۰ نفر
۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰

ایرنا نوشت: اجرای برجام که در آستانه یک سالگی آن هستیم، فرصت های مغتنمی را پیش روی اقتصاد کشور قرار داد؛یکی از مهمترین آنها امضای چندین قرارداد خرید هواپیمای جدید با بزرگترین شرکت های هواپیماسازی جهان برای نوسازی ناوگان هوایی و ایمن کردن پروازها برای مردم است.

امروز بعدازظهر پس از 38 سال نخستین هواپیمای نو از شرکت هواپیماسازی ایرباس وارد ناوگان هوایی کشور خواهد شد.

صنعت هوایی کشور در سال های گذشته به واسطه تحریم های ناعادلانه که به بهانه های واهی علیه کشورمان اعمال شده بود، بازسازی و نوسازی نشد. متخصصان صنعت هوایی ایران در سال های گذشته در شرایط بسیار سخت به دلیل نبود دسترسی آسان به قطعات هواپیماها، با استفاده از توانمندی های شان توانستند ناوگان هوایی کشور را سرپا نگاه دارند و امکان تردد هوایی را برای مردم فراهم کنند. کاری که شاید به نظر آسان برسد، اما مسوولیتی بس دشوار و سنگین بود.

دولت یازدهم که از پیش و پس از روی کارآمدن هدف اصلی اش برداشتن تحریم های ظالمانه علیه کشور بود، با عزم و جزم و بکارگیری افراد قدرتمند و توانمند در مذاکرات و مسلط به دیپلماسی بین المللی ، وعده خود را به مردم عملی کرد.

برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) در 14 ژوئیه 2015 (23 تیر 1394) امضا و در 17 ژانویه 2016 (27 دی 1394) اجرایی و تحریم های هسته ای ایران لغو شد.

شرکت های هوایی ایران با شروع اجرایی شدن برجام از دی ماه پارسال مذاکرات مستقیم را با شرکت های هواپیماسازی بزرگ دنیا از جمله ایرباس و بوئینگ آغاز کردند.

اواخر سال 1394 پس از سفر دکترحسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به کشور فرانسه، پیش قرارداد خرید بیش از یکصد فروند هواپیما بین شرکت ایرباس و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاریس امضا شد.

اوایل مهرماه امسال بود که اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) مجوز فروش هواپیما به ایران را به شرکت های هواپیماسازی ایرباس و بویینگ داد. با صدور این مجوز، مذاکرات بین نمایندگان شرکت های بوئینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید. درنتیجه قرارداد حدود 10 میلیارد دلاری بین ایران ایر و شرکت ایرباس برای خرید 100 فروند هواپیما به امضا رسید.

بر اساس این قرارداد، ایران ایر 46 فروند هواپیما 321 از ایرباس خریداری کرد که در مجموع بیش از هشت هزار و 300 صندلی را به ظرفیت هما اضافه می کند.همچنین ایران ایر 38 فروند ایرباس از نوع 330 تحویل می گیرد که 253 صندلی دارد و در مجموع شمار صندلی های این سری از هواپیماها برای ایران ایر بیش از 11 هزار و 400 صندلی ظرفیت ایجاد می کند.

ایران ایر همچنین 16 فروند هواپیمای 350 ایرباس را برای پروازهای دور برد خود متشکل از پنج هزار و 600 صندلی در آینده تحویل خواهد گرفت تا بتواند در پروازهای بین المللی از این هواپیما استفاده کند.

چهارشنبه بعدازظهر(دیروز) نخستین فروند ایرباس خریداری شده مدل ای.321(A321) با حضور مدیران عامل شرکت هما و ایرباس در شهر تولوز فرانسه تحویل شرکت ایران ایر شد.

«فابیس برژیر» مدیرعامل ایرباس در این مراسم ضمن اعلام این که همکاری با ایران به طور رسمی آغاز شد، ابراز امیدواری کرد «با تحویل این هواپیماها توسعه اقتصادی ایران با سرعت بیشتری دنبال شود».

وی افزود: براساس قراردادی که با ایران ایر امضا شده است، هواپیماهای بعدی نیز بتدریج به شرکت هواپیمایی ایران ایر تحویل می شود.

برژیر اعلام کرد از یکصد فروند هواپیمای خریداری شده ایران، ٩٨ فروند سفارش جدید و ٢ فروند بازخرید از یک سفارش لغو شده یک شرکت هواپیمایی دیگر است.

وی افزود: قرارداد ایران ایر با ایرباس برای خرید این هواپیماها با مجوز خزانه داری آمریکا و قوانین بین المللی امضا شده است و درصددیم طبق این قرارداد، هواپیماهای خریداری شده را به ایران ایر تحویل دهیم و امسال نیز شماری از این هواپیماها به این شرکت تحویل می شود.

مدیرعامل شرکت ایرباس درباره تاثیر برنده شدن «دونالد ترامپ» در انتخاب ریاست جمهوری آمریکا بر سیاست های این شرکت گفت: ترامپ تاثیری در روابط ما با ایران ندارد.

به گفته مدیرعامل شرکت ایرباس، قرارداد این شرکت با ایران‌ایر یک هفتم کل سفارش‌هایی است که در سال 2016 میلادی دریافت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هواپیمایی که روز گذشته تحویل ایران ایر داده شد 190 نفره است و به همراه هیات ایرانی با هدایت خلبانان ایران ایر ساعت پنج صبح امروز به وقت محلی فرودگاه تولوز فرانسه را به مقصد مهرآباد تهران ترک کرده و اکنون در مسیر پروازی به سمت اسمان کشورمان است.

این هواپیما که نخستین فروند از هواپیماهای ایرباس است که قرارداد آنها امضا شده ،قرار است در مسیرهای داخلی استفاده می شود؛ هر چند شاید در آینده برای پروازهای بین المللی نیز از آن بهره گرفته شود.

در مجموع شرکت هواپیمای جمهوری اسلامی ایران با ایرباس برای خرید 100 فروند هواپیما و با شرکت بوئینگ برای خرید 80 فروند هواپیما قرارداد امضا کرده و قرار است بزودی قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای 70 نفره را با شرکت ATR یکی از شرکت های زیر مجموعه ایرباس امضا کند.

جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از 200 فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد با بیش از50 هزار صندلی جدید ارتقا می یابد و فرصت های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از 20 هزار نفر در داخل فراهم می کند.

پیش از این «فرهاد پرورش » مدیرعامل ایران ایر اعلام کرده بود، نخستین هواپیمای321 ایرباس پیش از نوروز 1396 و هفت تا هشت فروند دیگر تا دی ماه سال آتی تحویل ایران ایر خواهد شد.

در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوع های دیگری چون آموزش خلبانان و تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ای.تی.ام-ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری برای ایران ایر منظور شده است.

خرید همه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ایران ایر 85 درصد منابع مالی آن را از فایناس خارجی و 15 درصد آن را از منابع داخلی خود تامین خواهد کرد.

امروز با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و مقام هایی چون رییس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور و مدیرعامل ایران ایر و بسیاری از دست اندرکاران صنعت هوانوردی کشور شاهد ورود نخستین هواپیمای 321 ایرباس به کشور خواهیم بود.

شرکت بیمه ایران همچنین نخستین هواپیمای نو خریداری شده پس از پیروزی انقلاب توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را تحت پوشش بیمه قرار داده است.

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =