۱۰۰۰ سال قبل ایرانی‌ها به ژاپنی‌ها درس ریاضیات می‌دادند!/ یافته‌های جدید از یک قطعه چوب باستانی

بررسی مادون قرمز یک قطعه چوب حکاکی شده با قدمت بیش از هزار سال درس دادن ریاضیات به ژاپنی‌ها توسط یک ایرانی را مشخص کرده است.

به گزارش ایندیپندنت،این قطعه چوب با قدمت بیشتر از ۱۰۰۰ سال در دهه ۱۹۶۰ میلادی کشف شده بود اما به تازگی مورد بررسی کامل توسط موسسه تحقیقات ملی نارا قرار گرفته که رازهای جدیدی را افشا کرده است. دانشمندان به تازگی این قطعه چوب باستانی را با استفاده از روش تصویربرداری مادون قرمز بررسی کردند. این بررسی مشخص کرده یک استاد ایرانی در مجتمعی که مقام‌های ژاپنی در نارا،پایتخت سابق این کشور تحصیل می‌کردند مشغول تدریس بوده است. آکیرو واتانابه ‌از  این موسسه تحقیقاتی می‌گوید احتمالاً درسی که که توسط این فرد ایرانی به ژاپنی‌ها داده می‌شود ریاضیات است،‌ چرا که ایرانی‌ها در این علم استاد بودند. استفاده از چوب برای نوشتن در ژاپن باستان امری مرسوم بوده است. حروف کشف شده روی این قطعه چوب نام این استاد ایرانی را مشخص کرده که از سوی ایران به عنوان مامور رسمی به ژاپن اعزام شده بود.  
نارا پایتخت ژاپن در بین سال‌های ۷۱۰ و ۷۸۴ میلادی بود. 
پیش از این   تحقیقات نشان می‌داد که قدمت داد و ستدهای بازرگانی بین ایران و ژاپن به سال ۶۰۰ بعد از میلاد مسیح باز می‌گردد. اما  این قطعه چوب باستانی برای اولین بار فعالیت یک استاد از  منطقه‌ای دور مانند ایران را در این کشور ثابت کرده است. 

مقام‌های ژاپنی می‌گویند این مسئله نشان دهنده این است که ژاپن در دوران باستان منطقه‌ای بین‌المللی بوده و  در آن با خارجی‌ها رفتاری یکسان می‌شده است. پیش از مدارک مختلف رفت و آمد هزاران بازرگان ایرانی در قرن ۱۷ میلادی به شهر ناگازاکی را نشان می‌داد اما این کشف جدید نشان می‌دهد که قدمت روابط دو کشور بسیار بیشتر از تصور گذشته است. 

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 590952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    20 1
    و هزار سال بعد ...
  • سقراط حکیم IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    18 1
    ایران امروز کجا و ژاپن امروز کجا
  • بی نام GB ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    4 3
    آفرین
  • بی نام A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    11 6
    اوج توهم
    • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
      2 0
      کدوم توهم؟این تحقیقاتو چه کسانی انجام دادن؟اونا در این زمینه توهم داشتن؟تو بر اساس کدوم مدرک معتبرو موثق اونطور در این بخش نوشتی "اوج توهم"؟
  • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    5 2
    چجوری باید برگشت؟
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    13 4
    باز پز گذشته.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
      3 0
      نتایجی از یک تحقیق که در خارج از ایران انجام شده مطرح شد.تو چرا اینطور عکس العمل نشون دادی؟اگر واقعا اینطور باشه که من بسیار افتخار می کنم.چرا افتخار نکنم؟هر چند اعتقاد دارم برای پیشرفت بیشتر ایران باید کار مثبت بیشتری انجام بشه ولی چرا باید دستاورد مثبت تاریخی که در ایران بوده و حتی عده ای از افرادی که تفکرات پانترکیسمی و همچنین ضد ایرانی دارن هم به شدت سعی میکنن با جعل بخش هایی از تاریخ و ژست به ظاهر منطقی و بازی با کلمات و گاهی با طرح موارد بی ربط اون دستاوردهای تاریخی مثبت در ایرانو زیر سوال ببرن و یا تحریف کنند من هم اون دستاورهای تاریخی مثبتو زیر سوال ببرم؟خبر آنلاین لطفا این پاسخمو ،در این بخش منتشر کنید.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    6 1
    خوش به حالمون....خخخخخخخخ
  • م ر A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    8 2
    حالا هم ما باید از ژاپنی ها اصول ابتدایی شهروندی را بیاموزیم
  • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    2 1
    ادامه پاسخم به محسن 16:46:15 :واقعا هدف و نیتت ازین جملاتی که نوشتی دراین بخش چی بود؟کدوم توهمات و جعل تاریخی؟و این تحقیقی که انجام شده درایران صورت گرفته؟اون مطالعات و تحقیقات اشتباهه؟و این نظرت در این مورد که بدون استناد به منابع تاریخی معتبر نوشتی درسته؟تو بر اساس کدوم سندمعتبرنتایج این تحقیقو که در این خبراومده انکار کردی؟شاید ظاهراین جملاتت که بدون سندمعتبردراین مورد هست برای عده ای زیبا باشه ولی آیا من بایدتحت تاثیرصرفا ظاهراین جملاتت قرار بگیرم؟و بی نام 4:41 اگر امسال یا پارسال وضعیت اقتصادی در مجموع در ایران بسیار خوب نباشه یا نبود آیا ما باید نکات مثبت تاریخی در این سرزمینو بدون سند و منبع معتبر با عبارتی همچون "نسبت مستقیم تاریخ سازی با حقارت"زیر سوال ببریم؟لطفا در این بخش چاپ کنید