پرداخت سود بالا به تسهیلات بانکی به چه قیمتی؟

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت:بانک مرکزی جلوی بانک‌هایی که بیش از میزان مصوب سود پرداخت می کنند را بگیرد، زیرابانکها با این شیوه خالی می شوند.

حسین سلیمی در گفت وگو با خبرآنلاین اظهار داشت: همین الان باید از بانکها پرسید که چگونه سود 21 درصد به سپرده می دهند؟ کدام کاسبی به این شیوه سود دارد که 18 درصد تسهیلات بگیرد و 21 درصد سود به سپرده بدهد؟ معلوم است که جایی مشکل  وجود دارد.در واقع بانکها برای تامین نیاز نقدینگی دست به چنین کار پرریسکی می زنند. اما این شیوه نمی تواند ادامه داشته باشد و نهایتا جایی می رسد که دیگرتوانی برای این بانکها وجود نخواهد داشت.

او افزود: در حال حاضر یکی از بانکها 27 درصد سود به سپرده ها می پردازد. آیا باید تا جایی ادامه بدهد که غرق شود؟ آيا مي دانيد سود 27 درصد سود به سپرده ها چه فاجعه اقتصادی امكان دارد،اتفاق بيفتد.از آن سو بانک مرکزی می گوید ما جلوی این کار را می گیریم،اما کی؟ بانکها دارند تخلیه می شوند.این عددها آدم را نگران می کند.

سلیمی  با بیان اینکه برخی نرخ های اعلامی برای سود تسهیلات بانکی که توسط برخی بانکها اعلام می شود، آدم را نگران می کند،اظهارداشت: 40 درصد وام های ما تمدیدی است.یعنی وام گیرنده وام صنعتی کوتاه مدت گرفته و با این وام اقدام به خرید مواد اولیه کرده است.حالا زمان پرداخت اقساط  به دلیل آنکه مدت زمان تسهیلات کوتاه مدت بوده،نمی تواند پرداخت کند،زیرا در شرایط اقتصادی که در رکود است، تولید کننده چنین توانی ندارد.

وی با بیان اینکه شرایط  تسهیلات و سپرده گذاران، شرایط خاصی است،اظهارداشت: وقتی سررسید وام ها می رسد،تولید کننده  یا باید ناچارا بهره بدهد یا استمهال کند .بعد به جایی می رسد که رکود افزایش می یابد و تسهیلات اعطا شده انباشته می شود.نتیجه اینکه رقم معوقات بالا می رود.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران افزود: این سیکل سپرده گذار و تسهیلات گیرنده بسیار مهم است؛یعنی پول باید جایی برود که به نفع اقتصاد باشد، نه اینکه مثلا به بازار ارز و سکه برود.

سلیمی با ذکر این مثال که وقتی خودروسازی آمریکا دچار مشکل می شود، دولت آمریکاست بدهی ها این کارخانه را در قالب وام تسویه کرد،عنوان داشت:در کشورهای صنعتی اینگونه برای بنگاههایی که در معرض بحران و ورشکستگی دارند، حمیات می کنند تا آن صنعت نجات پیدا کند.

 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 598916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =