میزان نوشت:وزیر جهاد کشاورزی از خرید 11 میلیون و 522 هزار تن گندم از کشاورزان خبر داد که نسبت به سال 92 و ابتدای کار دولت یازدهم بیش از 2.5 برابر رشد داشته است.

محمود حجتی در سی و سومین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها افزود: این در حالی است که سطح زیر کشت اراضی گندم در سال جاری، کمتر از سال آغازین فعالیت دولت یازدهم بوده است.

به گفته این مقام مسئول، میزان پول پرداخت شده ناشی از خرید گندم به کشاورزان نیز بیش از 3.5 برابر سال 92 و رقمی در حدود 147 هزار میلیارد ریال بوده که این موفقیت ناشی از ارتقای بهره وری و بازدهی بوده است.

وی بیان داشت: این در حالی است که مطابق برنامه ریزی ها قصد داریم 500 هزار هکتار از سطح زیرکشت گندم کاسته و به محصول کلزا اختصاص دهیم که 200 هزار هکتار آن امسال اجرایی شده است.

حجتی با اشاره به ارتقای سطح عملکرد چغندر قند از 28 به 54 تن در هر هکتار در سال های گذشته، خاطرنشان کرد: به دنبال توسعه کشت پاییزه این محصول برای استفاده از بارش های پاییزی و صرفه جویی در مصرف آب هستیم.

وی گفت: میزان تولید شکر در سال 92 در کشور یک میلیون و 120 هزار تن بود که با افزایش بهره وری، امسال به حدود یک میلیون و 600 هزار تن افزایش یافته است؛ اما هنوز 500 هزار تن برای پاسخگویی به تقاضای داخلی کمبود داریم.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: 8.5 میلیون هکتار اراضی آبی در کشور وجود دارد که مطابق برنامه ریزی انجام شده، باید چهار میلیون هکتار آن (سالیانه 400 هزار هکتار) به سیستم های نوین آبیاری مجهز شود.

وی بیان داشت: با اعتبارات در نظر گرفته شده از سوی دولت، تحقق این مهم سالیانه به دست کم 40 هزار میلیارد ریال بودجه نیاز دارد و به دلیل کمبود اعتبارات، برای امسال به 250 هزار هکتار کاهش یافته است.

حجتی ادامه داد: استان های ساحلی شمال و جنوب کشور از ظرفیت بالایی برای انجام کشت در قفس ماهی برخوردارند؛ موضوعی که سالیانه دو میلیون تن ظرفیت برای آن وجود دارد و خدمات پیش و پس از فروش زیادی را ایجاد می کند.

وی همچنین با اشاره به پتانسیل های طبیعی موجود برای توسعه کشت و استفاده از گیاهان دارویی، تصریح کرد: مطابق پیش بینی سازمان های بین المللی، تجارت گیاهان دارویی تا سال 2050 به پنج هزار میلیارد دلار خواهد رسید و باید تلاش کنیم تا سهم بالایی از این موضوع را به کشور خود اختصاص دهیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم بطور نمونه با اشاره به کشت گل محمدی، عنوان کرد: هر هکتار از این گیاه سالیانه بطور متوسط پنج تن محصول می دهد که هم اینک به قیمت 100 تا 120 هزار ریال در هر کیلو در سر مزارع به فروش می رسد.

وی با انتقاد از وضعیت ناهمگون کشور که فقط 30 درصد اقتصاد و جمعیت در پایتخت متمرکز شده، تاکید کرد: باید نگاه توسعه ای به مناطق دورافتاده داشته باشیم.

حجتی گفت: امروز شاهدیم بسیاری صنایع بسته بندی و سورتینگ محصولات کشاورزی در شهرهای بزرگ ساخته شده، در حالی که اگر در روستاها ایجاد شوند بطور قطع به مانعی برای مهاجرت روستاییان به شهرها بدل می شوند.

وی رشد سال گذشته بخش کشاورزی را 5.4 درصد برشمرد، در حالی که بارندگی ها در سال آبی 94-93 تا 20 درصد زیر حد نرمال بوده است و افزود: با وجود پتانسیل ها و قابلیت های موجود و استفاده از فرصت ها و اخذ تصمیم های صحیح، تداوم رشد این بخش امکانپذیر است.

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به برخی پرسش های اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها، گفت: خرید تضمینی مطابق قانون فقط برای برخی محصولات انجام می شود و پایین تر از قیمت بازار است.

وی افزود: خرید تضمینی ابزاری است که امروز و در شرایط فعلی کشاورزی کشور پاسخگو است، اما به تدریج و با حرکت به سوی تولید انبوه محصولات باید سازو کار بازار را در پیش بگیریم.

حجتی یادآور شد: اقتصاد ایران برپایه نفت و واردات محور است و شاهدیم درآمدهای نفتی که یک سرمایه بین نسلی است صرف خرید محصولات از خارج می شود.

وی با اشاره به در پیش گرفته شدن سیاست «بازار در قبال بازار»، از مبادله کالا به کالای مازاد 150 هزار تنی تولید سیب ارومیه با 500 هزار تن موز در ماه های گذشته خبر داد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: امروز با قوت و قدرت جلوی واردات محصول پرتقال ایستاده ایم و پس از ذخیره سازی 50 تا 60 هزار تن از این محصول برای تنظیم بازار شب عید، به دنبال صادرات تولیدات کشاورزان خواهیم بود.

وی با اشاره به افزایش 800 هزار تنی برداشت انگور در سال جاری در مقایسه با پارسال، به صادرات 150 هزار تنی کشمش اشاره کرد که امروز رقبایی همچون ترکیه و آمریکا را بر سر راه خود می بیند و تصریح کرد: برای تحریک تقاضا و حمایت از تولید داخل، ناچاریم بازار را به بازار گره بزنیم و سیاست بازار در قبال بازار را در پیش بگیریم.

حجتی همچنین با اشاره به واردات 1.8 میلیون تنی برنج تا پیش از آغاز بکار دولت یازدهم، رقم فعلی واردات این محصول را 300 تا 400 هزار تن برشمرد و خاطرنشان کرد: از مردادماه گذشته و به منظور حمایت از تولید داخل و متضرر نشدن کشاورزان، واردات این محصول ممنوع شده و تعرفه واردات آن به 40 درصد افزایش یافته است.

وی از جمع آوری بیش از 12 هزار تن مرغ از بازار در یک ماه گذشته خبر داد تا قیمت این محصول کاهش نیابد و تولید کننده متضرر نشود.

این عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه یاداور شد: امروز در قیاس با میزان تولید در کشور، کود و سم کمی مصرف می شود؛ اما همین مقدار نیز «بد» مصرف می شود.

وی تصریح کرد: پس از اجرایی شدن برجام، واردات سموم شیمیایی استاندارد و کم خطر در دستور کار قرار گرفته و برند کود در حال نهادینه شدن است.

حجتی همچنین از شناسنامه دار شدن محصولات و تخصیص کد شناسایی 16 رقمی برای آنها خبر داد.

وی گفت: کشاورزی یک زنجیره است و تولید لبنیات باید در ادامه تولید شیر باشد.

این مقام مسئول به گرفتن دو هزار میلیارد ریال مصوبه از دولت اشاره کرد که 500 میلیارد ریال آن برای خرید شیر در اختیار سازمان تعاون قرار گرفته و مابقی آن به منظور تحریک تقاضا به صادرکنندگان یارانه داده می شود.

وی همچنین، از تخصیص بیش از 100 هزار هکتار از مجموع 500 هزار هکتار اراضی شالیزاری شمال کشور به طرح های هادی روستایی انتقاد کرد.

به گفته این عضو کابینه دولت، وقتی زمین ها برای اجرای طرح های هادی روستایی واگذار می شود، اختیار جهاد کشاورزی بر آنها به شدت کاهش می یابد.

وی تصریح کرد: نباید با رویکرد خوب زندگی کردن نسل حاضر، فرصت زندگی را نسل های بعدی اجتماع بگیریم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه بر لزوم استفاده صحیح و بهینه از مواهب و قابلیت های موجود در کشور تاکید کرد و گفت: هرچند ایران کشوری خشک و کم آب است، اما این مساله نباید سبب شود از اجرای کارها مایوس شویم.

وی به برخی مناطق پرآب کشور اشاره کرد که حتی بیش از بسیاری کشورهای اروپایی و توسعه یافته آب دارند، اما وضعیت کشاورزی آنها قانع کننده نیست.

حجتی بطور نمونه با اشاره به هلند که سطح زیادی از این کشور را زمین های باتلاقی، شور و پست پوشانده، به صادرات ده ها میلیارد دلاری محصولات کشاورزی آن اشاره و بیان کرد: گرم و خشک بودن کشور نباید به عامل تنبلی و پاسخگو نبودنمان تبدیل شود.

وی افزود: سالیانه فقط در استان های شمالی مازندران و گیلان 10 میلیارد مترمکعب آب شیرین وارد دریا می شود و برشمردن موضوع خشکسالی در این مناطق محلی از اعراب ندارد.

این مقام مسئول تاکید کرد: ایران از قابلیت های بالایی برای توسعه فعالیت های کشاورزی برخوردار است، اما به یقین بخشی از مسیری که تاکنون در این راستا پیموده ایم ناصحیح بوده است.

وی تصریح کرد: باید با در پیش گرفتن توسعه مناطق، از قابلیت های بومی و مزیت های نسبی هر منطقه برای رشد و شکوفایی کشاورزی بهره جوییم.

 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 599518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =