تصمیم‌های بی‌رمق نخستین‌جلسه شورای‌ترافیک تهران؛ هوشمندسازی پارک حاشیه‌ای و مسدود شدن دسترسی‌های پل‌صدر

جلسه «شورای ترافیک شهر تهران» به ریاست شهردار تهران و با حضور اعضای این شورا از جمله معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، رییس پلیس راهور پایتخت، دبیر شورای عالی ترافیک کشور و مدیر کل حمل و نقل و ترافیک استانداری تهران پس از ماه‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ مازیار حسینی،  معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد موضوعات مطرح شده در این جلسه با تأکید بر عنایت ویژه شهردار تهران نسبت به مسأله ترافیک و لزوم ساماندهی این مسأله گفت: در این جلسه، دو دستور کار شامل «مدیریت ترافیک ساکن و پارک حاشیه‌ای» و «روان سازی ترافیک پل طبقاتی صدر»، مورد بررسی قرار گرفت و در هر دو موضوع، پیشنهاد مطروحه بعد از بحث و بررسی مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: موضوع ترافیک ساکن و پارک حاشیه‌ای، یکی از مهم‌ترین موضوعات مدیریت ترافیک است و از این رو، تعداد 15 هزار فضای پارک مجهز به سیستم پارکومتر را تا نیمه اول سال آینده به 35 هزار فضای پارک مکانیزه افزایش می‌دهیم.

اهمیت «ترافیک ساکن» از «ترافیک عبوری» کمتر نیست

معاون شهردار تهران گفت: بر اساس تأکید شهردار تهران، موضوع مدیریت ترافیک ساکن را باید فراتر از موضوع پارک حاشیه‌ای ببینیم، اگر در گذشته‌ای نه چندان دور، تنها یک طرف خیابان‌ها به پارک حاشیه‌ای اختصاص می‌یافت اما امروزه دو طرف خیابان‌ها به پارک حاشیه‌ای اختصاص یافته و در بسیاری از معابر تنها یک خط عبوری برای خودروهای در حال حرکت بیشتر باقی نمانده است.

حسینی گفت: امروز موضوع کمبود فضای پارک به عاملی برای نزاع و درگیری و اصولاً به مسأله‌ای اجتماعی تبدیل شده. باید به موضوع پارک حاشیه‌ای و ترافیک ساکن به عنوان موضوعی جدی در مشکل ترافیک تهران نگاه کنیم و با اعمال دقیق قانون، نظم و انضباط را همانطور که امروز در تونل‌های شهری شاهد آن هستیم، به کل شهر باز گردانیم، چرا که عقیده داریم اهمیت ترافیک ساکن از ترافیک عبوری کمتر نیست.

وی گفت: اگر ظرف 48 ساعت، برگه جریمه به نشانی رانندگان متخلف ارسال شود، رانندگان این حس را می‌گیرند که اگر مرتکب تخلف شوند، بی برو برگرد اعمال قانون می‌شوند، در موضوع اعمال جرایم رانندگی به جای کمیت، کیفیت موضوعیت دارد و انتقال این احساس به رانندگان که اگر تخلف کنند حتماً اعمال قانون می‌شوند، از میزان مبلغی که جریمه می‌شود، مهم‌تر است.

مدیریت ترافیک تهران به صورت دستی ممکن نیست

معاون شهردار تهران در جلسه شورای ترافیک شهر تهران که با حضور رییس پلیس راهور پایتخت تشکیل شده بود، گفت: باید به نوعی عمل کنیم که ترافیک شهر را از طریق سیستم هوشمند مدیریت کنیم و نقش عامل انسانی را در سطح شهر به حداقل میزان ممکن کاهش دهیم و از جمله ساز و کارهای تحقق این مهم، نظارت کامل سیستم های هوشمند بر ترافیک ساکن همچون نظارتی است که بر ترافیک عبوری اعمال می شود.

حسینی ادامه داد: به این منظور باید از انگیزه و ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم و البته هوشمند کردن حداکثری سیستم، به حداقل رساندن تخلفات کمک می کند، مدیریت ترافیک در کلان شهری همچون تهران به صورت دستی ممکن نیست و از این رو، کنترل ترافیک در هر دو بخش ترافیک عبوری و ترافیک ساکن را باید به سمت هوشمندسازی کامل پیش ببریم.

وی گفت: موضوع روان سازی ترافیک پل صدر و تونل نیایش از طریق بستن دسترسی‌های اضطراری آن، دومین دستور کار جلسه این شورا در حضور شهردار تهران بود، مبنا و هدف اولیه طراحی تونل نیایش و پل صدر، برقراری ارتباط سریع شرقی - غربی در شمال تهران بوده و از این رو، باید به نوعی اقدام کنیم که هدف اولیه احداث این گذرگاه شهری در روان سازی حرکت خودروها محقق شود.

انسداد دسترسی های اضطراری پل صدر در ساعات اوج ترافیک صبح و عصر

معاون شهردار تهران گفت: بر اساس بررسی های دانشگاه علم و صنعت ایران، سناریوی برتر به منظور افزایش بهره وری پروژه و روان سازی پل طبقاتی صدر، انسداد دسترسی از صدر همسطح به تونل نیایش و از تونل نیایش به صدر همسطح و به طور مشخص بستن دسترسی‌های اضطراری پل بوده است، البته این موضوع در حال حاضر از ساعت 7 تا 9 صبح نیز اعمال می‌شود اما با گذشت زمان، به تدریج نسبت به افزایش ساعات بسته بودن پل اقدام خواهد شد.

حسینی گفت: همان طور که از عنوان دسترسی‌های اضطراری نیز مشخص است، این دسترسی‌ها صرفاً برای مواقع اضطرار پیش بینی شده بود، بر اساس مطالعات مهندسی ترافیک، این دسترسی‌ها باید کاملاً بسته شوند تا شاهد عملکرد طبیعی پل و جریان عادی ترافیک روی آن باشیم.

وی گفت: بر اساس مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، مقرر شد در گام نخست از پانزدهم دی ماه، دسترسی های اضطراری پل صدر از ساعت 7 لغایت 10 صبح و از ساعت 16 لغایت 19 بعد از ظهر مسدود شوند، در مورد موضوع پارک حاشیه ای نیز ضمن تأکید بر مدیریت ترافیک ساکن، مقرر شد نسبت به هوشمندسازی کنترل پارک حاشیه‌ای اقدام شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 616364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک کارشناس ترافیک A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
    15 1
    استاد، این دسترسی های صدر رو ببندید، سفرهای ترافیکی مرتبط، به بخشهای دیگر شبکه تخصیص پیدا می کند و چند ماه دیگر به شکل مشکلات جدید به قسمتهای دیگر شبکه اضافه می شود که در حالت عادی بسیار مساله دارد. لطفا نتایج این کارشناسی ها رو در اینترنت هم در دسترس بقیه بگذارید، شاید نظر کارشناسی پیدا کنید که شما هم به آن اعتقاد پیدا کنید.
  • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
    7 0
    n میلیارد دادند پل طبقاتی صدر رو ساختند حالا میخوان دسترسی هاش رو مسدود کنند و عملا از کار بندازنشحضراتباور بفرمایید عامل مشکلات تهران خیلی خیلی واضح است و آن چیزی نیست بجز جمعیت بیش از ظرفیتش مشکلی که راه علاج آن تنها در گرو تصمیم مسئولان است و کاری از دست ما بر نمی آید اما متاسفانه در این بین ما شهروندان حقیقی تهران باید تاوان کم کاری مسئولان در سایر بخش ها را بدهیم
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
    7 0
    هرگونه تغییر در خیابانها و بزرگراهها باعث بدتر شدن ترافیک میشه باید ساعت مدارس و ادارات شروع و پایانش تغییر کنه سرویس اداره جات راه اندازی شه ساماندهی به پارکهای دوبه و سوبله در معابر از رده خارج کردن خودرو های مدل پایین کاهش ساعت زوج وفرد خصوصا در ماه های پایانی سال ساخت پارکینگ خودرو خصوصا در معابر و مراکز خرید و تفریحی شلوغ و پرتردد