پژوهشگران ام.ای.تی هواپیماهای تجاری جدیدی طراحی کرده‌اند که با افزایش حجم بدنه و تغییر موتور، می‌تواند تا 70درصد از مصرف سوخت بکاهد و سرعتش در مقایسه با هواپیماهای امروز فقط 10 درصد کاهش داشته باشد.

ابوالفضل کریمی: محققان انستیتو فناوری ماساچوست، ام.آی.تی توانسته‌اند به طراحی جدیدی برای هواپیماهای تجاری برسند که می‌تواند مصرف سوخت را نسبت به هواپیماهای امروزی تا 70 درصد کاهش دهد.

به گزارش سی.نت، تیم ام.آی.تی در پروژه‌ای که بخشی از کمک 2.1 میلیون دلاری ناسا است، این طرح را برای هواپیماهای موسوم به "N+3" که سه نسل جلوتر از هواپیماهای امروزی هستند، در نظر گرفته است. این طراحی از آخرین فناوری طراحی پیکربندی پیشرفته بدنه هواپیما و سیستم پیشران پیشرفته استفاده می‌کند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2035 / 1414مصرف سوخت هواپیماها را تا 70 درصد کاهش دهد.

اد گریتزر، استاد علوم هوانوردی و فضانوردی ام.آی.تی در این باره گفت: «رسیدن به معیارهای ناسا برای طراحی‌های هواپیماهای جدید و بسیار کارآمد به تغییر جدی در الگوی فعلی طراحی هواپیما نیاز دارد. این بدان دلیل است که طراحی‌های هواپیماهای امروزی در طول 50 سال گذشته تغییر چندانی نداشته است».

گروه گریتزر دو مدل ارائه داده که الگوی سنتی هواپیماها را متحول می‌کند. یکی از آن‌ها هواپیمای180 نفره سری D "دو حبابی" است که می‌تواند جای هواپیماهای بوئینگ 737 را برای پروازهای داخلی بگیرد و دیگری هواپیمای 350 سرنشین سری H است که می‌تواند در پروازهای بین‌المللی جایگزین هواپیماهای بوئینگ 777 شود.

مهندسان ام.آی.تی در سری D، ساختار بال‌ها و بدنه هواپیما را تغییر دادند. آن‌ها به جای استفاده از یک بدنه استوانه‌ای از دو استوانه ناقص استفاده کرده‌اند که در کنار یکدیگر قرار گرفته و ساختار عریض‌تری را تشکیل می‌دهد. سطح متقاطع این هواپیما مانند دو حباب است که به یکدیگر متصل شده باشند و به همین دلیل به نام "دو حبابی" معروف شده‌اند.

آن‌ها هم‌چنین موتورها را از روی بال‌ها برداشته و به انتهای بدنه هواپیما منتقل کردند. این فناوری که BLI نام دارد، این امکان را برای موتورها فراهم می‌کند که با همان فشار موتور، سوخت کمتری را مصرف کنند. البته این طراحی نقص‌های تکنیکی نیز دارد که یکی از آن‌ها فشار بیش‌تر روی موتور است.

هواپیماهایی که از طراحی ام.آی.تی بهره‌مند شوند، 10 درصد کندتر خواهند بود؛ اما افزایش زمان ناشی از سرعت پایین با افزایش سرعت آماده‌شدن هواپیما، بارگیری و تخلیه جبران خواهد شد؛ چرا که بدنه عریض‌تر هواپیما باعث سهولت در این موارد می‌شود.

نکته مهم این است که این طرح‌ها تا سال 2035 / 1414 به طور کامل آماده شده باشند، چرا که انتظار می‌رود سفرهای هوایی تا آن زمان دو برابر شده باشد. اما ام.آی.تی اعلام کرد ممکن است نسخه متفاوتی از این طرح‌ها که می‌تواند مصرف سوخت را تا 50 درصد کاهش دهد، خیلی زودتر از این زمان آماده شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 62508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین مت IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۱
    0 0
    من 2-3سال پیش چنین طرحی داشتم اماهیچ کسی حرفم راگوش نکرد الان هم طرحی در باب مصرف سوخت هواپیما دارم امیدوارم این دفعه کسی باشه که گوش کنه اگرسرمایه گزاری میکنید
  • raha IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    0 0
    خوب و عالی