روایت روحانی از همکاری با ترکیه و روسیه دربحران سوریه/برجام نبود،نمی‌توانستیم هواپیما خریداری کنیم/4

رئیس‌جمهوری گفت: اگر برجام نبود نمیتوانستیم هواپیما خریداری کنیم،ما حدود 40 سال است ناوگان هوایی خود را نو نکرده‌ایم.

به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی امشب 12 دی ماه در ادامه گفتگوی زنده از طریق رسانه ملی با مردم در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه حرکت خوبی در طول این یک سال به وجود آمد، اظهار داشت: در زمینه مسئله نفت و گاز و سرمایه‌گذاری در نفت و حمل و نقل و بیمه، برجام دقیقا اجرا شده، جایی نیست که بگوییم عملیاتی و اجرایی نشده است. در بخش هسته‌ای هم آنچه می‌خواستیم عملی شده است.

وی گفت: بیش از 200 تن کیک زرد وارد کردیم و اگر برجام نبود تعطیل می‌شد. در بحث حمل و نقل قرارداد 200 فروند هواپیما منعقد کردیم. حدود 40 سال است که ناوگان ما کهنه شده و هواپیمای نو نداریم و برای سلامت مردم نوسازی ناوگان هوایی مهم است. مردم در سال حدود 4 میلیارد دلار پول بلیت برای خرید از شرکت‌های خارجی می‌دهند، چرا به خارجی‌ها باید این مبالغ را بپردازند؟اگر برجام نبود نمیتوانستیم هواپیما خریداری کنیم،ما حدود 40 سال است ناوگان هوایی خود را نو نکرده ایم. این هواپیماها را از اجاره به شرط تملیک خریده ایم و پولی که بابت این هواپیماها قرار است بدهیم 18 ساله است،این یعنی اعتماد دنیا به ایران و برجام و ادامه راهی که در سیاست خارجی داریم. نمی‌خواهم بگویم یک روزه وارد می‌شود؛ درطول سال‌های آینده وارد می‌شود و حرکت بسیار خوبی است، بدون اینکه ما بودجه این هواپیماها را بر بودجه عمومی و نفت تحمیل کنیم.

رییس دولت گفت: متاسفانه به غلط ایران‌هراسی را بر کرسی نشانده بودند و ایران را تهدید همه دنیا و منطقه کرده بودند و در سازمان ملل و شورای امنیت تصویب کرده بودند که تحریم ایران بر مبنای این است که علیه صلح و امنیت جهانی کار می‌کند، اما امروز دنیا معتقد است که ایران نقش سازنده در جهان و منطقه دارد. در قطعنامه سوریه به نقش مثبت ایران در مقابله با تروریسم و دنیا اشاره شده است. ایران امروز نقش موثر در جهان دارد. برای اولین بار در سازمان ملل قطعنامه ای علیه اسرائیل تصویب شد آمریکا هم وتو نکرد. علت عصبانیت اسرائیل این بود که ایران از لیست تهدید جهانی خارج شد. رژیمی که در منطقه تجاوزگر است و زمین مردم را می‌گیرد و خانه‌سازی می‌کند، اسرائیل است. علت عصبانیت اسرائیل از توافق ایران این بود که ایران از تحریم جهانی خارج می‌شد. آثار برجام کاملا روشن است و دو دو تا چهار تاست و هر کسی محاسبه کند، آثار برجام و توافقاتی که داشتیم را می‌بیند.

روحانی با بیان اینکه فعالیت هسته‌ای ما یک فعالیت قانونی است، گفت: در گذشته فعالیت هسته‌ای ما به عنوان فعالیت غیرقانونی و خلاف مصوبات سازمان ملل تلقی می‌شد ولی امروز کمک به ایران دربخش هسته‌ای مطرح است؛ کشورهای مختلفی از اروپا و روسیه و غیره در فناوری هسته‌ای و ساخت سوخت برای رآکتور و در سایر بخش‌های هسته ای به ما کمک می‌کنند و این باعث رشد هسته ای کشور است.

روحانی درباره شرایط امنیتی در کشورهای اروپایی و حوادث تروریستی در ترکیه در ابتدای سال میلادی و جایگاه ایران در منطقه گفت: نقش ایران در منطقه مهم و سازنده است. قبلا بعضی اعتراف نمی کردند اما امروز اکثر قریب به اتفاق کشورهای به نقش ایران در ثبات منطقه معترفند. اگر کشورهای منطقه بخواهند رشد، توسعه و تعامل با یکدیگر داشته باشند راهی جز ثبات نیست. مسئله دوم مبارزه با تروریسم است. تروریسم خطری بزرگ برای منطقه و کل جهان است.

وی افزود: امروز در ایران شاهد یک امنیت فوق العاده ای هستیم. از همه نیروهایی که این امنیت را برای ملت ایران به وجود آوردند تشکر می کنیم. الحمدلله دولت در این دو مقوله سلامت و امنیت موفقیت خوبی با کمک دیگران داشته است. در این چهارسال بهترین امنیت را در همه مناطق کشور شاهد بودیم. از نیروهای امنیتی، نظامی و سپاه، ارتش، نیروهای انتظامی و ... تشکر می کنم.

وی ادامه داد: هر کشوری که از ما برای مبارزه با تروریزم کمک خواسته ما دریغ نکردیم. تروریسم در منطقه در حال شکست است. مسئله سوم عدم تغییر مرزهای جغرافیایی است عده ای می خواهند سوریه، عراق و یمن را تجزیه کنند که ما مخالفیم. معتقد به مقاومت و دیپلماسی هستیم چون دو روی یک سکه هستند. ما هم در مسئله یمن، سوریه و بسیاری از کشورهایی که با مشکل و معضل مواجه هستند راه حل نهایی را دیپلماسی می دانیم. البته با دیپلماسی تنها کاری نمی شود کرد باید مقاومت باشد، بدون دیپلماسی هم باز کار نهایی نخواهد شد. ما راهکار حل مشکلات سوریه، یمن و دیگر کشورها را دیپلماسی می دانیم اما برای اینکه فضا مهیا شود باید تروریزم شکست بخورد.

رئیس جمهوری یادآور شد: ما در سوریه به ملت و ارتش سوریه برای شکست تروریزم کمک کردیم و پیروزی های اخیر را در سوریه شاهد بودیم هم اینکه در دیپلماسی فعال بودیم. ما هم با سوریه، روسیه، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه در تماس هستیم. روابط سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه در کنار سوریه به وجود آمد این کشورها توانستند قدم های خوبی را بردارند و در اجلاس آستانه امیدواریم بتوانیم یک قدم موفقیت در دیپلماسی در منطقه باشیم.

وی در پاسخ به این سئوال که برخی می گویند توافق آتش بس در سوریه هیچ ربطی به ایران ندارد و روسیه و ترکیه مبتکر طرفین توافق بودند آیا این طور است؟ گفت: ایران هم نقش بسیار مهمی در مبارزه با تروریسم و شکست تروریسم دارد و هم نقش فعالی در دیپلماسی. امیدواریم مردم سوریه، عراق، یمن، لیبی و دیگر کشورها از مشکلات نجات پیدا کنند و امنیت منطقه برقرار شود. کشتار یکسری انسان بی دفاع و بیگناه محکوم است، تروریسم به هیچ کس رحم نمی کند. در مجموع از وضعیت فعلی منطقه خوشحالم البته راه خیلی طولانی در پیش داریم تا به امنیت کامل برسیم.

ادامه دارد..

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 618800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سپهر A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    0 0
    آقای روحانی واقعا تنها مشکل کشور ما همین چندتا هواپیما بود که خداراشکر حل شد.