بلاروس از روسیه فاصله بیشتری می‌گیرد

انستیتوی مطالعات راهبردی بلاروس گزارش خود در مورد "شاخص سیاست خارجی بلاروس" را منتشر کرده که نشان می دهد این کشور از مسکو فاصله بیشتری گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از  نزاويسيمايا،  آلکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس در آستانه ملاقات با همتای روس خود از اوضاع جاری در روندهای همگرا (هم بین روسيه و بلاروس، هم در اتحاد اقتصادی اورآسیا و هم جامعه مشترک‌المنافع) ارزیابی منفی به عمل آورد.

وی گفته است سالی که دارد به پایان می‌رسد در بخش همگرایی فقط نتایج منفی داشته است. وی به طور سنتی روسيه را به تلاش برای "خم کردن" بلاروس متهم کرد. هرچند ناظران محلی می‌گویند لوکاشنکو در انتقاد خود، روسيه را مقصر اوضاع ندانسته و رؤسای جمهور مسائل موجود را طی ملاقات حل و فصل می‌کنند.

ولی کارشناسان تا این حد خوشبین نیستند و این مسئله نیز در گزارش انستیتوی مطالعات راهبردی بلاروس که روز شنبه منتشر شد خودنمایی می‌کند. مسئله جالب توجه در این سند شاخص منفی روابط با روسيه (15- واحد) است. خاطر نشان مي‌شود دو طرف مسئله گاز را هنوز حل و فصل نکردند و در حال حاضر روسيه حجم صادرات نفت و واردات کالاهای بلاروسی را کاهش داده است.

به نظر کارشناسان، مسکو اصلاً خواهان حل اختلاف در بخش گاز نبوده و از آن به عنوان دلیلی برای کاهش ترانزیت نفت و گاز از بلاروس استفاده می‌کند.

از سویی، در گزارش مذکور روابط بلاروس با اتحادیه اروپا مثبت ارزیابی شده است. گفته می شود فعالیت دیپلماتیک بالا با کشورها و نهادهای اتحادیه اروپا پس از فصل تابستان از سر گرفته شد. کارشناسان معتقدند این روندها در آینده نزدیک حفظ مي‌شود.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 604441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =