ایسنا نوشت: رییس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن با بیان این که سیستم CTC حرکت قطار مشهد - سمنان را متوقف کرده بود، گفت: سیستم CTC درست عمل کرده و لوکوموتیوران با اجازه از متصدی CTC اقدام به خاموش کردن سیستم و حرکت به صورت دستی کرده است.

حسین عاشوری درباره جلسه امروز این کمیسیون با حضور معاون اول رییس‌جمهوری اظهار کرد: در این جلسه گزارش اولیه حادثه‌ای که توسط این کمیسیون با حضور در محل حادثه و جمع‌آوری اسناد و مدارک تهیه شده بود مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به محرز شدن خطای انسانی در این حادثه گفت: به دلیل تردد بالا در مسیر محل حادثه این مسیر به سیستم مکانیزه کنترل قطار مجهز بود که اجازه سرعت بیش از حد مجاز را به لوکوموتیوران نمی‌دهد و اگر در مسیر چراغی قرمز باشد، مانع از حرکت قطار می‌شود.

رییس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن با بیان این که قطار مشهد - تبریز در ساعت ۶:۳۲ به دلیل نقص فنی در لاین متوقف شد، اظهار کرد: قطار دوم حدود شش کیلومتر قبل از قطار اول با قرمز شدن چراغ ایستاد اما پس از مدتی لوکوموتیوران با متصدی CTC تماس گرفته و اجازه می‌خواهد که سیستم مکانیزه لوکوموتیو را خاموش کرده و به صورت دستی حرکت کند.

عاشوری افزود: ساعت ۷ صبح زمان تعویض شیفت متصدی CTC بوده و نفراتی که در بخش کنترل هستند موظفند در صورت بروز هرگونه مساله مهم آن را در دفاتر ثبت کنند.

وی با بیان اینکه متصدی جدید بدون توجه به این که قطاری در مسیر متوقف است، اجازه حرکت به صورت دستی را به قطار مشهد - سمنان می‌دهد و راننده لوکوموتیو نیز با بخش کنترل تردد قطارها برای گرفتن مجوز اصلی و نهایی تماس نمی‌گیرد. طبق قوانین راه‌آهن، لوکوموتیوران باید پس از دریافت مجوز اولیه با بخش کنترل تردد حرکت قطارها با استفاده از بیسیم تماس می‌گرفت ولی متاسفانه لوکوموتیوران این کار را نکرد و با همان مجوز اولیه سیستم مکانیزه را خاموش کرده و قطار به حرکت درآمد.

به گفته عاشوری با توجه به فاصله‌ای که دو قطار از هم داشتند سرعت قطار دوم از صفر تا نقطه‌ای که به قطار بعدی برخورد می‌کند به ۱۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. اگر چه این قطار مجاز بوده تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت نیز برود و از طرفی چون قطار اول سر قوس متوقف شده و دو طرف آن نیز تپه بوده است لوکوموتیوران قطار دوم موفق شده تنها هشت ثانیه قبل ترمز قطار را بکشد.

وی درباره نتایج بررسی این گزارش گفت: بررسی‌ها به استناد مکالمات ضبط شده و سیستم مکانیزه انجام شده اما واقعیت امر این است که برای بررسی دقیق‌تر ماجرا و مشخص شدن مقصران که تقریبا حدود ۱۰ نفر در این فرآیند نقش داشتند باید هر کدام مورد بازجویی قرار گیرند و دفاعیات آنها نیز شنیده شود.

رییس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن در پاسخ به این سوال که متصدیان شیفت اول CTC نقص فنی قطار اول و توقف آن را در دفاتر ثبت کرده بودند یا خیر، گفت: در این زمینه دو مدرک وجود دارد که یکی از مدارک نشان می‌دهد که مورد ثبت شده اما مدرک دیگر هنوز به دستمان نرسیده است.

عاشوری گفت: موضوعی که محرز شده این است که سیستم CTC درست عمل کرده و قطار را متوقف کرده است اما قطار به صورت دستی راه افتاده و خطای انسانی در این زمینه رخ داده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 606171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    1 0
    حمله تروریستی
  • بی نام BE ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    5 0
    سیستم اتوماتیک فهمیده ... آدمه نفهمیده
  • باقر IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    7 0
    من شخصا از ته دل بغضم ترکید وقتی فهمیدم زنی با بچش سوختن ،تسلیت به ایران به خانواده داغ دار میگم،وقتی اقتصاد باز باشه ما به جای قطارهای قدیمی میتونیم قطار مغناطیسی ژاپنی آلمانی وارد کنیم تا یا مهندسی معکوس یا فشار برای نوآوری به انحصارگران داخلی باعث افزایش کیفیت بشه که متاسفانه بیشتر کشته ها بر اثر آتش سوزی بوده که به ایمنی قطار برمیگرد
  • حبیب A1 ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    15 0
    به این نمیگن خطای انسان میگن غیر حرفه ای بودن پرسنل ،هزینه نشدن برای آموزش پرسنل وارتقا سواد وشعور کاری،طرف اصلا فهمی نداره اگر یک در هزار علتی داشته باشه قرمز بودن چراغ چه فاجعه ای ممکنه رخ بده.بی مسولیتی باعث میشه ریس قطار وراننده ومتصدی ایستگاه وسواس یه تماس اضافه برای اطمینان از امنیت رو نداشته باشن،اقای مسول اینا اسمش خطای انسانی نیست،خطای انسانی بودن شما دراین پست حساسه
  • بی نام IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    5 0
    اگر بتوان یک سیستم کنترلی را به همین سادگی کنار گذاشت آن سیستم کشک است در خصوصیات فنی سیستم به این مسائل توجه نشده است و شاید اساسا" درک درستی از مفاهیم مربوط به سیستم وجود ندارد. قطعا" در آینده باید منتظر فجایع بیشتری باشیم. وزیر باید استعفا ذهد این قضیه به همین سادگی نیست
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    3 1
    باید سیستم به گونه ای باشد که تا از مرکز اجازه داده نشده باشد امکان خاموش کردن سی تی سی نباشد یک وقت دیدید که کسی بخواد خرابکاری کنه و بعد از مضروب کردن لوکوموتیو ران با قطار حامل سوخت وارد شهری بشه و با تصادف با دیگر قطار ها فاجعه بیافرینه
  • ایرانی IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    4 0
    عذر میخام مدرک دوم قرار است از آفریقا بیاید یا آمریکای لاتین که هنوز به دستتان نرسیده است در ثانی چطور اینقدر ساده تعویض شیفت باعث این فاجعه شده است این موضوع تعویض شیفت واقعا به یک معضل در همه ادارات و .. تبدیل شده است میروی سی ان جی باید برای یک تعویض شیفت ساده در سرما و گرما نیم ساعت داخل ماشین منتظر بمونی این چه وضعشه
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    2 3
    باید این عده افراد مقصر را اعدام کرد
  • منصوره A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
    2 0
    کلا ملت مرده پرستی هستیم، زنده ها رو ول میکنیم اما مرده ها رو چنان ارج و قرب میدیم که انگار پیامبران عصر حاضرند، فردی رو اونقدررررررررر بزرگ میکنیم که جای تاسف داره دین زدگی از همینجاست، نگید مردم چرا از دین بیزار شدند. و وقتی زنده هامونو از دست دادیم مردم عادی، بعد از چند ماه فراموششون میکنیم، انگار نه انگار.. که زنده زنده سوختند و فریادها کشیدند و دردها تحمل کردند ...