۰ نفر
۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸
صنعت کشمش استان زنجان رونق می‌گیرد

روزنامه همشهری زنجان نوشت : استان زنجان به دلیل اقلیم مساعد، ظرفیت مناسبی برای تولید و صادرات کشمش دارد . برای توسعه بیشتر ظرفیت‌های صادراتی ضرورت حمایت و توجه به مشکلات کشاورزان حائز اهمیت است.

با این سیاست نگاه صنعتی به کشمش برای رسیدن به سود بیشتر و ایجاد اشتغال از کنار صنایع جانبی زمینه را برای بهره‌مندی و ایجاد ارز فراهم می‌کند. بر اساس آمارهای منتشر شده، میزان تولید انگور در هر هکتار از باغ‌های استان زنجان 11 تن در هر هکتار است و 8 هزار نفر در استان بهره بردار این محصول هستند.
ابهر و خرمدره بیشترین تولیدکننده‌های انگور در استان هستند و تنظیم بازار، زمینه‌سازی برای فروش محصول و ارائه آموزش‌های لازم از مهم‌ترین انتظارات و درخواست با‌غداران انگور است.
تولیدکننده‌ها معتقدند اعطای تسهیلات ارزان قیمت مقوله‌ای‌ است که به ارتقای کیفیت محصول و افزایش تولید در واحد سطح می‌انجامد. در این بین هر هکتار از باغ‌های انگور برای بهبود کیفیت و کمیت به 15 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد. برداشت انگور در استان با توجه به نوع رقم آن، هر سال از نیمه دوم تیر آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ادامه دارد.

ظرفیت‌های استان
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان ظرفیت‌های استان برای صادرات کشمش را بالا ارزیابی می‌کند و می‌گوید: وجود کارخانجات فراوری قوی و مجهز به آخرین تکنولوژی‌های روز تولید و صادرات انواع کشمش به کشورهای اروپایی را موجب شد.
«عبدالله جعفری» در پاسخ به پرسش همشهری درباره کیفیت مطلوب کشمش تولیدی استان می‌افزاید: کیفیت کشمش تولیدی استان تاحدی است که کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای پیشرفته چون روسیه و ترکیه خواهان آن هستند. حتی در خرداد امسال کشمش استان به کشورهای بلژیک و هلند نیز صادر شد.
ارزش ریالی صادرات این محصول در 6 ماه نخست امسال 795 هزار دلار با تناژ 525 تن است که بیشتر به کشورهای اتریش، بلژیک، هلند و ترکیه صادر شده است. مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی ادامه می‌دهد: در صورت تأمین تسهیلات ارزان قیمت قابلیت افزایش تولید و صادرات کشمش استان به بیش از 3 برابر در واحدهای تولیدی و صنایع مرتبط وجود دارد که محقق شدن این موضوع را جهاد کشاورزی استان پیگیری می‌کند.
جعفری با بیان این‌که انگور منطقه زنجان از محصولات مهم استان است، اظهار می‌کند: اکنون در سطح 16‌هزار و 170 هکتار از باغ‌های بارور استان با برآورد تولید بیش از 195 هزار تن، انگور برداشت می‌شود. همچنین30 هزار تن کشمش در استان تولید شود.
سال گذشته میزان تولید انگور استان176 هزار تن بود که امسال افزایش حدود 20 درصدی خواهد داشت. مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی می‌گوید: فخری، عسگری، شاهانی، قره‌اوزوم و بی‌دانه ارقام انگور مورد کشت در استان هستند و سالانه 50 درصد از آنها به تولید کشمش اختصاص می‌یابد.
جعفری کشمش صادراتی زنجان را به دلیل استقبال قابل توجه و مشخص بودن بازارهای هدف از نوع تیزآبی بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: از مجموع انگورهای برداشتی در استان زنجان 50 درصد به صورت تازه‌خوری و 50 درصد به صورت فراوری و کشمش به بازار استان‌های همجوار زنجان و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.
وی در بخش دیگر صحبت‌هایش در پاسخ به سوال همشهری درباره نحوه بازاریابی و فروش این محصول در کشورهای مختلف اظهار می‌کند: حضور در نمایشگاه‌های کشورهای مختلف، بازاریابی از طریق تجار و کارخانجات و نیز رایزنی با تجار و هیأت‌های تجاری در تحقق بازارهای جدید صادراتی بسیار حائز اهمیت است.
جعفری به کاهش قیمت کشمش در کشورهای چین و ترکیه اشاره می‌کند و می‌گوید: با این وجود هنوز کشمش زنجان به دلیل کیفیت و رعایت استانداردها و بسته‌بندی‌های مناسب مشتریان پروپاقرص خود را دارد.

خرمدره، قطب کشمش
شهرستان خرمدره با سطح زیر کشت 2700 هکتار انگور یکی از قطب‌های تولید انگور در استان به شمار می‌رود. مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان در گفت و گو با همشهری ارقام انگور کشت شده در خرمدره را بی‌دانه سفید و قرمز، یاقوتی، فخری، عسگری، شاهانی سفید و سیاه، گزندایی، احمدی، گوی اوزوم و گوگری اعلام می‌کند و می‌گوید: انگور بی‌دانه بازار مصرف گسترده‌ای داشته و90 درصد تاکستان‌های شهرستان به زیر کشت این رقم رفته است. این محصول برای عرضه در بازارهای جهانی نیازمند تعریف ساز و کار مناسب است.
به گفته «علیرضا اسداللهی» بازاریابی و فروش این محصول با تبیین راهکارهای صادراتی و شناسایی بازارهای جدید بسیار مهم است و برای موفق شدن در این عرصه نیازمند بسته‌بندی‌های مناسب هستیم. اسداللهی ادامه می‌دهد: برداشت انگور در خرمدره تا اواخر مهر ادامه داشت و بیش از60 هزار تن انگور از تاکستان‌های این شهرستان برداشت و روانه بازار شد. مدیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال همشهری درباره صادرات کشمش این شهرستان اظهار می‌کند: هر سال قسمت عمده محصول انگور تولیدی در خرمدره به صورت کشمش تیزابی فراوری شده و بقیه برای مصرف تازه‌خوری روانه بازارهای زنجان و سایر استان‌های همجوار چون قزوین، البرز و تهران می‌شود. وی راه‌اندازی کارخانه 5000تنی فراوری کشمش با اعتبار 12000 میلیون ریال و اشتغالزایی 49 نفر را در ناحیه صنعتی خرمدره با مشارکت بخش خصوصی نقطه عطفی در پیشبرد نگاه صنعتی به کشمش بیان می‌کند. همچنین بخشی از کشمش تیزابی تولید شده امسال و مازاد بر نیاز باغداران شهرستان ابهر به صورت توافقی و حمایتی از سوی بخش خصوصی و با نظارت کمیته خرید درمراکز تعیین شده خریداری و به واحدهای فراوری حمل شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 595472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =