۰ نفر
۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰

میثم رضوانی در روزنامه ۱۹دی یادداشتی در مورد امیدواری مخالفان برجام به پاره شدن این معاهده توسط ترامپ نوشت.

علی‌اکبر ولایتی چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی سخنان صریحی درباره برجام بیان کرد. به گفته مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، ایران حتما باید وارد مذاکره می شد، چرا که این تصمیم نظام بود و نه یک فرد. براین اساس نظام جمهوری اسلامی طرفدار مذاکره بود و این تمایل هم در دولت گذشته و هم در دولت یازدهم وجود داشت.

ولایتی در ادامه سخنانش گفت: اتحادی علیه ایران در جهان از سوی آمریکایی‌ها صورت گرفته بود، برخی غفلت‌ها از قبل شده بود و باعث اتحاد علیه ایران شد، اگر این مذاکرات انجام نمی‌شد گزینه دیگر جنگ بود، لذا ما باید این اتحاد را به هم می‌زدیم، قطعاً امروز امکان ندارد که آمریکایی‌ها بتوانند یک 1+5 علیه ایران درست کنند.

اما نه فقط مشاور رهبری در امور بین‌الملل که سایر مقامات بلند پایه کشور از جمله رؤسای قوای سه گانه، رئیس شورای امنیت ملی و نمایندگان مجلس نیز بارها بر این موضوع که مذاکرات با موافقت کلیت نظام انجام گرفت تأکید کردند. آنچه امروز از نتایج مذاکرات یعنی برجام برای ایران حاصل شد در گزارش اخیر مجلس از روند برجام آمده است: در عین حال که نمی‌توان منکر بدعهدی ایالات متحده در زمینه اجرای برجام شد، اما این بدعهدی دلیلی نمی شود تا خط مشی ملی کشور یعنی استفاده از دیپلماسی برای حل مناقشات بین المللی که قطعا کم هزینه تر از هر گزینه دیگری است زیرپا گذاشته شود.

هرچند مخالفین داخلی مذاکرات هسته‌ای که در گذشته نه از تحریم‌ها گله‌ای داشتند و نه به درخواست مذاکره مستقیم دولت دهم با آمریکا و یا ارسال نامه های پیاپی رئیس آن به باراک اوباما اعتراض می کردند، از ابتدای شروع مذاکرات تیم جدید ایران با گروه 1+5 برطبل مخالفت کوبیدند و با دلایلی سیاست‌زده در تلاش برای ایجاد مانع برای انجام این روند بودند، اما نهایتا برجام به امضای پایتخت کشورهای مذاکره کننده رسید. همچنین کلیات و جزئیات آن با طی کردن روند قانونی در مجلس سراسر اصولگرای نهم نیز به تصویب رسید.

حرکت تندروها برای متوقف کردن برجام پس از تصویب آن کند شد و مدتی در حاشیه قرار گرفته بود تا اینکه نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با شعار «برجام را پاره خواهم کرد» وارد کارزار جدی انتخاباتی شد. همین کافی بود تا مخالفان مذاکرات هسته ای یکبار دیگر به جنب و جوش بیفتند و نهایتا به شکلی کاملا مشخص از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا به وجد بیایند.
شادی این عده برای پیروزی نامزد تندروی جمهوری خواه در حالی است که برداشت ترامپ ازبدی برجام با برداشت مخالفان داخلی اش کاملا متفاوت است.

از نظر ساکن جدید کاخ سفید، برجام بدترین توافقی است که آمریکا می‌توانست امضا کند. ترامپ با تاکید بر اینکه به واسطه برجام اتحاد ایجاد شده برای تحت فشار قرار دادن ایران در حال نابودی است، بارها از افزایش قدرت جهانی و منطقه ای تهران پس از امضای برجام انتقاد کرد.

این درحالی است که مخالفان داخلی کاملا خلاف نظر ترامپ، معتقدند که برجام برای ایران سراسر ضرر بوده است. در آخرین اظهار نظر، یکی از رسانه های حامی این جریان در سرمقاله روز یکشنبه خود توافق هسته ای را «بی‌خاصیت» و «حاوی خسارت محض» نامید. رویه مخالفت با موافقتنامه ای که امضایش با نظر کلیت نظام صورت گرفت را نه فقط در یکی دومقاله ژورنالیستی، بلکه از تریبون‌های‌ عمومی و ملی کشور به شکلی مداوم می شنویم. این درحالی است که نحوه امتیاز گیری مذاکره کنندگان ایران در مذاکرات هسته‌ای و به کرسی نشاندن حق ایران در زمینه برنامه‌های صلح آمیز هسته ای نه فقط موجب از بین رفتن وحدت بین المللی علیه تهران که کینه ورزی بیشتر دشمنان تندرویی همچون ریاض و تل‌آویو شده است. از این جهت بد نیست تا مخالفان مذاکرات هسته ای به جای امید بستن به دستان دونالد ترامپ برای پاره کردن برجام، منافع ملی را در شرایط کنونی دنیا در نظر بگیرند و بدون دل خوش کردن به شرایط سیاسی ایالات متحده، بیش از اینکه به آن دسته از جمهوری خواهان تندرو و جنگ طلب آمریکایی اعتماد کنند، به مذاکره کنندگان و مسئولین داخلی اطمینان داشته باشند. 

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 601199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =