تسنیم به نقل از بلومبرگ نوشت:ایران قصد دارد از شرکت های نفتی بین المللی بخواهد تا پیشنهادات خود را برای فاز دوم توسعه میادین نفتی یادآوران و آزادگان شمالی ارائه دهند.

یک مقام آگاه گفت، ایران قصد دارد از شرکت های نفتی بین المللی بخواهد تا پیشنهادات خود را برای فاز دوم توسعه میادین نفتی یادآوران و آزادگان شمالی ارائه دهند.

 این بدان معناست که شرکت های چینی سی ان پی سی و سینوپک که تاکنون نقش مهمی در توسعه این میادین داشته اند، در صورتی که می خواهند موقعیت خود را حفظ کنند، باید با شرکت های دیگر رقابت کنند.
 غلامرضا منوچهری،قائم مقام رئیس شرکت ملی نفت ایران گفته: «سی ان پی سی تمایل دارد قرارداد خود در مورد آزادگان شمالی را توسعه دهد اما ما اعلام کرده ایم که ... آنها باید در مناقصه شرکت کنند و برای انعقاد قرارداد جدید پیشنهاد خود را ارائه کنند... چینی ها در نهایت این پیشنهاد را پذیرفتند. »
وی به جزئیات بیشتری در خصوص زمان برگزاری این مناقصه اشاره نکرده است.
 حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در ماه نوامبر به صورت رسمی فاز های اول یادآوران و آزادگان شمالی و همچنین میدان یاران شمالی را افتتاح کرد.
به گفته وزارت نفت ایران، میدان یادآوران در فاز نخست 1155 هزار بشکه در روز نفت تولید خواهد کرد و تولید میدان آزادگان شمالی نیز به 75 هزار بشکه خواهد رسید.
 پس از خروج شرکت های ژاپنی و اروپایی از ایران به دلیل تحریم های غرب، شرکت های چینی به این کشور کمک کرده اند تا میادین خود را توسعه دهد.
ایران در دسامبر 2007 اعلام کرد که شرکت سینو پک حدود 22 میلیارد دلار برای توسعه میدان عظیم نفتی یادآوران سرمایه گذاری خواهد کرد.
سی ان پی سی چین نیز در ژانویه 20099 قراردادی برای توسعه میدان آزادگان شمالی با ایران به امضا رساند که ارزش این پروژه نیز در فاز نخست 2 میلیارد دلار بود.
اما در آوریل 20144،  به دلیل تعلل شرکت چینی در اجرای تعهداتش، ایران به قرارداد سی ان پی سی برای توسعه میدان آزادگان خاتمه داد.
میدان یادآوران 31 میلیارد بشکه نفت سبک و سنگین در خود جای داده در حالی که میدان آزادگان شمالی  5.8 میلیارد بشکه ذخایر نفتی دارد.

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 615929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =