تسنیم نوشت:خسارت باغات مرکبات و مزارع کلزا شمال کشور از سرمازدگی اخیر علاوه بر وارد آوردن زیان میلیاردی به باغدارن و زارعان، برخی واردکنندگان را برای بازار شب عید در تکاپو انداخته است.

سرمای برف و یخبندان اخیر در مناطق شمالی کشور خسارت‌های  چند میلیارد تومانی را برای باغداران و  کشاورزان به همراه داشته است.

در این‌ ارتباط باغداران، برداشت مرکبات را در روز برفی و از درختان شکسته آغاز کرده‌اند هرچند که نوش داروی بعد از مرگ سهراب به‌حساب می‌آید و این مرکبات در اثر سرما زدگی کیفیت و طعم اولیه خود را از دست داده‌اند .

بنابراین گزارش بخش قابل‌توجهی از محصول مرکبات امسال برداشت‌شده است، اما هنوز زمان برداشت معمول مرکبات که برای ذخیره‌سازی شب عید انجام می‌شود شروع  نشده است به‌طوری‌که باید اذعان داشت که حدود 50 درصد نارنگی‌ها هنوز روی درختان باغی مانده است.

پیش‌بینی تولید مرکبات امسال، بالغ‌بر 4 میلیون و 700 هزار تن است و وزارت جهاد کشاورزی برای چاره جویی از تولید مازاد مصرف برنامه‌ریزی خود را در غالب طرح "بازار در برابر بازار" به شکل صادرات 3 کیلو گرم مرکبات درازای اجازه واردات یک کیلو گرم مرکبات ارائه داده بود.

بنابراین گزارش علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی نیز اعلام کرده بود که  در سال زراعی جاری برای 200 هزار هکتار کشت کلزا و 100 هزار هکتار سایر دانه‌های روغنی مانند سویا، آفتابگردان، کنجد و گلرنگ برنامه‌ریزی شده و میزان تولید مورد انتظار دانه‌های روغنی از سطح 300 هزار هکتار به 450 هزار تن افزایش خواهد داشت اما در سرمای اخیر مزارع گلستان نیز آسیب دیده اند.

به گزارش تسنیم اهرم واردات محصولات کشاورزی در تلاش است که از وضعیت سرمازدگی فعلی برای واردات و تأمین منافع شخصی استفاده کند.

میزان و گزارش‌های کمی دقیقی درباره خسارت واردشده بر باغات مرکبات شمال کشور و وضعیت تأمین نیاز مصرف کشور از محصولات باغی مانده وجود ندارد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 605581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =