الیور استون: دولت آمریکا مدام به مردم دروغ می‌گوید

الیور استون در حالی‌که این روزها با نظرات متنوع منتقدان درباره فیلم «اسنودن» مواجه می‌شود، در جشنواره تورنتو توضیحاتی درباره اثر جدید خود ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کارگردان برنده جایزه اسکار در نشست خبری فیلم «اسنودن» نوک پیکان انتقاداتش را به سمت دولت آمریکا گرفت و آن‌ها را به فریب دادن مردم متهم کرد. این کارگردان معتقد است دولت آمریکا درباره سطح نظارت موجود در کشور به مردم دروغ می‌گوید.

فیلم جدید اولیور استون که زندگی ادوارد اسنودن کارمند پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا را به تصویر می‌کشد، برای نخستین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد.

در این درام سینمایی جوزف گوردن لویت نقش اصلی را بازی می‌کند و داستان جاسوسی سیستم‌های اطلاعاتی آمریکا از شهروندان این کشور را به پرده سینما می‌آورد.

استون در نشست خبری «اسنودن» گفت: «آمریکایی‌ها چیزی در این باره نمی‌دانند چون دولت آمریکا مدام دراین زمینه دروغ می‌گوید. وضعیت فعلی کاملا شوکه‌کننده است. این ماجرا فقط به استراق‌سمع ختم نمی‌شود بلکه پای استراق‌سمعی گسترده، پهبادها و تجهیزات پیشرفته سایبری در میان است.»

در این فیلم ادوارد اسنودن هم حضور خیلی کوتاهی جلوی دوربین دارد. او در حال حاضر در مکانی نامعلوم در روسیه ساکن است و امید دارد که روزی به آمریکا بازگردد، اما به نظر نمی‌رسد که رویای او به این زودی‌ها محقق شود.  

کارگردان «قاتلین بالفطره» در ادامه افزود: «اوباما اختیار عفو اسنودن را دارد و ما امیدواریم که این گونه باشد. اما او با جدیت تمام در تعقیب هشت افشاگر با اتهام  جاسوسی است، که در نوع خود برای رییس‌جمهور آمریکا یک رکورد محسوب می‌شود. او یکی از کارآمدترین مدیران این دنیای تحت نظارت است. شرایط نظارتی موجود شدیدترین و تهاجمی‌ترین شکل از نظارت در تاریخ است و او سازنده آن است.»

فیلمسازی که در کارنامه خود فیلم‌هایی مانند «نیکسون» و «جان اف کندی» را دارد، با تشبیه شرایط موجود به رمانی از جورج اورول دنیایی امروز را متضاد و مخالف دنیای زمان رشد و نمو خود توصیف کرد.  

او در این‌باره گفت: «من در دنیایی بزرگ شدم که در آن تصور چنین رویدادهایی غیرممکن بود. اما از سال 2001 به این سو چیزی به صورت بنیادین تغییر کرد. چیزی بیش از آنچه چشمان شما می‌بیند و آنچه که به شما می‌گویند؛ باید ورای آن‌ها را دید.»

جوزف گوردون لویت که به واسطه ایفای نقش در فیلم «اسنودن» با ادوارد اسنودن دیدار کرده است، اعتقاد دارد او به دلیل عشق و علاقه به آمریکا اسناد طبقه‌بندی شده را لو داده است.

لویت در این باره گفت: «میهن‌پرستی اسنودن برای من جالب بود. او از روی عشقی صمیمی به آمریکا و اصولی که این کشور براساس آن بنا شده دست به انتشار اسناد طبقه‌بندی شده می‌زد. دو نوع از میهن‌پرستی وجود دارد: یکی آن‌که تحت هر شرایطی به کشورت وفادار باشی و هیچ نپرسی، اما شکلی دیگر از میهن‌پرستی هم وجود دارد که من می‌خواستم در کاراکتر اسنودن در فیلم آن را به نمایش بگذارم.»

این بازیگر در پاسخ به پرسشی درباره آینده اسنودن گفت: «می‌دانم که او دوست دارد به خانه بازگردد و امیدوارم که این اتفاق روی دهد.»

نمایش فیلم «اسنودن» در تورنتو با نظر متنوع و متفاوت منتقدان سینمایی روبه‌رو شد. در حالی‌که اوون گیلبرمن منتقد ارشد ورایتی فیلم را «مهم‌ترین و محرک‌ترین درام سیاسی یک فیلمساز آمریکایی در طول سال‌ها» می‌داند، استیون فاربر از نشریه هالیوودریپورتر به فیلم برچسب «یک اثر کم‌نور» می‌زند.

منبع: گاردین / 10 سپتامبر

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 577970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =