سازمان هلال احمر با تاسیس داروخانه های متعدد در سراسر کشور به طرقی حق دارو خانه داران وداروسازان را تضییع می کند .

سپیده سعیدی: درسراسر دنیا هلال احمر یا همان صلیب سرخ وظیفه دارد تا در حوادث غیر مترقبه به کمک مردم بشتابد و همه  نیرو وتوان خود را به کار گیرد تا انسانها در شرایط  مطلوبی از سلامتی به سر برند . اما این روزها در کشور ما مسئله دیگری در رابطه با این سازمان مطرح می شود ،اینکه سازمان هلال احمر با تاسیس داروخانه های متعدد در سراسر کشور به طرقی حق دارو خانه داران وداروسازان را تضعیع می کند . انجمن دارو سازان ایران در این راستا اظهارات گلایه مند بسیاری به مسئولان ارائه کرده است . دکتر رهبر مژدهی آذر رییس انجمن دارو سازان ایران علی رغم اینکه سازمان هلال احمر بارها خود را از انجام اقدام غیر قانونی مبرا دانسته ،معتقد است که این اقدام در هیچ کجای جهان قانونی نیست .

توضیح دهید که اگر ایجاد داروخانه توسط سازمان هلال احمر قانونی نیست چگونه این سازمان دست به چنین اقدامی زده است ؟
متاسفانه شاهد هستیم که داروخانه ها ی زنجیره ای از سوی سازمان هلال احمر در سراسر کشور به صورت غیر قانونی در حال تاسیس شدن است این در حالیست که اصولا هلال احمر کارش این است که در حوادث غیر مترقبه به یاری مردم بشتابد .

به نظر شما چرا نباید سازمان هلال احمر داروخانه تاسیس کند ؟
به نظر می رسد که این حق را باید به کسانی داد که سالهاست در نوبت هستند تا مجوز دریافت کنند . داروسازانی که 25 سال از عمر خود را برای تحصیل در این رشته صرف کرده اند . نه یک سازمان که می تواند از قبل این کاردست به واردات هم بزند و کلا شرکتهای خصوصی را از بین ببرند در واقع عملکرد این سازمان با حمایت از اصل 44 قانون اساسی مغایرت دارد . از طرفی دیگر باید در نظر داشت که این سازمان در حالی دست به این اقدام می زند که دور واردات را از دیگر شرکتهای دارویی می گیرد .در نهایت به نظر من این اقدام کاملا غیر قانونی است

اما در این رابطه سازمان هلال احمر اعلام کرده با توجه به بند 8 ماده 3 اساسنامه جمعیت هلال احمر از جمله وظایف جمعیت هلال احمر در داخل و خارج از کشور کمک به تهیه دارو و وسایل و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز بهداشتی درمانی و آموزش کشور با موافقت وزارت بهداشت و با همکاری هلال احمر و صلیب سرخ کشورهایی که عضو اتحادیه بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر جهانی هستند. در پاسخ به این ادعای سازمان هلال احمر چه می گویید ؟
باید در پاسخ به این ادعا بگویم که پاسخ من در همین سوال آورده شده است . سازمان باید در تهیه دارو و ... کمک کند به مراکز درمانی نه اینکه خود به تجارت دارو در سطح کشور بپردازد و تحت نام هلال احمر فعالیت شرکتهای دیگر را مختل کنند .من با قاطعیت اعلام می کنم که این فعالیت غیر قانونی است و باید متوقف شود

انجمن دارو سازان ایران اقدامی برای متوقف کردن این فعالیت انجام داده است ؟
باید بگویم که چنین فعالیتی در قانون پیش بینی نشده است و ما نامه ای داریم از مدیر کل وزارت بهداشت که از دایره حقوقی سوال می کند که آیا این فعالیت قانونی است یا خیر و آیا هلال احمر می تواند دارو خانه داشته باشد ؟ دایره حقوقی هم پاسخ می دهد خیر . اما هلال احمر مصرانه می گوید نه این حق ماست و من به عنوان رییس انجمن دارو سازان ایران هم به مطمئنا اعلام می کنم که نه این حق شما نیست و دایره حقوقی وزارت بهداشت رسما سوال کرده که هلال احمر نمی تواند چنین فعالیتی داشته باشد . در کل تاسیس داروخانه های هلال احمر نفع تجاری دارد

چه انگیزه ای باعث شده تا این سازمان دست به چنین اقدامی بزند ؟وقتی هلال احمر اعلام می کند که برای خدمت به مردم دست به این اقدام زده است .
حقیقت این است که سازمان هلال احمر به خاطر منافع اش از قبل واردات و صادرات دست به این اقدام می زند و همه فعالیت این داروخانه ها هم حول همین محور است . به نظر شما اقدام غیر قانونی این وزارت خانه به نفع مردم است یا آب ریختن در آسیاب  دشمن است  . اعتبار و تحصیلات داروسازان چه می شود ؟این اقدام برای دولت هم مسئله ساز است وهلال احمر با این کار به دولت هم لطمه می زند.  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 58134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =