مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: در هفت ماهه امسال ۳۹۰ تن شیرخام غیربهداشتی در استان ضبط و جمع‌آوری شد و ۵۸ واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از همدان ؛ محمودرضا رسولی، در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان با اشاره به اهمیت ارتقا سلامت شیر خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته به منظور تأمین سلامت شیر کاری انجام نشده است و امسال مبادی تولید، توزیع و عرضه شیرخام را شناسایی و ساماندهی کردیم.


وی با اعلام اینکه برای استقرار امنیت بهداشتی در شیر باید ظرفیت بازرسی‌ها افزایس یابد افزود: در هفت ماهه امسال 390 تن شیر خام غیربهداشتی ضبط و جمع‌آوری شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان نمونه‌برداری از شیرخام و برخورد با واحدهای متخلف را از مهم‌ترین اقدامات نظارتی این سازمان برشمرد و گفت: 12 نوع تخلف در شیر رخ می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به افزودن آب پنیر، چربی حیوانی و یا روغن نباتی، نشاسته، نمک، شیرخشک و غیره اشاره کرد.

وی با اشاره به صدور پروانه حمل بهداشتی به 56 دستگاه خودرو برای انتقال شیرخام از مراکز سنتی به کارخانجات بیان کرد: در هفت ماهه امسال 5059 مورد نمونه‌برداری از 131 واحد جمع‌آوری شیر در سطح استان انجام شده است که در این راستا 58 واحد متخلف به مراکز قضایی ارجاع داده شدند.

رسولی تصریح کرد: امسال 528 نمونه شیر به آزمایشگاه وارد شده که بیش از 5 هزار آزمایش بر روی این نمونه‌ها انجام گرفته است که در این راستا 10 درصد نمونه‌ها مشکل بهداشتی داشتند که عمده تخلفات در شیرخام افزودن نمک و آب پنیر بوده است.

وی یادآور شد: 15 درصد تولیدات شیر در استان همدان صنعتی و 85 درصد سنتی است بر این اساس روند پرورش، نگهداری، انتقال و جمع‌آوری شیر همچنان سنتی است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: به منطور ارتقای کیفیت شیر همواره واکسیناسیون دام‌ها، تست مرتب دام‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری سل، اجرای طرح ملی پایش و نظارت و اصلاح فرآیند نگهداری دام و شیر در دامداری‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه نقاط بحرانی همچمنان در عرصه، فرآوری و نگهداری شیرخام وجود دارد، افزود: متأسفانه کارخانجات فراوری شیر بدون توجه به مجوز حمل و پروانه بهداشتی خودروها اقدام به تخلیه شیر می‌کنند.

 

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 596880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =