بگومگوی مخاطبان خبرآنلاین برسر دلایل ازدواج نکردن دختران و پسران/ چه کسی خوب است؟

بی تمایلی به ازدواج موضوعی است که رسانه های خارجی را هم به خود علاقه مند کرده است. موضوعی که سبب شده تا خبرآنلاین بالغ بر 300 کامنت از سوی مخطبان در این رابطه دریافت کند. مهریه سنگین، سطح بالای توقعات دختران، بی مسئولیتی و بی پولی پسران و شبکه های اجتماعی از جمله دلایلی بی علاقگی به ازدواج است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چند روز پیش خبرگزاری خبرآنلاین گزارشی از روزنامه لس‌انجلس تایمز منتشر کرد که در آن گزارشگر به علل تجرد دختران ایرانی در مصاحبه با فهیمه آزادی دختر 30 ساله ایرانی پرداخته بود. دختری که پس از قطع شدن چندین رابطه، به تنهایی در آپارتمانی در جنوب تهران زندگی می‌کرد و اعتقاد داشت که «مردهای ایرانی برای ازدواج به اندازه کافی خوب نیستند!»

این گزارش واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. فارغ از 350 کامنت تا این لحظه از سوی کاربران خبرآنلاین، روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان «پاتک پسران مجرد به دختران مجرد» در مصاحبه ای با پسران مجرد ایرانی به این گزارش روزنامه لس‌انجلس تایمز واکنش نشان داد. در این گزارش پسران در پاسخ به دختران گفته‌اند: «دختران ایرانی دندان‌گرد شده‌اند!»

گزارش فمنیستی، گزاشگر فمنیستی تر

این دو گزارش اما واکنش و نظرات متفاوتی را از سوی مخاطبان به همراه داشت. برخی به گزارش روزنامه لس‌انجلس تایمز واکنش نشان دادند و نویسنده ایرانی این گزارش را فردی فمنیست خطاب کردند و در لابه لای صبحت‌هایشانن ادعاهای این گزارش را بی اساس دانسته‌اند و نوشته‌اند: «نویسنده ایرانی این مقاله بدون شک از اون فمنیست ها بود. یجور نوشته انگار همه صف بستن با دخترا ازدواج کنن.این اونها هستن که پا نمیدن البته این مقاله رو میشه راحت به خورد مخاطب خارجی داد ولی مخاطب داخلی اینو بخونه خندش میگیره...چون هر کی با یه دختر اشنا شده باشه. شدت اویزون بدون دخترا و میل به ازدواج رو میدونه»

از پسران مجرد بیکار و آرزو به دل بپرسید

 برخی دیگر اما به گزارشی روزنامه شرق واکنش نشان داده‌ و نوشته‌اند: «جالبه این خبر، که همه مخاطبانش طلا فروش و کارمند بانک و کارمند خبرگزاری و... هستن. آیا از جوانان لیسانس و فوق لیسانس بیکار، کارمند ساده با یک میلیون حقوق، نگهبان و... هم سوال شده؟ مسلما طلا فروش و کارمند بانک از نظر مالی و نوع شغل خیلی راحت میتونن نیازهاشون رو برطرف کنن و نیازشون به ازدواج کمتر است و سطح توقعات آنها با درآمدشان یکسان است.»

مخطب دیگری نوشته است: «شما با چهارتا جون بیکار آرزو به دل ازدواج مصاحبه کنی عمق فاجعه رو میفهمی.. نه با حرفای ریس بانک و طلا فروش....برو با کارگر روز مزد مصاحبه کن با فارغ التحصیل فوق لیسانس یا دکتری بیکار صحبت کن کسایی که پشتوانه مالی ندارن ببین نظر اونا چیه چهارتا مرفه بیدرد چی داره که بگه......»

مردان در برابر زنان

بی مسئولیت، تنوع طلبی و بی پولی از عمده برچسب‌هایی است که عده ای از مخاطبان زن و مرد به پسران مجرد در ایران داده اند. در میان نظرات مخاطبان به هر دوی این گزارش به پسران حمله کرده‌اند و نوشته‌اند: «پسرها هم بی مسولیت و تنوع طلب شدند.»

دیگری ادعای گزارش لس‌انجلس تامیز را درست خوانده اما سطح توقع نامعقول در دختران را نیز دلیلی برای بالا رفتن تجرد در ایران دانسته و نوشته است: «من به عنوان یک مرد 35 ساله و پدر یک دختر، 90 درصد مقاله رو تأیید می کنم. مشکلات بیشتر از طرف مردها است. البته سطح توقعات نامعقول زنها هم بالا رفته، ولی شما اگر جای آنها باشید چه می کنید؟ وقتی قانون، آزادی آنها را با ازدواج محدود می کند، وقتی آنها را به عنوان مایملک و دارایی مردها به حساب می آورد، وقتی واقعاً مردان ما حاضر نیستند زنان را به عنوان شریک زندگی و نه فقط شریک جنسی بپذیرند، وقتی نگاه به ازدواج در هر دو طرف مرد و زن شکل یک معامله و قرارداد تجاری است، چرا باید اسایش و راحتی خانه پدری و یا زندگی مستقل را فدای زندگی خانوادگی کنند؟ دختر من 1 ساله است ولی حاضرم تا هر زمان که می خواهد خانه پدریش بماند و با هرکسی که دلش خواست ازدواج کند یا دوستی داشته باشد.»

مخاطب دیگری که خود یک دختر مجرد است، به شرایط سخت زندگی دختران مجرد در ایران اشاره کرده و نوشته است: «منم زندگیه مجردی دارم. کاملا شرایطش رو لمس میکنم. الان مشکل ما این نیست که چرا ازدواج نکردیم مشکل اینجاست که چرا بدون ازدواج نمیتونیم زندگی کنیم.»

خانه پدری بهتر از شوهر بی پول

بی‌پولی و نداشتن وضعیت خوب اقتصادی از جمله موضوعاتی است که بر سر آن بحث‌های مفصلی میان مخاطبان خبرآنلاین به همراه داشته است. عده‌ای دلیل بی‌اعتمادی دختران به پسران را به وضعیت اقتصادی آنان مربوط کرده اند و بخشی دیگر دختران را پر توقع خطاب کرده‌اند. یکی از اظهار نظرهای جنجالی که موجب واکنش بسیاری شده از این قرار است: «پسر وقتی که نه خانه مناسب در جای خوب شهر داره و نه ماشین شیک داره و نه حقوق مناسب داره تا برای طرف خرج کنه و هر سال مسافرت خارج ببریتش برای چی عروسی می کنه مگر ما دختر ها بیکاریم خب خانه پدرمون میمونیم تا کیس مناسب پیدا بشه در ضمن مهریه هم حقمونه و اگر پایین باشه میگند از حول شوهر مهریه پایین قبول کرده»

ازدواج به شرط پول

موج واکنش‌ها به گزارش لس‌انجلس تایمز و صبحت‌های فهمیه آزادی در رابطه با مردان انقدر زیاد است که کامنت‌ها به صحنه مناظره میان طرفداران حقوق زنان و مدافعان مردان بدل شده است. مخاطبی در واکنش به اظهارات کسانی که از زنان دفاع کرده‌اند، نوشته است: «دخترهای این دوره فقط دنبال پول هستن استثنا هم نداره حالا شاید یکی خیلی پول دوست باشه یکی یکم کمتر ولی تو پول دوست بودنشون شک نکنید جوونی و پولتون رو صرف چنین افرادی نکنید...»

بحث مهریه از جمله داغ ترین موضوعاتی است که مخاطبان با اشاره به آن به پول پرست بودن دختران مهر تایید زده‌ و نوشته‌اند: «وقتی حرف مهریه میشه خود همین دخترا و خونوادشون به شدت سنتی میشن ولی وقت کار و ...مدرن میشن.» دیگری نوشته: «به نظر شما پسری که یه حقوق 2 تومنی داره، و حداقل هایی برای زندگی فراهم کرده و میره خواستگاری بهش میگن 1500 تا سکه مهریه کن، خونه باید بالا شهر باشه، ماشین زیر 40 میلیونی به دردمون نمیخوره، برای ازدواج با یه دختر دانشجو چه امیدی به آینده میتونه داشته باشه، فراهم کردن بعضی چیزایی که خواسته میشه به عمر 20 30 سال یه جوون که بیشترش رو هم تو دانشگاه بوده قد نمیده، از نظر بعضی دخترا پسری که میاد خواستگاریشون قول چراغ جادوه، اومده که آرزوهاشو برآورده کنه، باباجان زندگی دوطرفس»

مجردی بهتر از ازدواج

برخی از کاربران اما در این بین مخالف ازدواج کردن بوده‌اند. یکی از مخاطبان با شوخی و طنز نوشته است: «بچه ها قدر مجردی رو بدونید ازدواج نکنید پشیمون میشید بدبخت میشید بیچاره میشید اخرش میشید مث من . نوکر همتونم ازدواج نکنیدددددد.» یکی دیگر از مخاطبان گفته است: «گرچه مجردی خوبه ولی تا کی؟ من خودم خیلی دوست دارم ازدواج کنم ولی شرایطش فراهم نشده ولی یک مونس وهمدم رفیق انسان نیاز داره وخیلی خوبه که اون همسر باشه ازدواج درسته سخته ولی بهتر از مجردیه»

شبکه‌های اجتماعی مقصرند

«شبکه‌های اجتماعی» متهمی است که هر از گاهی انگشت اشاره مخاطبان به سوی آن نشانه می‌رود. یکی از مخاطبان نوشته: «من می خواهم که یک خانواده داشته باشم اما حاضر نیستم برای آن هیچ بهایی بدهم هر کی ندونه مگه تو دانشگاه های ایران چی یاد میدن که اینا فکر میکنن چیزی یاد گرفتن والا من خودم فوق لیسانس روانشاسی و لیسانس زبان دارم اما سطح شعور و فرهنگ و درآمد اصلا ربطی به تحصیلات نداره کافیه شما یک برنامه عقب افتاده مثل بیتالک نصب کنید تا ببینید علت کاهش ازدواج چیه خانم ها در شبکه های مجازی طور دیگه ای رفتار میکنن در فضای واقعی جانماز آب میکشن خدارو شکر خودمون تو جامعه هستیم و میدونیم چه خبره»

دیگری نوشته است: «شبکه های اجتماعی سبک زندگی رو تغییر دادن، و خانواده ها هم در آموزش کم میذارن. الان هیچ کسی درک درستی از ازدواج نداده در کل هیچ کدوم از دخترا و پسرا طاقت تحمل همدیگرو ندارن و فکر میکنن فقط حرف خودشون باید حرف اول و آخر باشه»

احساس تنفر غیر قابل ترمیم میان دختران و پسران ایرانی

طرز تفکر و در مقابل احساس تنفری که میان دختران و پسران ایرانی به وجود آمده است از جمله مواردی است که برخی از مخاطبان به آن اشاره کرده‌اند. یکی از مخاطبان نوشته: «اصل این مطلب در مورد تغییر در طرز فکر تدریجی زنان بود . بعد یه عده آمدند در مورد مهریه و میزان طلاق حرف زدند شماها همون بخش سنتی هستید که هنوز درگیر خاله زنک بازی هستید»

مخاطب دیگری که شاید از موج اظهارات مرد و زن ستیزانه به ستوه آمده، نوشته است: «تقریباً به نقطه‌ای داریم می‌رسیم که دختران و پسران جامعه ما به احساس تنفر غیرقابل ترمیم نسبت به هم می‌رسند. از نگاه پسرها، دخترها موجوداتی هستند که دنبال مهریه و خوشگذرانی در خانه خانه‌دار یا بیرون شاغل هستند و همسر با فراهم‌کردن پول به این لذت آن‌ها کمک می‌کند و از نگاه دخترها، پسرها فقط نگاه جنسی به خانم‌ها داشته و در حال فرار از تقبل مسئولیت زندگی مشترک هستند و ازدواج با دختران به آن‌ها کمک می‌کند که سروسامان بگیرند. این در حالی است که فاکتور علاقه روز به روز تصنعی‌تر می‌شود و به همین خاطر وقتی اسم طلاق پیش می‌آید احتمالاً تلاشی از طرف زوجین برای ترمیم رابطه نباشد.»

نکته: نظراتی که در این گزارش‌ها یا این خبر منتشر شده است، هیچ کدام نظر و رای خبرآنلاین نیست،‌ خبرآنلاین تنها نظرات مخاطبان خود را منتشر می‌کند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 602235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
    108 1
    فقط می خوان دختر و پسر ی را که حق صحبت هم ندارند بدون شناخت بندازند تو یه اتاق تا ازآنجا چند نفر بیرون بیاید و مملکت پر از افرادی شود که نه آگاهی نه پول نه عقل دارند فقط سربازهای خوبی می شوند برای مردن
  • بی نام A1 ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    29 1
    اولین و مهمترین مشکل شغله بعد توقعات نجومی
  • بی نام A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    43 2
    پدران و مادرانی داشتیم که چشم و دل سیر بودنند از همه چیز ،ولی متاسفانه نسل جدید همه شده عقده و کمبود هم پسر و هم دختر
  • بی نام RO ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    97 20
    حتی دخترایی که خونه باباشون نون نداشتن بخورن و گشنه بودن هم تا ازدواج میکنن هوس سفر خارج از کشور میکنن و سرویس طلای انچنانی و یخچال چهار در و ماشین شاسی بلند و .... بنده سالها در اروپا زندگی کردم. وقتی یه دختر و پسر با هم دوست هستن و میرن کافی شاپ یا رستوران, هرکس پول غذا و سرویس خودشو میده ولی دخترای ایرانی آویزون هستن. پسرای ایرانی ایده ال نیستن ولی دخترای ایرانی هم مشکل زیاد دارن
    • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
      31 59
      شما اگر واقعا در اروپا زندگى كرده بوديد مى دونستيد كه اتفاقا آنجا تنها مردان ايرانى هستند كه وقتى رستوران مى روند از خانم مى خواهند سهم خودش را بدهد، آن هم فقط به خانمهاى ايرانى. بعد هم اين قضيه پول دادن دونگى در اروپا در مورد كسانى صدق مى كند قصد ازدواج ندارند، اگر قصد ازدواج داشته باشند آنگاه پول دادن زن نوعى توهين به آقا محسوب مى شود. با همين طرز فكر و ادبياتى كه در كامنتتون هست مى رويد اروپا آبروى ايران را مى بريد.
    • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
      25 10
      خطاب به 10:36 بابا خارجییییی
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    63 24
    دخترا تنها هنرشون سلفی گرفتن از خودشونه
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    34 13
    آقای سیاوش چرا تو نظرت فقط عیب خانم ها را گفتی ؟ خودت و بقیه آقایون بی عیب و مبرا از هرگونه کاستی هستین ؟ چقدر خوبه که یاد بگیریم کمی منصف باشیم
  • بانوی ایران IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    32 12
    متاسفانه هرکسی از زاویه دید خودش میخواد این موضوع رو کنکاش کنه که اصلاً درست نیست در هر صورت نه دختران و نه پسران به تنهایی نمی تونن مقصر باشند دلایل این امر هم در بعضی کامنت ها به درستی عنوان شده ...و بهتره اگر نمیتونیم درست و بی طرفانه اظهار نظر کنیم هیچ نظری ندیم .......
  • امیرارسلان IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    43 4
    تنها حرف با اقایونه عزیزان ودوستان مجرد تا می تونید چشمتون باز کنید حداقل شش ماه با زن ایندتون نامزد باشید مخصوص کسانی دوست دختر ندارین بعد خانواده اخلاق به ظاهرم خیلی دقت کنید مخصوصا بدونه ارایش ببینش حتما موفق باشی
  • بابک IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    28 7
    کاش میشد به پسرها هم یاد داد که فقط با خانواده های هم سطح خودشون وصلت کنن و دختر از خانواده های با تراز مالی پایینتر از خودشون نگیرن . یه چند سالی دخترا ببینن پسر پولدار سراغ هم رده های اونا رو نمیگیره این مسئله حل میشه ولی افسوس که چشم پسرها 13 سال بعد اونم تو راهروهای دادگاه باز میشه . . .
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    43 6
    خب این پست که کامنتای دوتا پست قبلی هستش. چه چیزی بهش اضافه شده؟ نتیجه ای، راهکاری، تحلیلی، چیزی؟ دخترا و پسرا که به شدت از هم متنفرن و این تنفرو تو کامنتاشون نشون میدن، شما هم هی کامنتای پستای قبلی رو به هم بچسبونین یه پست مثلا جدید درست کنین و به این نفرت دامن بزنین. اما چیزی که تو کامنتا برام جالبه اینه که هرکی از هر جنسی که باشه تموم آدمای جنس مخالف رو مثل هم میدونه و به نظرش تموم آدمای جنس مخالف مقصر و مشکل دار هستن و خودش هیچ مشکلی نداره. و این یعنی بی مسئولیتی. کسی که همه تقصیرها رو از جنس مخالف میدونه یه آدم بی مسئولیت و لوس هستش که هنوز به بلوغ فکری نرسیده. میخواستم بگم کار خیلی درستی میکنید که ازدواج نمیکنید چون با این طرز فکری که دارید نتیجه ازدواجتون چیز جالبی نخواهد بود
    • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
      16 6
      احسنت
  • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    43 12
    زمانی که قانون برای زن و مرد به صورت برابر اصلاح بشه از ارث گرفته تا دیه و حق کار، حق سفر، حق انسان بودن اون موقع میشه در مورد اینکه کی بده کی خوبه صحبت کرد
    • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
      7 0
      و البته حق عابر بانک نبودن
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    4 7
    اينقدر آقايون بودند كه مهريه رو دور زدند. من كه خودم يك خانم هستم نظرم اينه كه مهريه رو بردارند دو تا قانون محكم حمايت از خانمها رو تو ازدواج بگذارند جوري كه ديگه هيچ كس نتونه اونو دور بزنه.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    30 0
    عدم مهارت اجتماعی لازم و عدم شناخت جنس مخالف ،بزرگترین ضعف های جوانهاست
  • فمینیست A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    26 18
    بحث های خاله زنکی
  • امیر A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
    12 0
    قابل توجه دخترانی که هی به تنوع طلبیه پسرا طعنه میزنن بگم بله یه زمانی اینجوری بود ولی الان کاملا برعکسه دخترا تو این زمینه چنان از رقیب پیشی گرفتن که اصلا نمیشه جم و جورشون کرد به قول دوستمون الان مشخص نیست فاز خانوما چیه و چطوری میشه راضیشون کرد یه فیلم یا عکس تو اینستاگرام میبینن بعد میشینن پسره بیچاره رو با اون مقایسه میکنن بعد دلزده میشن انگار دخترای ایرانی از هر نظر کاملا که همه چیزو از یه طرف انتظار دارن و اگر پسری قبل از ازدواج با دختری دوست بوده خب اون دخترم که همین کارو میکرده چرا همیشه ایراد به پسرا وارد میشه ، انقد تعصب جنسیتی الکی نداشته باشید دیگه شما دخترا ، دخترای چش و گوش بسته قبلنا نیستین من به عنوان یه فروشنده مانتو به فجایع برخی خانومای ایرانی کاملا واقفم