۰ نفر
۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۵
آقای شهردار وقت آسوده دارید؟

پیش از هر چیز شما باید بگویید چرا کارتن‌خواب‌ها، گورخواب‌ها و بی‌خانمان‌ها از شهریار به گرمخانه‌های شهرداری تهران نمی‌آیند؟ مگر آن‌ها شغل ثابت یا مسکن دارند که به شهریار پایبندشان کند؟ نکند آن‌ها دهان به دهان داستان مهدی عربی را شنیده‌اند؟

آقای دکتر محمدباقر قالیباف در اظهار نظری تئوریک درباره‌ی پدیده‌ی گورخوابی نوشته است سرمایه‌داری و اشرافی‌گرایی منجر به چنین پدیده‌هایی می‌شود. البته این آغاز چنین رویه‌ای نیست. پیش از آقای شهردار، رئیس جمهور پیشین نیز هر گاه با دشواری‌ای در امور اجرایی مواجه می‌شد با سخن‌سرایی، حکمت‌پردازی و نظریه‌سازی و در مقام فیلسوف، اقتصاددان یا تئوریسین اجتماعی به پرسش نه پاسخ که نا-پاسخ می‌داد. کسی را هم یارای این نبود که از او بپرسد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند که رئیس جمهور انتخاب کنند یا فیلسوف؟ شما اگر رئیس جمهور هستی وقتت وقف کار اجرایی است نه ظرافت‌های نظری. فردا که دوره‌ات به پایان رسید به عنوان روشن‌فکر یا استاد دانشگاه یا هر عنوان دیگر به نظریه‌پردازی برس.

اکنون نیز باید از آقای دکتر قالیباف پرسید شما شهردار هستید یا نظریه‌پرداز؟ اطرافیان و رسانه‌های مبلغ شما - خصوصا آن‌ها که با بودجه‌ی شهرداری اداره می‌شوند - از شما چهره‌ای نشان می‌دهند که تمام زمان معمول یک انسان و بیش از آن را در طی شبانه‌روز مشغول کار اجرایی مدیریت کلان آن هم به شیوه‌ی جهادی است. چنین کسی کی وقت می‌کند کار نظری کند؟

و گیرم شما در مقام نظریه‌پردازی نیاز به فرصت ندارید و با ذهن جوّال و اندیشه‌ی برّا به این کار نیز می‌رسید. آنچه شما باید به آن بپردازید توضیح این نکته به مردم نیست که چه عواملی در این ماجرا دخیل هستند. بلکه - برای مثال و در نزدیکی همین گفتار - باید متکی به پژوهش‌های دقیق، بدانید که از عوامل مختلف مثل فقر، تبعیض، سرمایه‌داری، بی‌اعتنایی به قانون، اشرافی‌گرایی، سپر کردن دین برای حمایت از افراد و... هر کدام چند درصد در این امر دخیل بوده‌اند و چه راه‌هایی برای کاستن آثار این عامل‌ها اندیشیده‌اید.

اما چرا پرسش‌هایی این قدر پیچیده؟ گمان کنم پیش از هر چیز شما باید بگویید چرا کارتن‌خواب‌ها، گورخواب‌ها و بی‌خانمان‌ها از شهریار به گرمخانه‌های شهرداری تهران نمی‌آیند؟ مگر آن‌ها شغل ثابت یا مسکن دارند که به شهریار پایبندشان کند؟ سوال را باز هم ساده‌تر می‌کنم؛ چه طور می‌توانید بلایی را که بر سر مهدی عربی آمد توضیح دهید؟ اگر به خاطر نمی‌آورید یادآوری می‌کنم. چنان که در رسانه‌ها منعکس شده است، مهدی عربی انسانی است با توان ذهنی کم‌تر از متوسط که همراه خانواده‌اش در خانه‌ی پدرش در خیابان شهید مدنی تهران زندگی می‌کرد. شبی از شب‌های آذر ماه ۱۳۹۰ از خانه بیرون رفت تا نوشابه بخرد و برنگشت. چرا؟ ماموران گرمخانه‌ی شهرداری او را به زور به گرمخانه برده بودند. (از منظر حقوقی این آدم‌ربایی نیست؟) بعد چه شد؟ ماموران شهرداری فردا او را نه در جای دیشب که در پاسگاه نعمت‌آباد مرخص کردند. او راه خانه‌اش را نیافت. طی چند شبانه‌روز در سرمای آخر پاییز و پیاده تا اطراف کرج رفت و وقتی او را یافتند دو پای او بر اثر سرما از کار افتاده بود و پزشکان مجبور به قطع پاهایش شدند.

آقای شهردار از مزایای نشستن در جایگاهی چون شهرداری تهران توان بی‌اعتنایی به فریادهای مودب مردم است. بارها به شما انتقاد کرده‌ایم و نه در رفتار و نه در گفتار اعتنایی ندیده‌ایم. در عوض بار پیش که در همین یک وجب جای عاریتی از شما انتقادی کردم، تهدیدهای پنهان و آشکار بسیاری دریافت کردم از جمله کامنتی که نویسنده را به «تودهنی خونین» وعده می‌داد. حتما دوستداران شما مانند شما از مفاد قانون و حریم‌های قانونی آگاه هستند. جهت اطلاع و بازخوانی خودم و افرادی مانند خودم می‌گویم که ماده‌ی ۶۶۹ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تهدید را جرم دانسته و دو مجازات شلاق و زندان را برای آن در نظر گرفته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 618831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    9 0
    ..ای زنده باد خودت و نوشته هات آقای علیانی....دوره ی تو دهنی خونین گذشته دیگه....اون نمیدونم جیو نمیدونم چی خورد تموم شد رفت پی کارش دیگه...با قوت ادامه بده..
  • شمس تبریزی A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    10 1
    سلام خبرآنلاین، حدود 8 سال پیش از خوانندگان وبلاگ سرهنگ بهروز مدرسی خلبان بازنشسته هرکولس بودم. ایشان الان مرحوم شدن. جوانی در آنجا به سرهنگ نامه نوشته بود و گفته بود عاشق خلبانی است و کلاسهای آموزش پرواز 40 میلیون تومن هزینه داره و او بضاعت پرداخت آن را نداره. از کسانی که دستشان در کاربود تقاضا شده بود که به این جوان اگه میتونن کمک کنن تا به آرزوش برسه. نوشته های آن جوان نشان میداد که با استعداد هم هست. میخوام بدونم سردار قالیباف چگونه هزینه آموزش پرواز با ایرباس را پرداخت کردن؟ هزینه آموزش خلبانی خیلی بالاست. چه الان و چه 30 سال پیش. به عبارتی ایشان هزینه اش را دادن یا از رانت استفاده کردن؟ بهتر است ایشان درباره رانت خواری و پارتی بازی هم که از جلوهای اشرافی گری است نیز صحبت کنن . خداحافظ
  • شمس تبریزی A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    12 1
    علیانی، این قالیباف من نیستم ها که در جواب تحقیر و خشونت کلامی ات به خشونت کلامی متقابل متوسل بشه. او عوامل سد معبری در اختیار داره. به هم ریختن بساط شما هم براش به سادگی به هم زدن بساط یه لبوفروشه. پس اگه تهدیدت کردن جدی بگیر و به قانون مجازات اسلامی هم رفرنس نده. اون قانون مال من و شماست نه مال سردار و عوامل سد معبری اش. از ما گفتن
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    8 0
    احسنت
  • بی نام RO ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    0 2
    حتما رای میاری آقای قالیباف
  • بی نام RO ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    5 0
    خدایا شر این افراد از سر ملت بکن و مملکت را بدستان خودشان بسپار