۰ نفر
۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰
افزایش نرخ ارز پایدار نیست

رییس‌کل بانک مرکزی معتقد است که «افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر نیز یک شوک انتظاری است و پایدار نخواهد بود.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ولی‌الله سیف در تازه‌ترین یادداشت تلگرامی خود نوشت: «در چند روز گذشته نوسانات نرخ ارز افزايش يافته و بازار ارز روزهاي ملتهبي را پشت سر مي‌گذارد. انتظار طبيعي بر آن است که بانک مرکزي به عنوان سياست‌گذار ارزي کشور، در اين زمينه اتخاذ موضع كند. همين امر اين‌جانب را بر آن داشت تا مطالبی را در خصوص تحولات اخير بازار ارز بیان کنم.

عوامل مختلفي در تحليل نوسانات اخير بازار ارز توسط تحليلگران در روزنامه‌ها، خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي تحليلي بازار ارز ارائه شده و در اين خصوص به مواردي همچون افزايش فصلي تقاضاي ارز به دليل مناسبت‌هاي مختلف مانند مسافرت‌های اربعين و سال نو ميلادي، نتايج احتمالي اجلاس اوپک و چشم‌انداز قيمت نفت، نتايج انتخابات رياست ‌جمهوري آمريکا و ... اشاره شده است. ليکن در تحليل قابليت اثرگذاري هر يک از اين عوامل بر تحولات بازار ارز بايد به ماهيت اين عوامل و درجه پايداري آنها توجه کرد.

واقعيت آن است که تحولات روزهاي اخير بيشتر از هر چيز ديگري ناشي از شوک‌هاي انتظاري است که با عواملي همچون افزايش تقاضاي فصلي ارز ترکيب شده‌اند و با وجود تاثيرگذاري مقطعي بر تغييرات نرخ ارز، از سوي بنيان‌هاي اقتصاد کلان حمايت نمي‌شوند.

در ارزيابي مانايي اين اثرات بايد به اين نکته توجه داشت که طي سه سال اخير و با وجود افت قابل توجه قيمت نفت، بازار ارز از ثبات مطلوبي برخوردار بوده است. روند کاهشي نرخ تورم و حصول به سطوح تک‌رقمي، نرخ سود واقعي مثبت و جذاب در بازار پول، رشد اقتصادي بالاي ٥ درصد در فصل اول سال جاري و همچنين کاهش کسري تراز گمرکي و تبديل آن به مازاد تجاري در هفت ماهه سال جاري از جمله عوامل توضيح‌دهنده برقراري ثبات در بازار به شمار مي‌آيند.

با توجه به اين که بنيان‌هاي اقتصادي، جهش و نوسانات اخير بازار ارز را تاييد نمي‌کند، بنابراین ماهيت اين تحولات برخلاف سال‌هاي 1390 و 1391 از جنسي نيست که واجد آثار ماندگار باشد. کمااين‌که در سال‌هاي 1390 و 1391 نيز بخشي از جهش نرخ ارز، به دليل عوامل انتظاري بود که بعد از روي کار آمدن دولت يازدهم و اصلاح انتظارات، در طي زمان تعدیل شد. البته در این میان از نقش اظهارنظرهای غیرسازنده و غیرکارشناسی برخی افراد که  از طريق رسانه‌هاي جمعی، به ذکر ارقامی در خصوص نرخ ارز تحت عناوینی همچون نرخ واقعی ارز، نرخ تعادلی ارز، نرخ واقعی بازار، کف قیمت ارز و ... می‌پردازند، نباید غافل شد.

برخی از همین افراد در سال گذشته وقتی نرخ دلار در همين ايام به حوالی 3740 تومان رسید، پيش بيني مي‌كردند تا پایان سال 1394 نرخ از 4000 تومان فراتر می‌رود. اخیرا نیز برخی افراد بدون توجه به آثار منفی انتظاری این امر، به التهاب بازار دامن مي زنند و حتی بعضا عنوان مي‌كنند دولت جهت جبران کسری بودجه از افزایش نرخ ارز استقبال می‌کند که قطعا درست نيست.

از صاحب نظران و اصحاب رسانه درخواست می‌كنم در بیان مطالب و تحليل‌هايي كه در خصوص تحولات نرخ ارز ارائه مي‌كنند، به حساسیت‌های بازار و ضرر و زیان‌هايي كه به دليل نوسانات هيجاني نرخ ارز به مردم و فعالين اقتصادي وارد مي شود توجه ویژه داشته باشند.

بانک مرکزي در طول سه سال گذشته همواره سعي کرده بازار ارز را در مسیر اصولی خود هدایت و از همين بابت نيز در خصوص انحرافات از مسير مزبور و بروز نوسانات ناپايدار اتخاذ موضع کرده است. در مقطعي با افت شديد و ناپايدار نرخ ارز، اين‌جانب عنوان کردم که اين کاهش منطقي و پايدار نيست و امروز نيز از همان نگاه و منظر اعلام مي‌كنم که افزايش نرخ ارز در روزهاي اخير نيز يک شوک انتظاري است و پايدار نخواهد بود.

نگاهي به روند نرخ ارز طي سه سال اخير نشان مي‌دهد که نوسانات نرخ، تحت‌تاثير عواملي مانند تقاضای فصلي (اربعين و سال نو)، رابطه برابري ارزها در بازارهاي جهاني و تقويت نرخ دلار، انتظارات در خصوص زمان اجراي برجام و نوسانات فصلي عرضه ارز توسط صادرکنندگان كالاهاي غيرنفتي (شرکت‌هاي پتروشيمي)، قرار داشته است. روند تحولات بازار ارز در اين سال‌ها نشان داده است که پس از سپري شدن تعطيلات سال نو ميلادي و خروج تقاضای فصلي از بازار و همچنين تقويت عرضه ارز از سوي صادرکنندگان كالاهاي غيرنفتي که معمولا در ماه‌هاي پايانی سال شدت مي‌گيرد، نرخ ارز در سه ماهه چهارم از روندي نزولي برخوردار بوده است. به عنوان مثال در سال 1393، حداکثر نرخ دلار در همين ايام معادل 3595 تومان بود، حال آنکه نرخ دلار در پایان سال به 3399 تومان تقلیل یافت. به همین صورت در سال 1394، حداکثر نرخ دلار معادل 3737 تومان بود، حال آنکه در پایان سال به 3472 تومان کاهش پیدا کرد.

 به هر حال، بانک مرکزي ضمن تاکيد بر ناپايداري تحولات اخير از تمامی تلاش خويش جهت مهار اين نوسانات و هدايت نرخ ارز در مسير اصولي و پايدار خود بهره خواهد جست.»

 

35225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 607237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    بالخره یک چیزی گفت وقتی ازرش پول با این سرعت فرو میریزد ،برای امثال ایشان زیاد فرقی نمی کند که قیمتها 20 تا 25 در صد بالا بره ،حالا مثل اینکه داره سر ملت منت میزاره که اومده و اظهار نظر میکنه
    • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
      جمع بندی این حرف ها این است که ملت بسازید و بسوزید ما هر کاری دوست داریم می کنیم.
    • رضا IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
      30 73
      ارزش پولتون با 200 تومن گرون شدن دلار افت نمیکنه وقتی سالی 20درصد سود بانکی پولتون هست خوب معلومه دلار هم باید بره بالاتر. دلار 3500 تومنی بشه 4000 تومن یعنی دلار حدود 15 قیمتش رفته بالا که میشه همون سود بانکی که بهش میدن که ارزش مالیت افت نکنه. در هر حالت شما همون میزان دلاری که میتونستی با پولت بخری الان هم قاعدتا باید با احتساب سودش بتونی بخری. حالا میخوای سود بکنی برو با پولت بیزینس کن و تو بانک نخوابون. والسلام
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    دیگه کی حرف تو رو باور میکنه. یه روز میاد میگه اربعینه یه روز میاد میگه تعطیلات کریسمسه یه روز میاد میگه نفت اومد پایین طلا رفت بالا یه روز میگه بخاطر انتخابات امریکاست. ولی هیچ وقت نمیگه چون ما میخواهیم و بلد نیستیم ملکت تو ارامش باشه. یه روز نمیاد بگه بخاطر حقوق های میلیلردی پول برای بقیه کارها نداریم پس باید دلار رو ببریم بالا تا ریال جور بشه. اخه اینا رو توی افغانستان و عراق و سوریه جنگ زده هم نمیگند به خدا. ثبات پول افاغانستان و عراق از ایران بیشتره مگه میشه.
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    160 4
    چرا صبر کردی بعد از ساعات کاری و بسته شدن معاملات ارزی این اظهارات رو کردی؟ چرا صبح وز سه شنبه ساکت بودی؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    تجربه نشون داده هر چى ميگن برعكس ميشه
    • بی نام US ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
      اون در مورد بهمنی بود. سیف هرچی گفته عمل کرده
    • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
      88 10
      امسال چونکه انتخابات رو پیش رو داریم به حرفشون عمل میکنند حتی در استانه انتخابات همه چی گلو بلبل میشه اما بعد از اینکه خرشون از پل گذشت..........ا....اعلم
  • دار IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    44 9
    این سرآغاز تک نرخی کردن ارز هست. آقای سیف به این موضوع اشاره ای نکردند.
  • بی نام US ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    75 1
    این حرف را وقتی دلار ۳۵۰۰ بود هم زدی. د با یک عمرزندگی که مردم درست کردند با زحمت بازی می کنید
  • ایرانی A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    86 2
    مدام دروغ به مردم میگن،تمومش کنید این فیلم بازی کردنها رو.
  • بی نام EE ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    58 3
    دلارروی این قیمت قدرت خرید مردم را از این که هست پایین تر می اورد و این یعنی رکود بیشتر
  • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    94 20
    دو میلون نفر رفتن عراق هر کدوم فقط پانصد دلار با خودشون برده باشن میشه یک میلیار دلار این هفته هم که تعطیله مایه دارا رفتن سفر تعطیلات ژانویه هم که داره میاد مگه این کشور چقدر درآمد ارزی داره که همش داره تو عراق و دبی و ترکیه خرج میشه معلومه به بازار شوک وارد میشه الان چند ساله وضع همینه
    • مهران A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
      24 45
      در مورد سایر افردای که گفتی کاری ندارم ولی در مورد اون دو ملیون نفر یا نرفتی یا هیچ شناختی ازشون نداری خیلی هاشون ادمایی هستن که دلار را تاحالا از نزدیک ندیده اند چه برسه بخوان با خودشون هرکدون 500 دلار ببرن نهایت ارزی که بردن به پول ما یک ملیون که بیشتر ترجیح دادن دینار عراقی ببرن.لطفا ندونسته قضاوت نکنید.
    • بی نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
      36 7
      آقاي مهران مشكلت اينه نميدوني دو ميليون حتي نفري يك ميليون ارز خارج كنند درشرايطي كه كشور محتاج دلاره يعني چي؟ يعني ٦٠٠ميليون دلار ،اين حداقلشه تازه،
  • قلی A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    48 2
    چه فیگور قشنگی
  • بی نام CA ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    62 5
    همه ميدونن كه فقط بانك مركزي قابليت اينو داره كه دلار رو به اين سرعت و شدت بالا پايين كنه. با اين توصيف منظورشون اينه كه يك مقدار دستشون اومده بوده و به طور تصنعي قيمت رو بالا بردن كه آبش كنن توي بازار و بندازن به مردم بيچاره.
  • رضا GB ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    66 8
    اقاماکاربدی کردیم پولامون روتوبانک سپرده کردیم ودنبال دلالی نرفتیم ؟ایامی دانیدبارسیدن دلاربه به بالای 4000تومن سودپرداختی دوسال بانکهابه ماسوخت شده ؟چراباسرمایه های مابازی می کنید؟
  • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    68 3
    مرد حسابی اگر اعللام موضع کافیه خب عمه منم میتونه بشه رییس بانک مرکزی.حقوقم نمی خواد.
  • مجتبي ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    60 3
    در ژست گرفتن واسه عكاس گرفتن بي نظيرن ، كاش كاش يه ذره هم مملكت داري و احساس مسوليت داشتن
  • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    51 3
    اقای سیف انگار فرقی بین شما و ما هست شما مسول هستی و اطهار نطر در برابر چنین رخداد فاجعه باری با ساده ترین شکل ممکن جای تاسف دارد شما باید ظرح و برنامه داشته باشی نه اینکه از اربعین و سال نو میلادی حرف بزنی .
  • بی نام BE ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    48 6
    آقای سیف جان هر کی دوست داری این دلار رو ارزون کن ما نون نداریم بخوریم
  • بی نام BE ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    31 6
    سیف جان پالس رو دادی به دلال های مسکن الان دیگه جون می گیرن و گرون می کنن دست شما درد نکنه
    • ناشناس GB ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
      31 22
      اشتباه نکن مسکن 55درصدکاهش قیمت داره سال بعدهم سقوط ازادخواهدکرد
  • بی نام BE ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    50 7
    رییس بانک مرکزی که نتونه جلو سفته بازی و دلالی رو بگیره همون بهتر که استیضاح بشه
  • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    11 25
    کی تو عراق دلار خرج می کنه وقتی واحد پول عراق دلار نیست شما می ری امارات دلار می بری یا درهم ؟ می ری ترکیه دلار می بری یا لیر ؟
    • امیر IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
      2 0
      عزیز من اصلا ریال خودمونو ببرن اون فرد عراقی ریالو میفرسته ایران تبدیل میکنه به دلار فقط 100 میلیون دلار خرج ویزای این دو میلیون نفر بوده
  • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    19 4
    پر واضح است كه سياست خود بانك مركزي و دولت بوده،تا بودجه لازم براي اخرسال را فراهم كنند،گرچه قيمت تو هفته آينده كاهش پيدا ميكنه و حتي دولت براي نشان دادن تواناييش بطور مصنوعي دلار را تا ٣٥٠٠پايين مياره
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    5 6
    راست ميگه ،دلالهاي دلار الان قيمتو حدوده ٣٨٥٠ ميفروشن ،از ١٠٠٠٠دلار بالاتر بخواي ارزونتر هم ميشه
  • علي A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    28 2
    خيلي جالبه كه ميزان ارزي كه هر روز در بازار مصرف ميشه مشخص است و وقتي كه به مدت چند روز دلار نقدي در بازار تزريق نميكنن تا قيمت ارز بخاطر تقاضا بالا بره اين مشكل از كجا شروع ميشه و تنظيم ارز و قيمت اون همه و همه دست بانك مركزي است و پرواضح است كه ميخواهند دلار رو گرون تَر بفروشن
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    15 2
    اربعین و مسافرت بهانه است چرا سالهای دورتر اینطوری نبود؟ تا وقتی مشکلات اقتصادی و بین المللی ایران بطور اساسی حل نشه پول ملی روز به روز بی ارزش تر خواهد شد. با رانت و فساد مقابله کنید جلوی قاچاق گسترده را بگیرید و با کشورهای دیگر هم تعامل داشته باشید بجای مرگ گفتن تا پول ملی نفس دوباره ای بکشه.
    • امیر IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
      1 0
      اگه از سال های دورتر دوره احمدی نژاده که اون موقع درامد ارزی ایران از فروش نفت سالی متر از 100 میلیارد دلار نبود ولی حالا چی
  • قاسم AE ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    16 3
    برادر دكتر سيف بگو تخصص كافي ندارم برادر متعهد بهمني هم إز اين سخنان زياد گفت اما دلار نهصد توماني رو سه هزار و دويست تحويل داد تو هم هموني ول كن برو يا إز رئيس بأنك مركزي افغانستان كمك بگيريد كه لاأقل ثبات ارزي داشته باشيم از اونها يك كم يادبگيريد
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    2 2
    اگر ایشان در چنین مواقعی قدرت و مدیریت کنترل را نداشته باشند پس چه سود مهم اینکه با افزایش نرخ ارز گرانی همره هست ولی با کاهش آن ارزانی خیر