ایران قربانی بزرگترین چالش قرن ۲۱/ جمعیت جهان با میزان منابع طبیعی همخوانی ندارد

با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و گری لوئیس نماینده سازمان ملل در ایران به مناسبت روز بین المللی اقدام برای آب و هوا و هدف سیزدهم آن، مراسمی در پردیسان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون ها سازمان حفاظت محیط زیست  در ابتدای مراسم، گرمایش جهانی را بزرگترین چالش قرن بیست یکم دانست و در رابطه با علت آغاز آن گفت: علت دغدغه اصلی ما درباره تغییر اقلیم چیزی است که انقلاب صنعتی برای ما به وجود آورد؛ یعنی به دلیل نیاز به توسعه یافتگی  مشکلی چون گرمایش جهانی با برهم زدن تعادل در اتمسفر به وجود آمد.

مجید شفیع پور ادامه داد: این چالش به جایی رسید که نیاز به اجماع جهانی پیدا شد و کمتر از یک سال پیش توافق حقوقی در رابطه با آن برای بعد از سال 2020 در پاریس امضا شد. این توافق برنامه ای است که حداقل تا پایان قرن ادامه دارد.

او گفت: امروز نسبت به دوران پیش از انقلاب صنعتی 1.5 درجه دما افزایش یافته و زمان زیادی باقی نمانده. برای کشور های در حال توسعه نیاز است بازساختار دهی به وجود بیاید. حتی در سازمان بین المللی هوایی هم توافقی برای کاهش گاز های تولید شده از هواپیما ایجاد شد.

رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون ها سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با وضعیت ایران گفت: خوشبختنانه ایران تمهیدات لازم نرم افزاری را انجام داده و انشالله در مجلس هم توافق پاریس را به تصویب می رسانیم.

او درباره تاثیرات تغییر اقلیم در ایران گفت: اگر بگوییم کره زمین 1 درجه گرما تجربه کرده ما در ایران 1.5 درجه را تجربه کردیم. آن چیزی که جامعه جهانی برای 2100 پیش‌بینی کرده الان در ایران وجود دارد؛ این واقعا تصویر جالبی نیست.

شفیع پور درباره روش مقابله با تغییرات آب و هوایی هم گفت: تغییر اقلیم پدیده چند بعدی است و به همین دلیل تلاش های چند بعدی برای حل آن باید صورت بگیرد، به همین دلیل سازمان ملل و دیگر سازمان ها باید همکاری را برای اقدام برای کاهش تغییرات آب و هوا انجام داد.

او افزود: ایران حتما در منطقه به یک الگو در زمینه تغییرات آب و هوا تبدیل می شود زیرا ما ذخایر فراوانی داریم. سازمان حفاظت محیط زیست از طریق کارگروه ملی تغییرات آب و هوا وضعیت خودش می داند که با تغییر آب و هوا مقدمه کند.

تاثیرات تغییر اقلیم در ایران و جهان

در ادامه گری لوئیس نماینده سازمان ملل با اشاره به اهمیت چنین نشست هایی گفت: من می خواهم درباره 3 موضوع صحبت کنم یکی این که اثرات تغییر اقلیم چه چیزی است، دنیا برای آن چه برنامه دارد و ایران و سازمان ملل چه برنامه هایی دارند.

نماینده سازمان ایران از اثرات اقلیم هم گفت: اثرات تغییر اقلیم در تمامی کشور های دنیا دیده می شود، همه اثرات قابل مشاهده است افزایش سطح دریا ها و .. در ایران هم مشکلات کم آبی، بیابان زدایی و طوفان های شن و ماسه را داریم.

گری لوئیس درباره ارتباط گرد و غبار مشکلات طوفان شن و ماسه گفت: این پدیده ها معمولا دلایل طبیعی دارند اما در ایران علت آن کمبود آب و ضعف مدیریت آب در ایران و خارج ایران است.

شفیع پور هم در رابطه با تاثیرات تغییر اقلیم در ایران گفت: اگر بگوییم کره زمین 1 درجه افزایش دما تجربه کرده ما در ایران 1.5 درجه را تجربه کردیم. آن چیزی که جامعه جهانی برای 2100 پیش‌بینی کرده الان در ایران وجود دارد؛ این واقعا تصویر جالبی نیست.

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در رابطه با تاثیر تغییر اقلیم در ایران گفت:  متاسفانه امروز قربانی تغییر اقلیم است نه این که در آینده خواهد بود.

او ادامه داد: در برخی استان ها 3 درجه افزایش دما را تجربه می کنیم، حتی سال قبل که سال ال‌نینو بود و بارندگی‌ها استثنایی بود، فقط در شمال و غرب ایران افزایش بارندگی رخ داد و هنوز استان های فلات مرکزی ما از کم بارشی رنج می برند.

جمعیت جهان با میزان منابع طبیعی همخوانی ندارد

نماینده سازمان ملل در ایران در رابطه با راه حل برای نجات از این شرایط گفت: اولین کار این است که باید رشد جمعیت را تحت کنترل قرار دهیم زیرا جمعیت جهان با منابع طبیعی همخوانی ندارند.

او ادامه داد: روش دوم این است که باید روش ها و الگو های تولید و مصرف خود را تغییر دهیم و به تولید و مصرف سبز روی بیاوریم.

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در این رابطه گفت: در سیاست های کلی مربوط به اصلاح الگوی مصرف شاخص اصلاح الگو مصرف به صراحت به کار برده شده و همه مکلف اند این امور را اجرا کنند.

ابتکار درباره اصلاح الگو مصرف گفت: با الگو فعلی داریم منابع ملی خود را هدر می دهیم و اصلاح الگو برای ما اقتصادی است. اصلاح الگو در بحث آلودگی هوا و کاهش انتشار هم سهم دارد.

گری لوئیس در رابطه با سومین اقدام برای مقابله با تغییر اقلیم گفت: سومین کار هم این است که به این دلیل که تغییر اقلیم در حال رخ دادن است مردم را باید به نحوی بزرگ کنیم که با این تغییر اقلیم کنار بیایند.

فکر کنم به اندازه کافی به اثرات تغییر اقلیم مواجه نشده ایم، به طور قاطع می گویم سازگاری با توافق را باید ببینیم زیرا این مسئله آب است و مسئله آینده ما است.

توافق پاریس و تعهد های ایران

نماینده سازمان ملل عنوان کرد: اما خبر خوبی هم وجود دارد، در طول سال گذشته چندین توافق در سراسر دنیا به امضا رسیدند که بتوانیم مشکلات تغییر آب و هوا را حل کنیم و دو مورد از آن ها را باید بیشتر جدی بگیریم.

اوگفت که این توافق ها، توافق پاریس توافق نامه توسعه پایدار هستند.

شفیع پور در رابطه با توافق پاریس گفت: چالش تغییر اقلیم به جایی رسید که نیاز به اجماع جهانی پیدا کرد و کمتر از یک سال پیش توافق حقوقی در رابطه با آن برای بعد از سال 2020 در پاریس امضا شد. این توافق برنامه ای است که حداقل تا پایان قرن ادامه دارد.

ابتکار درباره نقش ایران در توافق پاریس گفت: ما در شکل گیری توافق پاریس هم نقش بسیار مفیدی داشتیم و همه دستگاه ها با ما همکاری داشتند. این نقش را آقای اولاند اعلام کرده بود..

او افزود: توافق پاریس الان در مجلس است و امیدواریم تصویب بشود.

گری لویس هم درباره توافق پاریس گفت: در توافق پاریس  به این نکته اشاره می کنم که کشور های متعهد هدف دارند که افزایش دما کره زمین بیش از دو درجه سلسیوس نباشد. اهداف دیگری هم برای این توافق وجود دارد ولی این هدف اصلی است.

او از شرایط ایران در توافق پاریس گفت: ایران هم با امضا کردن این توافق تعهد خود را نشان داد؛ امسال با امضای جناب آقای ظریف در نیویورک ایران متعهد شد و در چند هفته آینده این برنامه عملی می شود.

او همچنین به یکی از شرایط این توافق اشاره کرد: برنامه های مختلفی برای کشور ها وجود دارد تا اقدامات خود را به اطلاع جهانی ها برسد از جمله گزارش هایی که برای کاهش گاز های گلخانه ای انجام دهند.

آرمان های توسعه پایدار درباره تفییر اقلیم.

گری لوئیس درباره برنامه توسعه پایدار سازمان ملل گفت: بیش از سه دهه است که در سازمان ملل کار می کنم و آمدن و رفتن برنامه های زیادی را دیدم؛ این بهترین برنامه ای است که تا الان دیدم.

او ادامه داد: در این برنامه شما 17 آرمان را می بینید که در پشت آن ها 169 هدف قرار دارد. به نظر من این 17 آرمان الان زبان مشترک بشریت برای گفتگو است.

او با اشاره به نقش تغییر اقلیم در این برنامه عنوان کرد: دلیل که ما اینجا جمع شدیم هدف شماره 13 این برنامه است این هدف اقدام برای تغییر اقلیم نام دارد. در واقع این آرمان اهدافی که دارد یکی از آنها است که خودمان را با تغییر آب و هوا تطبیق بدهیم و بتوانیم تغییر آب و هوا و اقداماتی که برای آن انجام می شود را با اقدامات ملی یکپارچه کنیم.

نمانیده سازمان ملل در ایران افزود: زیبایی اهداف توسعه پایدار این است که همه کشور ها می توانند ارزیابی شوند که چه اقدام هایی را انجام داده اند. ایران هم متعهد شده که در اواسط سال 2017 گزارشی از عملکرد خود برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار در نیویورک در سازمان ملل گزارش بدهد.

اقدامات ایران مشترک ایران و سازمان ملل برای رسیدن به اهداف تغییر اقلیم

گری لوئیس  با اشاره به این که ششمین برنامه توسعه ایران در مجلس در حال تصویب و بازخوانی است بیان کرد: حضور ما در ایران برای حمایت از فعالیت های توسعه ای ایران است. ما به کمک چهارچوب کمک های توصیه ای سازمان ملل در صورت درخواست ایران می توانیم از ایران حمایت کنیم.

او ادامه داد: ما پیش نویس برنامه توسعه ملی ایران را خواندیم و خوشحالیم که 20 اصل از این برنامه آرمان های توسعه پایدار را پوشش می دهند.

ابتکار در رابطه با اقداماتی که در 3 سال اخیر برای تغییر اقلیم انجام داده گفت: بسیار خوشبختم با تصمیم و اراده دولت توانستیم گام های خوبی در زمینه تغییر اقلیم برداریم، البته عقب ماندگی ها زیاد است.

گری لوئیس همجنین در پایان صحبت های خود از تلاش های ایران برای مقابله با تغییر اقلیم تشکر کرد و ابراز آمادگی کرد که از ایران حمایت کنند.

اقدام های ایران برای تغییر اقلیم

ابتکار در رابطه با اقداماتی که ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای انجام داده است گفت: خوشبختانه آقای روحانی نسبت به تغییر اقلیم عنایت خاصی داشته و ما در سال دوم دولت توانستیم اقتصاد کم کربن را به تصویب برسانیم. علاوه بر این از سال اول شروع کردیم به تنظیم مشارکت ایران در کاهش انتشار گازهای گلخانه و توانتسیم آی ان دی سی ایران را تنظیم کنیم، که هدف گذاری واقع گرانه است که 4 درصد آن تعهد کلی و 12 درصد مشروط به برداشتن تحریم ها است.

رئیس سازمان محیط زیست درباره علت شرط ایران را توافق پاریس گفت: زیرا جذب تکنولوژی های جدید کار سختی است و ما مقدمه این کار را انجام دادیم.

او ادامه داد: دولت اقدامات اجرایی خود را شروع کرده هفته گذشته تصویب شد که همه دستگاه های دولتی و شهرداری باید طی 2 سال 20 درصد از برق خود را از انرژی های تجدید پذیر تامین کنند.

ابتکار گفت: در بحث کشاورزی هم نیاز به یک تغییر جدی هستیم و برای این نیاز به فناوری های جدیدی هستیم؛ خوشبختانه دولت در این زمینه گام های خوبی بر می دارد اما ما باید موضوع را جدی تر بگیریم. این که در آینده مشکل به وجود نمی آید درست نیست ما امروز مشکل داریم.

ابتکار در پایان گفت: ما در این زمینه ها فعال هستیم که در جامعه بین المللی توجه بیشتری به ما بشود.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 593533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    1 0
    یک متن پر از غلط انشایی ... انگار حتی یک بار هم کسی این متن را قبل از درج چک نکرده... مثلا خبرگزاری هستید