دانشمندان با کشف لکه‌ای بزرگ از نفت خام در اعماق خلیج مکزیک اعلام کرده‌اند که نشت نفت خام از این چاه تا 80هزار بشکه معادل 15 میلیون لیتر در روز تخمین زده می‌شود که عواقب زیست‌محیطی خطرناکی به همراه دارد.

فریبا فرهادیان: کشف لکه‌های بزرگ نفتی در اعماق آب‌های خلیج مکزیک نگرانی دانشمندان را برانگیخته است. آن‌ها با کشف جدیدترین لکه نفتی به طول 17 و عرض5 کیلومتر و ضخامت 90 متر به این نتیجه رسیده‌اند که نشت نفت از چاه‌های زیردریا ممکن است بسیار بدتر از آن چیزی باشد که مقامات دولتی در خبرها اعلام کرده‌اند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، سامانتا جویز، محقق دانشگاه جورجیا و یکی از اعضای اولین ماموریت علمی جمع‌آوری اطلاعات راجع به خلیج مکزیک، وجود این مقدار زیاد نفت در اعماق آب را بسیار تاسف‌آور توصیف کرده و آن را باعث کاهش اکسیژن محلول در آب‌های خلیج و بروز مشکلاتی برای موجودات ساکن آن می‌داند. به گفته وی، آزمایش‌ها حاکی از این هستند که درحال حاضر میزان اکسیژن محلول در نزدیکی این چاه‌ها تا 30 درصد افت کرده و اگر این روال ادامه یابد، سطح اکسیژن به حدی پایین می‌آی که برای موجودات دریایی طی 2 ماه آینده بسیار خطرناک خواهد شد و این یک زنگ هشدار است.

شرح عکس: نقشه گسترش لکه نفتی در خلیج مکزیک

از چندی پیش، یک کشتی تحقیقاتی به همراه چندین محقق از دانشگاه‌های مختلف به قصد تحقیق راجع به فاجعه درشرف وقوع در این خلیج به حرکت درآمده و نمونه‌های زیادی را جمع‌آوری و بر روی آن‌ها تحقیقاتی انجام داده است. آن‌ها توانسته‌اند با مطالعه فیلم‌هایی که از چاه نفت نشت کرده این خلیج گرفته شده، میزان نشت نفت را 25 تا 80 هزار بشکه در روز تخمین بزنند. این مقدار با میزان محاسبه شده توسط مقامات دولتی که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای از سطح اقیانوس انجام شده، تفاوت بسیاری دارد. گفتنی است دولت این میزان را تنها 5هزار بشکه در روز برآورد کرده است.

دانشمندان حاضر در ماموریت کشتی پلیکان که تحت حمایت اداره ملی جو و اقیانوس‌شناسی است، هنوز از دلیل بروز چنین اتفاقی مطمئن نیستند؛ اما تصور می‌کنند که شاید استفاده وسیع از متفرق‌سازهای شیمیایی که به چاه نفت تزریق شده و باعث شکسته شدن نفت به قطرات بسیارریزی شده است، دلیل این تفاوت باشد.

داو ساتلز، رییس اکتشافات و تولیدات شرکت حفاری بریتیش‌پترولیوم اعلام کرده است میزان نفتی که در مجاورت چاه و کشتی و نیز تجهیزات حفاری وجود دارد، نسبت به مشاهدات قبلی کمتر شده است.

دکتر ورنون آسپر، یکی از محققان این کشتی نیز خبر از تهیه نقشه‌ای برای این لکه‌های نفتی داد و گفت: «به نظر می‌رسد این لکه‌ها درحال حاضر به سمت جنوب غربی درحال حرکت باشند».

کاهش میزان اکسیژن یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های این دانشمندان است. به گفته دکتر جویز، شاید باکتری‌های نفت‌خوار باعث کاهش اکسیژن شده باشند، زیرا با مصرف اکسیژن سعی در از بین بردن لکه نفتی دارند. این کاهش اکسیژن ممکن است باعث پدیدآمدن مناطق مرده‌ای در کف اقیانوس شود.

گرچه ماموریت کشتی پلیکان طی یکی دو روز آینده به پایان خود خواهد رسید، اما دانشمندان درصدد جلب حمایت دولتی برای از سرگیری مجدد آن هستند.