آیین بزرگداشت روز «کارشناس دادگستری» با حضور رئیس کل دادگستری استان البرز و معاونان وی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، رئیس دادگستری و دادستان فردیس، شهردار کرج و جمعی از کارشناسان برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین البرز احمد فاضلیان، رئیس کل دادگستری استان البرز به عنوان سخنران ویژه این مراسم با برشمردن ارکان قضاوت، به دو رکن مهم علم و عدالت قاضی اشاره کرد و گفت: علم و شناخت قضات هم مبتنی بر دانش فردی و تلاش قاضی برای ارتقای سطح دانش خود است و هم مبتنی بر تحصیل آن از طرق دیگری نظیر حضور وکیل، هیئت منصفه، معاینه و تحقیق ضابط قضایی و کارشناسان است.
وی بر نقش کارشناسان در این فرآیند اشاره کرد و افزود: تصمیم‌گیری قاضی بر اساس اطلاعات ضعیف و سست ارائه شده توسط کارشناسان می‌تواند به ضعف در صدور رای و بی‌عدالتی منجر شود.
فاضلیان کوتاه شدن روند دادرسی و اعتمادسازی را دو ستون مهم برای دستگاه قضایی که رهبر انقلاب برای این قوه تعبیر «قلب حاکمیت» را به کار برده‌اند برشمرد و اظهار داشت: نقش کارشناسان در تقویت این دو ستون غیرقابل انکار است.
وی با برشمردن اصولی که یک کارشناس باید در روند کارشناسی خود به آن‌ها توجه کند، توضیح داد: استقلال، محرمانه نگه داشتن اسرار مردم، صلاحیت و شایستگی، عدل و انصاف از جمله خصوصیات و ویژگیهایی است که یک کارشناس باید به آن‌ها زبانزد باشد.
رئیس کل دادگستری استان البرز، با اشاره به برخی ناعدالتی‌ها در واگذاری امور کارشناسی به برخی کارشناسان و عدم توجه به کارشناسان دیگر همان رشته، اظهار داشت: این مشکل عمدتا به دلیل نداشتن دانش کافی در کارشناسان دیگر است ولی باید تدابیری اتخاذ شود تا با آموزش دیگر کارشناسان، عدالت در اجرا رعایت شود.
وی همچنین اختلاف رای کارشناسان در یک موضوع واحد را آفتی برای این صنف دانست و متذکر شد: این روند منجر به بی‌اعتماد مردم به کارشناسان و دستگاه قضایی می‌شود که برای حل آن باید خود کارشناسان هر رشته، جلسات جداگانه و مستقلی برای رسیدن به وحدت رویه برگزار کنند و در قواعد کلی برای اعلام نظر کارشناسی به توافق برسند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 593765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =