مهر نوشت: وزیر اطلاعات گفت: بهترین راه مقابله با اهداف و خواسته های استکبار جهانی، همکاری دسته جمعی برای ایجاد امنیت در منطقه است تا مردم و کشورهای منطقه از شرایط امنی برخوردار باشند.

سیدمحمود علوی در حاشیه کنفرانس امنیتی تهران که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که هدف مهم این کنفرانس چیست و سیاست امنیتی ایران چه مواردی را دنبال می کند، گفت: امروز منافع کشورها در مناطق مختلف به یکدیگر گره خورده است و همانطور که کشورها اتحادیه هایی برای فعالیت های اقتصادی مانند آس آن، اتحادیه آفریقا و امثال آن تشکیل می دهند، در عرصه امنیت هم باید در هر منطقه ای به هم افزایی و همکاری با یکدیگر بپردازند. به این دلیل که امروز عوامل ناامنی هم از درون کشورها جوشش دارد و هم از بیرون مرزها به داخل سرازیر می شود.

وی افزود: در صورتی که کشورها با یکدیگر در زمینه مدیریت عوامل و مولفه های ناامنی همکاری و هم افزایی داشته باشند، می توانند موفقیت های خوبی را در تامین امنیت داشته باشند.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه امروز منطقه غرب آسیا علاوه بر عوامل ذاتی که برای ناامنی در خودش دارد، محل طمع استکبار جهانی و صهیونیسم است، اظهارداشت: استکبار جهانی برای آنکه به اهداف برسد، به دنبال ایجاد ناامنی در منطقه ما است و به همین دلیل است که منافع و امنیت ملی کشورها اقتضا می کند که با یکدیگر هم اندیشی و همکاری داشته باشند و این کنفرانس فرصتی را فراهم کرده است که نخبگان و اندیشمندان عرصه امنیت با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند.

علوی ادامه داد: حدود ۳۰۰ مقاله که بخش قابل توجهی از آن  توسط نخبگان جوان منطقه غرب آسیا ارسال شده است، که تعداد بسیاری از آنها از شاخص های مقاله ممتاز برخوردار است و انشاالله از آنها تقدیر به عمل می آید.

وی در پاسخ به این سوال که واکنش ایران نسبت به اظهارات اخیر نخست وزیر انگلیس علیه ایران چه خواهد بود؟ بیان کرد: طبیعی است که ایران نه عرصه امنیتی و نه اقتصادی خود را و نه هیچ یک از عرصه های دیگرش را با غربی ها گره نزده است که آنها بخواهند برای ما ریل گذاری را در عرصه ای از عرصه ها داشته باشند. کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران باید بر اساس منافع و امنیت خودشان مسائل خود را ریل گذاری کنند و ایران نیز طبعاً منطبق بر منافع و مصالح خودش برنامه های خود را تنظیم می کند و راه خودش را ادامه می دهد.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه امنیت ایران با امنیت کشورهای منطقه گره خورده است، اظهارکرد: ایران بارها اعلام کرده است که امنیت کشورهای همسایه و منطقه غرب آسیا را امنیت خودش می داند. بنابراین همواره اعلام آمادگی کرده است که با همکاری فکری و عملی در جهت تامین امنیت خودش و دیگر کشورهای غرب آسیا، گام بر می دارد و هر صحبتی غیر از آن بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

علوی در پاسخ به این سوال که مهمترین اولویت امنیتی ایران چیست؟ تصریح کرد: آنچه که ما می توانیم به عنوان اولویت امنیتی خودمان تصور کنیم، مسئله تروریسم است اما مهمتر از آن، آن زیرساختهایی است که باعث ایجاد تروریسم در منطقه شده است که آن هم اهداف و طمع ورزی هایی است که قدرتهای بزرگ برای منطقه ما دارند که تحقق آن اهداف را در شرایط ناامنی منطقه می بینند. لذا از هیچ تلاشی برای ناامن کردن منطقه فروگذار نمی کنند.

وی گفت: بهترین راه مقابله با اهداف و خواسته های استکبار جهانی، همکاری دسته جمعی برای ایجاد امنیت در منطقه است تا مردم و کشورهای منطقه از شرایط امنی برخوردار باشند.

وزیر اطلاعات در پایان اظهارکرد: برگزاری همین کنفرانس ها و همایش ها، بسترساز تحقق شرایط ثبات امنیتی و ارتباط و همکاری میان کشورهای منطقه است که می تواند ثبات و امنیت را هرچه بیشتر برای کشورهای منطقه به ارمغان آورد.

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 611064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =