکاب، حضور داشتند و به شدت مشغول رایزنی و تلاش جهت اقناع رأی دهندگان به نفع نامزد خود بودند. در ضمن بچه های ما نیز در حد خود تلاش می کردند تا آخرین رایزنی های خود را انجام دهند و بتوانند رأی دهندگان را راضی کنند که پای صندوق رأی حاضر شوند. ليست تشکلها را چک کردم. برخی از تشکلها را که می شناختم وحضور نداشتند پیگیری کردم تا قبل از شروع جلسه خود را به اتاق برسانند، خوشبختانه سه تا از آنان خود را به جلسه رسانده و رأی آنان نیز بسیار کارساز بود.
با دوستانم در اتاق تهران مجادله داشتم، برایم عجیب بود چرا که در انتخابات اول این دوره اتاقها، این دوستان با این شعار که سیاسی نیستیم و کار سیاسی نمی کنیم و بدون گرايش اصلاح طلبی، وارد انتخابات اتاق شدند و افرادی را در لیست قرار دادند که سابقه اصلاح طلبی نداشتند و با اعاي خودشان با این روش و منش توانستند در انتخابات اتاق تهران پیروز شوند. اين دوستان اکنون انتظار دارند که اعضاء و تشکلها، ادعای اصلاح طلبی آنان را پذيرفته و به آنان رأی دهند. به همین دلیل برایم کمی عجیب بود. پاسخ صريح من به اين دوستان در رد اين ادعا شايد دوستان قديمم را آزرده خاطر کرده باشد كه از اين طريق پوزش مي طلبم. هرچی به زمان رأی گیری نزدیکتر می شدیم دلهره ام بیشتر می شد. تلاش و تکاپوی حريف بسیار زیاد بود و به صورت گازانبری به هر فرد جدیدی که وارد سالن میشد، حمله می کردند و تلاش داشتند تا با استفاده از ظرفیت خود و حتی نمایندگان دولت بتوانند رأی افراد و تشکلها را تغییر دهند که در برخی موارد موفق نیز شدند. حضور 400 نفر در انتخابات، نشان از حساسیت بالای این انتخابات بود. آقای «میرمحمد صادقی» بعنوان رئیس جلسه انتخاب شد. آقای «احتشام» و دکتر «فزونی» نیز بعنوان دو ناظر و خانم «عموری» هم به عنوان بازرس انتخاب شد. ابتدا آقای خوانساری نقطه نظرات خود راجع به اتاق، دلایل ناکارآمدی آن، لزوم رهبري و رياست اتاق، و همچنین برنامه های خود را بیان کرد. به نظرم آسیب شناسی خوبی کرده بودند و برنامه های معقولی ارائه داد. اما همه افراد حاضر تصمیم خود را گرفته و این سخنان تأثیری بر رأی آنان نخواهد داشت.
آقای خوانساری متن روانش را از روی کاغذ خواند ولی به علت كمبود وقت مطلب از دستش خارج شد و نتوانست به همان خوبی که شروع کرده بود، به اتمام برساند. ولي آقای «شافعی» تقريباً خوب سخنراني کرد. ابتدا خود را به طور كامل براي حضار معرفي كرد و بر سابقه ٣٠ سال حضور در بخش خصوصي تاكيد كرد. اتاق را صداي بخش خصوصي دانسته كه وظيفه اش پيگيري مطالبات بخش خصوصی مي باشد. وی همچنین بیان داشت که تا کنون اقتصاد به سیاست سوبسید داده و اکنون سیاست باید به اقتصاد سوبسید دهد. در مجموع آقای شافعی توانست رضایت طرفدارنش را جلب نماید.
در مدت جلسه اصلاً نتوانستم روی صندلی بنشیم و کنار درب ورودی ایستاده بودم. تمامی حرکات را زیر نظر داشتم و تماسهای دوستان از بیرون را پاسخ می دادم.
تا ساعت یازده و نیم در اتاق بودم. شمارش آراء شروع شده بود. فیلمی از صحنه های شور و شوق انتخاباتی گرفتم و دقایقی در صندلی جلوی اتاق نشستم و با آقای پیرموذن، شافعی و برخی دوستان شهرستانی گعده داشتيم. آنان معتقد بودند که آقای شافعی با اختلاف بالایی پیروز خواهد شد ولی من برعکس پیروزی آقای شافعی را با اختلاف کم ممكن ميدانستم.
از حالت شمارش آرا توسط آقایان فزونی، احتشام و خانم عموری نمي شد درک کرد که وضعیت به نفع چه کسی است. فضا بسیار سنگین بود. من هم قرار بود با مهمانان چینی با شرکت نفت جلسه داشته باشم، لذا مجبور به ترک صحنه بودم. در حین ترک اتاق با آقای پیرموذن و تیز هوش در آسانسور همراه شدم. آنان نیز به شدت نگران شده بودند و حتی فکر می کردند که احتمالاً بازنده انتخابات باشیم. من هم به تصور اینکه این انتخابات را باختیم از اتاق خارج شدم و حدود ساعت 12بود که دوستان اطلاع دادند برنده شدیم ولی براي ساعتي در شوك شكست بودم و به هیچ وجه تا شب احساس خوشحالی و نشاط نداشتم.
جلسه در وزارت نفت
به همراه معاون استاندار گوانگ هو و همچنین مدیر یکی از شرکتهای بزرگ نفتی چین، با معاونت برنامه ریزی وزارت نفت و همچنین مدیرعامل شرکت ملی نفت جلسه داشتیم و این جلسه به خوبي تا ساعت ٣ بعد ازظهر ادامه داشت. ابتدا دوستان را معرفی کردم و برنامه ها و طرح هایی که برای سرمایه گذاری درLNG و خرید LPG دارند بیان کردم و یک تفاهم نامه که با این شرکت چینی برای همکاری در پالایشگاه نفت سروش تهیه شده بود را امضاء کرده و زودتر شركت نفت را ترک کردم تا به جلسه ای که با حضور تشکلهای بخش پایین دستی نفت با اعضای هیأت مدیره صندوق توسعه ملی داشتيم برسم.
جلسه تشکلهای بخش پایین دستی نفت با اعضای هیأت مدیره صندوق توسعه ملی
این جلسه در راستاي کنفرانس بین المللی نفت كه رياست آن برعهده من می باشد برگزار مي شد، دبیرخانه فعال کنفرانس همه اعضای تشکلها را برای این جلسه گردآورده بود.
در ابتدا به موضوع کنفرانس بین المللی نفت وكنفرانس داخلي در 10مهرماه در اتاق ايران اشاره كرده و توضیح دادم که مشکلات ما در رگلاتوری، تأمین مالی، مالیات و بحث قراردادهای یکجانبه و فضای کسب و کار مي باشد و برنامه هاي خود را در اين باره مطرح کردم. پس از آن نمايندگان تشکلهای مختلف، مشکلات خود را مطرح کردند و سپس در جمع بندی انواع روشهايي که برای فاینانس پروژه های ایران در خارج از کشور و پروژه های داخلی توسط صندوق توسعه در کشور وجود دارد توضیح دادم و خواستار ارائه راه کار توسط صندوق توسعه ملی برای توسعه بخش پایین دستی صنعت نفت شدم. همچنین گفتم که مطابق برنامه های کشور قرار است در ده سال آینده ظرفیت پالایشی کشور در نفت و میعانات گازی به 5 میلیون بشکه افزایش پیدا کند در حالی که ظرفیت فعلی یک میلیون و800 هزار بشکه است و حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه از طریق سیراف و ستاره خلیج فارس به این ظرفیت اضافه خواهد شد که حداکثر3 میلیون بشکه خواهد بود و 2 میلیون بشکه باقی مانده باید توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی سرمایه گذاری شود و كمك صندوق توسعه ملی در اين راستا بسيار مهم ميباشد.
آقای دوست حسینی که فرد با تجربه، خوشنام و شناخته شده ای ميباشد با سعه صدر به حرفهایمان گوش داد و با نگاه مهندسی اش سعی کرد بصورت روشن و شفاف امکانات و تسهیلاتی که می تواند در اختیار صادر کنندگان، پیمانکاران، سازندگان تجهیزات و صنایع پایین دستی پتروشیمی قرار گیرد را توضیح داد. فکر می کنم می توان امیدوار بود که صندوق توسعه ملی نقش پررنگ تری را در توسعه ملی کشور بازی کند. ضمناً ایشان تأکید کردند که حتی در تأمین مالی پروژه هايي که توسط صندوق توسعه ملی وام ارزي پرداخت ميشود بايد سهم60 درصدی ساخت داخل رعایت شود و برای تأمین آن هم صندوق در حال برنامه ریزی است.
جلسه با صندوق توسعه ملی تا حدود ساعت 5 و نیم عصر طول کشید. بعد عازم اتاق ایران شدم و آقای شافعی را ملاقات و به ایشان تبریک وتسليت گفتم و سنگینی بار مسئولیت را يادآور شدم. همچنین تحلیل خود را از دلیل موفقیت بیان کردم و نهايتاً اعلام كردم که ما در حد توان خود سعی کردیم، حالا این شما و این گوی و این میدان و هرآنچه هم بتوانیم، کمک خواهیم کرد. ایشان هم با تأکید بر اینکه مدت دوسال به سرعت سپری خواهد شد و حتماً در این مدت باید جهت ارتقای جایگاه بخش خصوصی اتاق و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اقدام عاجلی صورت بگیرد، ابراز امیدواری کرد که با حمایت همه اعضا بتواند اقدامات موثری را در جهت تقویت بخش خصوصی بردارد.

از اتاق عازم مجموعه انقلاب شدم و تا دیر وقت والیبال بازی کردیم. بعد هم خسته وعرق ريزان به منزل برگشتم. دقایقی را در گروههای تلگرام مانند «یاران اتاق»، «هم اندیشان»، «اتاق هشتم» و «اتاق سپید» سپری کردم و به برخی موضوعاتی که مطرح شده بود پاسخ دادم. دوستان توصیه داشتند که فضا را شلوغ نكنيم، متانت و آرامش خود را حفظ کنیم و در جهت افزایش همراهی و همدلی اعضای هیأت نمایندگان بکوشیم و بپذيريم که انتخابات تمام شده و سريعا از فضای انتخاباتی خارج شویم.
والسلام

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 576102

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =