ایرنا نوشت: 76 کارشناس امنیت ملی آمریکا از دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری منتخب این کشور خواستند که از دشمنی با برجام (توافق هسته‌ای سال گذشته با ایران) دست بردارد و از این توافق برای کاستن از سایر تنش‌ها با ایران استفاده کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک‌تایمز، در گزارشی که به امضا و تایید این کارشناسان شامل مقامات سابق از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه رسیده است ، تاکید شده که توافق هسته ای تهدید جنگ در خاورمیانه را کاهش داده است.

ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی با انتقاد از برجام آن را یک توافق بسیار بد قلمداد کرد و حتی تهدید به پاره کردن آن کرده بود هر چند مشاوران ترامپ در تازه ترین موضع گیری گفته اند که ترامپ قصد پاره کردن برجام را ندارد بلکه می خواهد تغییراتی در آن ایجاد کند.
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و حتی مقامات جهان از جمله فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید می کنند که برجام یک سند بین المللی و چندجانبه است و اجرای آن یکی از اولویت های اتحادیه اروپا است.

در گزارش مورد تایید 76 کارشناس امنیت ملی آمریکا آمده است: توافق هسته ای نشان داد که با وجود تمام تردیدها و دشمنی تندروهای ایران ، دیپلماسی با ایران نتیجه بخش است.

این کارشناسان از دولت آینده ترامپ خواسته اند که از توافق هسته ای به عنوان پایه و اساسی برای همکاری در سایر موضوعات از جمله در زمینه نابودی داعش استفاده کنند.

این گزارش را 'شورای ملی آمریکایی ایرانی' (NIAC) در واشنگتن که خواستار بهبود روابط با ایران است تهیه کرده است.
تریتا پارسی رئیس این شورا در بیانیه ای گفت: ترامپ ممکن است در جریان مبارزات انتخاباتی از توافق هسته ای انتقاد کرده باشد اما برای تحقق سایر هدف های خود به حفظ و اجرای این توافق نیاز دارد.

به گزارش ایرنا از نیویورک تایمز،'اندرو جی. باکویچ' استاد روابط بین الملل در دانشگاه بوستون ، 'لارنس جی. کورب' دستیار اسبق وزیر دفاع در دولت رونالد ریگان ، 'لارنس ویلکرسون' رئیس کارکنان وزارت امور خارجه در دوران کولین پاول و 'گری سیک' استاد دانشگاه کلمبیا و عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دولت های ریگان ، فورد و کارتر ، از جمله تایید کنندگان این گزارش هستند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 601093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    0 2
    حالا بفرمائید که چه تعداد کارشناس هم خواهان برچیده شدن آن شدند؟