۰ نفر
۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵

ایسنا نوشت: نخست وزیر سابق انگلیس تاکید کرد، اگر رای دهندگان به این نتیجه برسند که رنج خروج از اتحادیه اروپا سنگین‌تر از مزایای آن است، ممکن است خروج انگلیس از بزرگترین بلوک تجاری جهان متوقف شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در رفراندوم 23 ژوئن 9 / 51 درصد از مردم انگلیس یا 4 / 17 میلیون تن به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند در حالی که 1 / 48 درصد یا 1 / 16 میلیون تن به ماندن در آن.

تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس که حامی اروپاست بریگزیت را موافقت با تبادل خانه بدون دیدن خانه دیگر مقایسه کرده و گفت: دسترسی به بازار واحد اتحادیه اروپا تعریف بریگزیت است. اگر مردم تصمیم بگیرند که درد و عذاب خروج از اتحادیه اروپا سنگین‌تر از مزایای آن است، ممکن است بریگزیت متوقف شود.

وی افزود: من قطعا نمی‌گویم که بریگزیت متوقف خواهد شد اما به هر حال احتمالش وجود دارد. من می‌گویم تا زمانی که معنای دقیق آن را ندیده‌اید، چطور می‌خواهید متوجه شوید؟

بلر همچنین تاکید کرد: به خاطر خصومت‌هایی که در رابطه با من وجود دارد، قصد ندارم به سیاست بازگردم.

بلر به خاطر تصمیمش برای حمایت از حمله آمریکا در خصوص حمله سال 2003 به عراق و توجیهی که برای رفتن به این جنگ به کار می‌برد، در انگلیس نامحبوب است؛ جنگی که جان 150هزار غیرنظامی عراقی و 179 سرباز انگلیسی را گرفت.

نتیجه رفراندوم 23 ژوئن بسیاری از سرمایه‌گذاران و مدیران را متعجب کرد و باعث عمق‌ترین آشوب سیاسی و مالی در انگلیس از زمان جنگ جهانی دوم شد.

اگرچه سیاستمداران انگلیس موافقند که نتیجه رفراندوم یعنی جدایی باید اتفاق بیفتد اما برخی رهبران اتحادیه اروپا در خصوص اینکه شاید انگلیس در خصوص این جدایی تجدیدنظر کند، گمانه‌زنی می‌کنند.

در همین حال اندا کنی، نخست وزیر ایرلند گفت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند با یک توافق انتقالی بسیار آسان‌تر و نرم‌تر صورت گیرد چرا که این توافق فرصت می‌دهد تا شروط یک جدایی کامل تعیین و تعریف شود.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس وعده داده تا بند 50 معاهده لیسبون اتحادیه اروپا را در مارس اجرایی کند و یک شمارش معکوس دو ساله برای مذاکرات در خصوص خروج اتحادیه از این بلوک آغاز شود.

کنی هشدار داد: به نظر من انجام تمامی مذاکرات در یک بازه دو ساله غیر ممکن است. در اروپا احساسات رو به رشدی وجود دارد مبنی بر اینکه باید یک دوره گذار وجود داشته باشد و این دور گذار احتمالا بیشتر از دو سال طول می‌کشد. من دوست ندارم برای این دوره چهارچوب زمانی تعیین کنم.

وی تاکید کرد: در شورای اروپا هیچ مذاکره اساسی در خصوص بریگزیت وجود ندارد اما رهبران اتحادیه اروپا تحرک آزاد مردم را به عنوان خط قرمزی در توافق تجاری آتی با انگلیس می‌دانند. من امیدوارم انگلیس دسترسی به بازار مشترک اتحادیه اروپا را با هدف اجتناب از مشکلات تعرفه‌ای در مرز زمینی جمهوری ایرلند با ایرلند شمالی حفظ کند. عدم دسترسی به بازار مشترک اتحادیه اروپا به معنای مشکلات زیاد، تاخیر و اتلاف وقت، هزینه‌های بیشتر و کاهش فرصت‌های شغلی است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 606034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =