۰ نفر
۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۸

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال مدعی انجام مذاکراتی میان ایران و آمریکا درباره برجام شده که این خبر از سوی جمهوری اسلامی ایران تکذیب شده است.

انتشار چنین اخباری با توجه به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا درباره برجام، ممکن است ذهن را به سمت و سوی خاصی هدایت کند، اما به اعتقاد نگارنده، باید ابعادی فراتر از موضوع هسته‌ای را در نظر گرفت.
روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال، این موضوع را در قالب هسته‌ای مطرح کرده‌، اما به دنبال استفاده از ظرفیت‌های دیگری از مذاکرات بین ایران و آمریکاست.
به نظر می‌رسد تحلیل و خبر وال‌استریت ژورنال، ناظر به خبر چند روز پیش نیویورک‌تایمز آمریکا به نقل از ترامپ است که موضع متفاوتی را مطرح کرده بود. ترامپ در این اظهار نظر گفته بود که اگر آمریکا با سوریه بجنگد به معنای جنگ با روسیه و ایران است و آمریکا باید از ظرفیت روسیه و دیگر بازیگران یعنی ایران در سوریه استفاده کند.
آمریکایی‌ها و مشخصا جمهوریخواهان و برخی مخالفان ایران که در دولت بوش پسر فعال بودند اعتقاد دارند که ضمن حفظ فاصله و دشمنی با ایران می‌توان از ظرفیت و حضور ایران برای پیشبرد راهبردها و سیاست‌های آمریکا در منطقه استفاده کرد.
اینها کسانی بودند که در سال‌های 2001 و 2003 میلادی توانستند در قالب مکانیسم ژنو مذاکراتی با ایران در مورد افغانستان و سپس عراق انجام دهند. مکانیسم ژنو به این معناست دو کشوری که اختلافات زیاد در روابط خود دارند، می‌توانند برای حل و فصل مشکلات کشوری دیگر مذاکره کنند.
جمهوری اسلامی ایران هم در آن سال‌ها به دلیل انگیزه‌های انساندوستانه و برای کمک به مردم کشورهای همسایه یعنی افغانستان و عراق حاضر به مذاکره و انجام برخی همکاری‌های اطلاعاتی با آمریکا شد، ولی بلافاصله بعد از آن دیدیم که بوش پسر، ایران را به عنوان محور شرارت مطرح کرد و سیاست‌های ضد‌ایرانی در دستور کار دولت بوش قرار گرفت.
آن ماجرا بیش از قبل بر بی‌اعتمادی ایران به آمریکا افزود و دیگر مذاکره دو جانبه ای بین دو کشور انجام نشد تا اینکه در سال‌های اخیر شاهد مذاکراتی در قالب برجام و در موضوع هسته‌ای بودیم. اما بازهم شاهد بدعهدی‌های فراوان آمریکا در قالب برجام هستیم و رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران در سایر مسائل، هیچ مذاکره‌ای با آمریکا ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد برخی تلاش‌ها برای احیای مکانیسم ژنو، بی‌فایده است و جمهوری اسلامی ایران، با بی‌اعتمادی به آمریکا، هیچ‌گاه بی‌احتیاطی نمی‌کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 607487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =