ایرنا نوشت:آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: جانباختگان و شهیدان فاجعه منا تنها از کشور ایران نبوده اند بلکه حجاج سایر کشورهای جهان اسلام نیز در این فاجعه جان باختند، بنابراین مراکز اطلاع رسانی و خبرگزاری ها باید پیگیری های ایران در خصوص فاجعه منا را به گوش جهانیان برسانند و آنان را دعوت به همراهی کنند.

این مرجع تقلید عصر شنبه در دیدار با خانواده های شهیدان فاجعه منا و مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به این که فاجعه منا هرگز فراموش نخواهد شد، افزود: شور و غوغایی که در این روزها میان مردم برای پیگیری ابعاد مختلف این فاجعه مشاهده می شود به خوبی بیانگر این حقیقت است که مطالبه گری از حکومت سعودی پایان نخواهد یافت.

وی با بیان اینکه باید اخبار فعالیت ها و پیگیری های ایران در مورد فاجعه منا به کشورهای دیگر منتقل شود، گفت: به وجود آمدن فضای همکاری و تعامل میان کشورهای جهان اسلام برای پیگیری فاجعه منا، حکومت سعودی را وادار به پاسخگویی می کند.
وی ادامه داد: جهان اسلام باید عربستان را در مقام پاسخگویی و پذیرش مسئولیت فاجعه قرار دهد، چرا که در غیر این صورت چه تضمینی است که در سال های آینده شاهد فاجعه های تلخ دیگری نباشیم.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: بخشش عربستان در این فاجعه بزرگ توسط جهان اسلام جایز نیست و حاکمان سعودی باید در مقابل مردم مسلمان ایران و همه کشورهای اسلامی، پاسخگوی عملکرد گذشته و آینده خود باشند.
وی با اشاره به صحبت مفتی های سعودی که می گویند این فاجعه از مقدرات الهی بوده است، ادامه داد: این چه صحبت بی اساسی است، اگر این فاجعه که در اثر مدیریت ناکارآمد حاکمان سعودی اتفاق افتاد، از مقدرات الهی است پس آنچه در یمن هم اتفاق افتاد، مقدرات الهی بوده است، پس چرا عربستان به ناحق به این کشور لشکر کشید.
وی افزود: اگر فاجعه منا از مقدرات الهی بوده است، پس رفتار عده ای نسبت به سفارت عربستان در تهران (که پرونده آنها در حال رسیدگی است) هم مقدرات الهی بوده است پس چرا این کشور معترض این جریان است.
این مرجع تقلید گفت: عده ای دیگر از مفتی های سعودی می گویند این مردم بودند که باعث به وجود آمدن حادثه شده اند و حکومت عربستان مقصر نیست در حالی که همه می دانند مدیریت این اجتماع بزرگ با حکومت است و این فاجعه در اثر بی کفایتی آنها اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به حضور میلیون ها زائر از سراسر جهان در مراسم اربعین حسینی در عتبات عالیات، افزود: در این مراسم باشکوه جهانی با وجود تعداد بسیار زیاد شرکت کنندگان نسبت به مراسم حج با وجود تهدیدهای امنیتی فراوان به دلیل مدیریت مناسب به لطف خدا مشکلی برای هیچ زائری پیش نمی آید.
آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مقام متعالی شهیدان در قرآن کریم، گفت: جانباختگان فاجعه منا که در هنگام عبادت پروردگار به دلیل سوء مدیریت سعودی ها با لبان تشنه به شهادت رسیدند به درستی در مقام شهیدان هستند.
وی با بیان این که در قرآن کریم 5 فضیلت برای شهیدان راه خدا ذکر شده است، ادامه داد: شهیدان در نزد پروردگار خود حیات برزخی دارند و روزی می خوردند، در مقابل پاداش های الهی که به آنها تعلق گرفته است شاد و خشنود هستند و به اهل این دنیا می گویند که ما شهیدان در پیشگاه خداوند غم و اندوهی نداریم.
دوم مهر سال گذشته هزاران تن از زائران بیت الله الحرام که برای انجام اعمال رمی جمرات عازم منا بودند، به علت بسته شدن مسیر، تجمع بیش از حد و بی تدبیری مسئولان عربستان دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند.
سال گذشته 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان شدند که در فاجعه منا 464 تن از آنان جان خود را از دست دادند، هشت تن از این شهیدان اهل استان قم بودند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 577875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =