تسنیم نوشت: ثبت‌نام آزمون دکتری ۹۶ آغاز شده است و تا روز دوشنبه ۲۲ آذر ادامه دارد همچنین ضوابط ثبت‌نام اتباع غیرایرانی، سهمیه‌های رزمندگان و ایثارگران و نحوه پذیرش نهایی داوطلبان اعلام شد.

ثبت‌نام آزمون دکتری سال 96 از ساعت 14 روز سه‌شنبه 16 آذر 95 آغاز شد و تا روز دوشنبه 22 آذر ادامه دارد.

ثبت‌نام در این آزمون به صورت اینترنتی و از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آغاز می‌شود و هر داوطلب ‌براساس ‌علاقه ‌فقط می‌تواند در یک کدرشته‌ امتحانی ثبت‌نام‌ و در آزمون مربوط شرکت‌ کند.

داوطلبان برای ثبت‌نام ابتدا دفترچه راهنمایی را که در سایت سازمان سنجش بارگذاری شده است، مطالعه کنند و در صورت داشتن شرایط، نسبت به پرداخت هزینه خرید کارت اعتباری ثبت‌نام در آزمون اقدام کنند.

آزمون ورودی دکتری (نیمه متمرکز Ph.D) سال 1396 جمعه 6 اسفند 95 برگزار خواهد شد. داوطلبان لازم است از سه‌شنبه 3 اسفند 95 تا پنج‌شنبه 5 اسفند 95 با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش نسبت به تهیه پرینت کارت شرکت در آزمون و راهنمای شرکت در آزمون اقدام کنند.

 مقررات وظیفه عمومی برای داوطلبان مرد متقاضی شرکت در آزمون دکتری

دارا بودن کارت پایان خدمت هوشمند، دارا بودن کارت معافیت دائم هوشمند، متولدین تا پایان سال 1350 پس از اعلام قبولی و در زمان ثبت‌نام کارت معافیت دائم ( معافیت سنی) را ارائه کنند، متولدین نیمه اول سال 46 و قبل از آن به شرط اینکه تغییر سن نداده باشند، فارغ التحصیلان مقطع ارشد یا دکترای حرفه‌ای که دارای برگه آماده به خدمت بدون غیبت بوده و زمان پذیرش و ثبت‌نام آنها در دانشگاه قبل از تاریخ اعزام به خدمت باشد.

افرادی که تاریخ اعزام به خدمت آنها قبل از اعلام قبولی دانشگاه باشد لازم است در تاریخ مقرر به خدمت اعزام شوند و در صورت قبولی در دانشگاه و دارا بودن سایر شرایط و ضوابط جهت ادامه تحصیل از خدمت ترخیص خواهند شد در غیراین صورت غایب محسوب شده و مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.

دانشجویان سال آخر مقاطع کارشناسی ارشد یا دکترای حرفه‌ای در سقف مجاز سنوات تحصیلی فارغ‌التحصیل شده و از تاریخ فراغت از تحصیل آنها،‌ زمان پذیرش در مقطع دکتری بیش از یک سال سپری نشده و وارد غیبت نشده باشند.

دانشجویان انصرافی مقطع دکتری ناپیوسته دانشگاه‌ها در صورتیکه در سنوات موضوع تبصره یک ماده 33 قانون از تحصیل انصراف داده و تاریخ انصراف آنها در دانشگاه یا رشته قبلی تا زمان پذیرش در دانشگاه و رشته جدید بیش از یک سال سپری نشده باشد مشروط به اینکه از تاریخ 90.08.22 به بعد از امتیاز یکبار انصراف استفاده نکرده باشند.

 تذکرات مهم مقررات وظیفه عمومی

مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نیستند و در صورت شرکت در آزمون و قبولی در دانشگاه معافیت تحصیلی برای آنها صادر نشده و دانشگاه مجاز به ثبت‌نام از آنها نیست.

فارغ‌التحصیلان دوره دکتری تخصصی ناپیوسته مجاز به شرکت مجدد در این آزمون نیستند. دانشجویان اخراجی دانشگاه‌ها تا پایان خدمت دوره ضرورت یا اخذ معافیت دائم مجاز به ادامه تحصیل نیستند. سنوات تحصیلی مجاز درمقطع دکتری تخصصی ناپیوسته حداکثر 6 سال است.

شرایط ثبت‌نام اتباع خارجی

داوطلبان شرکت کننده اتباع غیرایرانی باید علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی این آزمون، دارای شرایط ذیل باشند:

فقط اتباع غیرایرانی مقیم ایران و دارای اقامت قانونی مجاز به شرکت در آزمون دوره‌های دکتری بوده و در صورت شرکت اتباع غیرایرانی مقیم سایر کشورها پذیرش آنها کان لم یکن تلقی می‌شود.

متقاضیان تحصیل غیرایرانی مجاز به انتخاب رشته در مناطق غیرمجاز تردد و اسکان اتباع غیرایرانی نیستند و در صورت قبولی در کدرشته مناطق غیرمجاز قبولی، پذیش آنها در آمزون ورودی همان سال «کان لم یکن» تلقی می‌شود. توضیح و فهرست مناطق ممنوعه تردد و اسکان در سایت سازمان سنجش وجود دارد.

پذیرش متقاضیان تحصیل در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران شود از جمله تعهدات استخدامی و رشته‌های خاص و غیرمجاز ممنوع است. توضیح و فهرست این رشته‌ها در سایت سازمان سنجش وجود دارد.

جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تعهدی درخصوص صدور مجوز اقامت برای خانواده متقاضیان تحصیل به استثنای همسر و فرزندان دانشجویان ندارد.

تمام متقاضیان تحصیل پذیرفته شد دوره دکتری دوره‌های روزانه موظف به پرداخت شهریه تحصیلی طبق مصوبات هیئت امنای دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم حداکثر تا 80 درصد شهریه دوره‌های نوبت دوم در گروه پزشکی براساس مصوبات وزارت بهداشت هستند.

ثبت‌نام اتباع منوط به داشتن یکی از مدارک اقامتی یا شناسایی زیر است:

گذرنامه دارای حداقل 6 ماه مجوز اقامت. دفترچه پناهندگی سیاسی، کارت هویت ویژه اتباع غیرایرانی دارای اعتبار در همان سال.

 شرایط بورس خارج از کشور

حداقل میانگین معدل نمره‌های دروس کارشناسی و ارشد ناپیوسته به تربیت 15 و 17 تراز شده و دوره‌های کارشناسی ارشد پیوسته یا دکترای حرفه‌ای 17 تراز شده.

حداکثر سن داوطلبان در زمان تقاضا 30 سال.

  نحوه پذیرش بورس و اعزام

شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال 96 و کسب حدنصاب اعلام شده توسط دانشگاه. انجام مصاحبه علمی و ارزیابی تخصصی در دانشگاه و مراکز آموزش عالی دارای سهمیه.

دانشگاه پس از انجام مصاحبه علمی، سهمیه‌های بورس خارج خود را انتخاب و به سازمان سنجش اعلام می‌کنند. پذیرفته‌شدگان اعزام باید حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 97 نسبت به اخذ حدنصاب نمره زبان، پذیرش از دانشگاه مورد تأیید دانشگاه دارای سهمیه و اداره کل بورس و اعزام دانشجویان، سپردن وثیقه به دانشگاه، دریافت ویزا و سایر موارد اقدام کنند.

طبق قانون اصلاح ماده 3 قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور در شرایط مساوی اولویت با داوطلبان متأهل است.

سهمیه رزمندگان و ایثارگران

جانبازان با هر درصد جانبازی، همسر و فرزند جانبازان 25 درصد و بالاتر، آزادگان و فرزندان و همسران آنها و فرزندان و همسران شهدا برای استفاده از سهمیه باید نسبت به تکمیل بند مربوطه در تقاضانامه ثبت‌نام اقدام کنند.

با توجه به تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه آن، گزینش داوطلبان براساس این قانون صورت می‌گیرد و 25 درصد از ظرفیت پذیرش هر کد رشته محل به رزمندگان و ایثارگران به شرط کسب حدنصاب علمی حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد توسط ایثارگران و کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد توسط رزمندگان اختصاص دارد.

 گزینش نهایی داوطلبان

اجرای مرحله اول آزمون متمرکز توسط سازمان سنجش و تخصیص امتیاز مربوطه به سوابق آموزشی، پژوهش و فناوری و مصاحبه علمی توسط دانشگاه‌ها انجام خواهد شد.

پذیرش نهایی داوطلبان معرفی‌شده به دانشگاه‌ها براساس نتیجه سنجش عمومی آزمون متمرکز، نتیجه مصاحبه دانشگاه‌ها و بررسی مدارک صورت خواهد گرفت.

23235

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 609828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =