ساختمان پلاسکو آن‌قدر نوسازی نشد تا ناگهان ویران شد

پیش از این هم این ساختمان به دنبال حریق سینما تهران دچار آتش سوزی شده بود اما همان زمان با تدابیر درست این آتش خاموش شد و بعد از آن بود که بازار کویتی ها شکل گرفت.

فاطمه علی‌اصغر: نخستین ساختمان بلندمرتبه تمام فلزی ایران، نخستین آسمان‌خراش خاورمیانه،‌ پاتوق معروف پوشاک تهران با نیم قرن سابقه، جلوی چشم میلیون‌ها ایرانی در حالی که به منیتور شبکه خبر خیره شده و یا در اطراف پلاسکو جمع بودند، فرو ریخت.

ساختمان پلاسکو واقع در ضلح شمال شرقی چهارراه استانبول در سال 1341 و در 16 طبقه ساخته شد. این ساختمان در زمان خود بلندترین بنای ساختمانی در ایران به شمار می آمد. متراژ تقریبی زیربنای آن 29 هزار متر مربع بود و طبقات اول تا چهارم مساحت بیشتری نسبت به سایر طبقات داشتند.

از ساختمان پلاسکو، به‌عنوان اولین ساختمان مرتفع و مدرن ایران یاد می‌شد. از عمر این ساختمان 54 سال می گذشت و همواره یکی از نمادهای مدرنیته ایران به شمار می رفت. هر سال عید در طبقه اول این پاساژ که هفت حوض داشت، هفت سین چیده می‌شد که برای همیشه این خاطره در آتش سوخت.

سازنده نخستین ساختمان بلندمرتبه ایران و تهران ۱۳۳۰ - ۱۳۲۸، واقع در ابتدای خیابان باغ سپهسالار قدیم هوشنگ خان‌ شقاقی است. ساختمان پلاسکو، بعد از آن، در 16 طبقه به عنوان بلندترین آسمان خراش خاورمیانه در زمان خود با طراحی مهندسان معمار کلیمی و ثروت القانیان در چهارراه استانبول ساخته شد. این آسمان‌خراش تمام فولادی و حتی نمای بیرونی آن کلاف کشی و با فولاد بسته شده است که با این شیوه ساخت استوار، عمر مفید آن را 200 سال تخمین می زدند.

زمانی ساختمان پلاسکو در تهران مظهر ارتفاع و تجدد بود. امروز این ساختمان فرو ریخت؛ آتش از صبح امروز 30 دی، به جان طبقه هشتم و نهم این ساختمان افتاد و به نظر می رسد که نبود روش های صحیح اطفاء حریق باعث شد که ساختمان تمام فلزی با وجود نیروهای آتش نشانی ایستاده فرو بریزد. تا کنون گزارش شده که بیش از 38 نفر در این حادثه آسیب دیدند و احتمالا تعدادی از آتش‌نشانان جان خود را از دست دادند.

این ساختمان در مصادره بنیاد مستضعفان بود و پیش از این بارها شنیده شده بود که قرار است به بهانه نوسازی و بازسازی تخریب شود که هر بار با مخالفت مغازه داران و کسبه رو به رو شد و این بنا به زندگی خود ادامه داد. مغازه داران حتی با تغییر نمای این ساختمان مخالف کرده بودند. کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی از آنجاییکه این بنا جزو نخستین پاساژهای بلندمرتبه تهران به شمار می آمد برای ثبت ملی آن تلاش کرده بودند اما هر بار این تلاش ها با شکست رو به رو شد و حتی تعمیراتی که قرار بود برای بهبود وضعیت این ساختمان انجام شود از سوی مسئولان شهرداری صورت نگرفت.

یادگار دوره مدرنیته ایران

احمد محیط طباطبایی، کارشناس میراث فرهنگی تهران به خبرآنلاین می گوید: «عمر این ساختمان 55 سال بود. اما از نظر خاطره و حافظه تاریخی بسیار ارزشمند بوده و جزو یادگارهای دوره مدرنیته به شمار می رفت.»

به گفته او، پیش از این هم این ساختمان به دنبال حریق سینما تهران دچار آتش سوزی شده بود اما همان زمان با تدابیر درست این آتش خاموش شد و بعد از آن بود که بازار کویتی ها شکل گرفت.

او عامل اصلی این فاجعه را نبود روش های درست اطفاء حریق و کپسول های آتش نشانی در مغازه ها می داند:« این ساختمان در چند سال اخیر کارگاه شده بود که اصلا با کاربری آن همخوانی نداشت. متاسفانه این مسئله در بسیاری از بافت های تاریخی و میراث فرهنگی ایران دیده می شود. نباید فراموش کرد که بازار مولوی با وجود این همه مواد آتش زا هیچ گونه وسیله و ابزار ایمنی در برابر خطر را ندارد.»

اطراف ساختمان پلاسکو، کلیسا و بناهای تاریخی و مغازه های عتیقه فروشی زیادی وجود داشت که به نظر می رسد با توجه به فرو ریختگی این بنا در خود، تا الان آماری از این تخریب ها داده نشده است با این حال نباید فراموش کرد که همواره این بناها به دلیل نبود امکانات اطفاء حریق در خطر هستند.

به گفته محیط طباطبایی، پایین این ساختمان پر از مغازه آکواریمی و ماهی فروشی بوده که حتما همه این ماهی ها در قفس شیشه ای خود مردند.

ساختمان پلاسکو را حبیب‌الله القانیان، رئیس انجمن کلیمیان تهران و مالک شرکت پلاسکو، بزرگترین کارخانجات صنایع پلاستیک‌سازی ایران، ساخت. گفته می‌شد که آیت‌الله طالقانی در مخالفت با ساخته‌شدن بلندترین ساختمان تهران توسط یهودیان ایرانی، ابراز مخالفت و نارضایتی کرده‌بود. پس از انقلاب اسلامی، ساختمان پلاسکو و ساختمان آلومینیم که آن‌هم متعلق به حبیب‌الله القانیان بود، به نفع بنیاد مستضعفان مصادره شدند.

حبیب‌الله القانیان، متولد 1288 خورشیدی، از خانواده‌ای بود که به‌مدت چند دهه پیشگام نوآوری‌های تجاری و صنعتی در ایران بودند. درواقع این خانواده پس از جنگ جهانی دوم، با امتیازی که برای فروش لباس‌های متفقین به‌دست آوردند، در مسیر ثروت‌اندوزی قرار گرفتند. حبیب که کارش را در نوجوانی، در هتل یکی از اقوام آغاز کرده بود، با برادرانش در بازار به کار تجارت پرداخت. گفته می‌شود برادر حبیب به آمریکا سفری داشت و با صنعت تازه‌ی پلاستیک‌سازی آشنا شد و ایده را به ایران آورد. آن‌ها در سال 1337 شرکت پلاسکو و پس از آن، صنایع پروفیل آلومینیوم را تاسیس کردند.

تاریخ بلندمرتبه سازی در تهران

بلندمرتبه سازی در ایران که از سال 1330 با ساختمان 10 طبقه واقع در خیابان جمهوری اسلامی اثر «هوشنگ خانشقاقی» آغاز شد با ساختمان 16 طبقه تجاری «پلاسکو» (41-1339) و 19 طبقه «بانک کار» (47-1344) اثر «فرمانفرمائیان» (که تا سال 1350 بلندمرتبه ترین ساختمان تهران بود) ادامه یافت.

گفته می شود که با تصویب قانون تملک آپارتمان‌ها در سال 1343 و ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم در سال 1345، به احداث 

ساختمان‌های بلندمرتبه سرعت بخشیده شد که نمونۀ آن »«ساختمان‌های بهجت آباد» تهران است.

در دهۀ 1350 در تهران و شهرستان‌ها بلندمرتبه سازی اوج می‌گیرد. مجموعۀ سه بلوک برج اسکان در 28 طبقه (56-1352)، برج‌های سه‌گانه «آ اس پ» در 26 طبقه، پارک دوپرنس (57-1353) در 25 طبقه، برج‌های «ونک پارک» در 20 طبقه و بالاخره برج جدید تهران در 54 طبقه در جنوب مجموعه سه بلوک برج‌های «آ اس پ» بخش مهمی از بلندمرتبه سازی (برج سازی) در تهران است.

به گفته ایرج اعتصام، یکی از معماران به نام ایران، نخستین ساختمان بلند تهران را كه در آن آسانسوری نیز به كار گذاشته شد، مهندس هوشنگ خانشقاقی در سالهای 30-1328 ساخته است این ساختمان ده طبقه دارد و آسانسور آنرا نیر خود مهندس خانشقاقی ساخته است.

بعد از ان در سالهای 41- 1339 در محل تقاطع خیابان فردوسی و جمهوری ساختمان تجاری 16 طبقه ای به نام ساختمان پلاسكو متعلق به القانیان ساخته شد كه گفته می شود طراحان آن کلیمی بوده اند. این اولین ساختمان بلند با اسكلت فلزی در ایران بود و اسكلت فلزی آن هم از بیرون نمایان بود .

دوسال بعد ساختمان تجاری 13 طبقه آلومینیوم نیز با اسكلت فلزی در خیابان جمهوری با سرمایه القانیان ساخته شد كه دارای دو دستگاه آسانسور نیز بود . از جمله ساختمان های شاخص بلند در تهران در سال های دهه 40 ساختمان بانك كار در خیابان حافظ بود كه آقای عبدالعزیز فرمانفرمائیان آن را طراحی كرده بود .

آیا باید به انتظار نشست تا بناهای نیم سده پیش یک به یک از بین بروند؟ ساختمان القانیان، آسمانخراشی نبود که به این آسانی ها فرو بریزد. شاید تخریب بخش گوشه جنوبی خیابان استانبول (سینما مولن روژ و کافه نبش آن) و ساخت و سازهای دیگر اینگونه زمین آن را که پی بسیار محکمی داشت، سست کرده است. هم اکنون نخستین ساختمان پیش ساخته ایران نبش خیابان میرداماد را به بهانه ساخت انبار 12 متر پی کنی کردند که به قنات آب رسیده است. این آب ثانیه به ثانیه پی این بنای ارزشمند (موزه دفینه) را نابود می کند تا فرو ریزد و باز شاهد فاجعه ای دیگر در تهران باشیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    226 7
    به کدامین ادله عقلانی این ساختمان که بخش مهمی از تاریخ معاصر تهران را یادآوری میکرد طی سالهای اخیر نه تنها به ثبت ملی نرسید و تحت الحفاظت سازمان میراث فرهنگی قرار نگرفت بلکه بیش از ظرفیتش مورد بهره کشی قرار گرفت بطوریکه همین استفاده ناصحیح از آن و اسکان کارگران شبخواب در طبقات این مرکز تجاری تاریخی باعث بروز این فاجعه گردیده است؟؟براستی اگر این بنای ارزشمند در جای دیگری بود نیز با آن اینچنین بد رفتاری میشد.
  • بی نام DE ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    214 2
    کاش قدر خوبان را قبل از مرگ و حادثه را قبل از وقوع درمان کرد
    • بی نام A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
      کاش شهرداری به جای بیلبرد زدن بر ضد برجام و فروش اموال با تخفیف هلی کپتر ابپاش و تجهیزات بهتری برای اتشنشانی می خرید
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    50 2
    حالا باید نوشت ۷.۴۵ یا ۷۴۵؟البته واسه شهرداری
  • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    آسمانخراش یهودی ساز پلاسکو ریخت. به زودی شاهد ریزش دولتشان هم خواهیم بود. بنای ظلم سست است
    • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
      266 7
      مردک برات مهم نیست که هوطنان ما کشته شدند و سرمایه هاشان هدر رفت؟ شب عید کارگرانشان بیکار شدند؟ تو مسلمانی؟
    • اشکان EU ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
      171 4
      من که هیچ وقت خودم رو مسلمون ندونستم ولی اینُ می دونم که انگار پیامبر اسلام می رفت عیادت زن یهودی که خاکستر می ریخت سرش
    • نقی A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
      زنده باد بسیجی. زنده باد حزب الله.
    • اصغر A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      0 3
      اصلا من شنیدم آتش سوزی کار خود یهودی ها بوده است. دلیل آن هم این است که در صبح حادثه هیچ یهودی در ساختمان نبوده است. امیدورام این کشور هر چه زودتر نابود شود.
    • بی نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      1 0
      شما خیلی بی سوادی برجها باید مرتب نوسازی شود،
    • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      6 0
      این که فکر بکنیم همه یهودیها صهیونیسم هستن مثل این میمونه که بگیم همه مسلمون ها داعشی هستند
  • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    118 4
    ریزش و تخریب ساختمان از بالا شروع شده است چه ربطی به سست شدن پی بسیار محکم آن دارد؟؟؟
  • آرش US ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    حبیب القانیان در همان زمان و پس از آن ساختمان های بسیار بلندی و چندین برابر ساختمان پلاسکو در اسراییل و تل آویو ساخت از جمله برج الماس و برج شیمشون که با پول ایرانیان و از طریق خارج کردن پول های داخل کشور ساخته شد و هنوز پابرجا و دارای سیستم های ایمنی بسیار قوی هستند. براساس اسناد ساواک و همچنین گزارشات دیگر رسانه های غربی از جمله بی بی سی ، القانیان در جلساتی با سران اسراییل گفته بود که سرمایه داران یهودی را تشویق به خروج سرمایه هایشان از ایران کرده است. نکته جالب آنکه در همان زمان گزارشی از ساواک موجود است که اگر امثال القانیان و چند سرمایه دار دیگر یهودی پول های خود را از بانک های ایران خارج کنند، کل اقتصاد ایران می خوابد
    • محمد نصیر A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
      219 2
      جناب جا مانده در تاریخ ، امروز با بی احتیاطی شخصی فاجعه انسانی رخ داده وموجب کشته شدن عده ای از هموطنانمان شده است بعداً شما رفتی از روی اینترنت رمز گشایی کردی که صاحب اولیه ساختمون یهودی بوده، خب این چیرو ثابت میکنه یارو که با خودش تو گور نبرده همین جا گذاشته يه سری کاسب و کارگر با شرافت هم توش نون در می آوردن واسه زن و بچشون. امثال آقای خاوری و زنجانی که جیب ملت و خالی کردن و از کشور خارج کردن بفرما رمز گشایی کن به چه دین و مذهبی پایبند هستند؟
    • محمود IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
      145 1
      اين حرف شما اگه درست باشه قبل اين كه سرمايدارها رو تشويق به خروج از ايران مي كرد خودش رو بايد نجات مي داد قبل اعدام
    • آرش US ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
      3 88
      عزیز دل برادر چرا نمی گیری؟ خیلی پیچیده نیست. برادر من یک بار دیگه دقیق بخون و بعد قضاوت کن. خیلی ساده است. یک فردی دو ساختمان را با فاصله چند سال یکی در تهران و دیگری در تل آویو می سازه. درست؟ ادعا می کنه که ساختمان تهران تا 200 سال در برابر هر آتش سوزی و زلزله مقاوم و ایمنه. این هم درست؟ ساختمانی که توی اسراییلی و 3 برابر این یکی ارتفاع داره همچنان قرص و محکمه. برخلاف پلاسکو که قبل از آتش سوزی هم در حال ویرانی بود با سیستم های ایمنی و حتی گفته می شود چند حادثه را هم پست سر گذارده اما این ساختمان پلاسکو با یک آتش سوزی دو سه ساعته فاتحه اش خونده شده و از ایمنی 200 ساله هم خبری نبوده. به همین سادگی و راحتی. حالا افتاد؟
    • معصومه.ح RO ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
      27 1
      آقای قاليباف مدیریت محترم جهادی چرا به جای واگذاری املاک نجومی از جیب ملت، امکانات مهار آتش را به روز نکرد تا در صورت نیاز گازانبری عمل کند؟ چرا مسولین بعد از انقلاب همین استادیوم بزرگ آزادی و نو سازی نکردن؟ چطور يه بنای مشابه همین ورزشگاه نساختن؟ حالا اگه يه اتفاقی واسه همین ورزشگاه بیفته امثال آقای آرش برای پاک کردن صورت مسئله میان میگن معمارش یا سازندش فراماسون بوده در ضمن آقای آرش چرا همه چیزو پیچیده و مافیایی جلوه میدی چرا یاد نگرفتیم مسولیت اشتباهاتو گردن بگیریم؟ تا حالا فکر کردی خدای ناکرده اگه اتفاق ناگواری مثل آتش سوزی یا زلزله بیفته ساختمونهایی که به تازگی تو همین تهران ساخته میشه چند دقیقه ای فاتحشون خونده میشه؟ به جای توهم توطئه و کپی مطالب وجدانتو بیدار کن هنوز دیر نیست
    • بی نام IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      33 0
      آقا آرش، ساختمان پلاسکو بخاطر عدم توجه صاحب فعلی اش که بنیاد مستضعفان و جانبازان هست به این حال روز افتاد یکی نیست بگه صاحب اصلی و مدیری که اونجا منصوب کردن چرا نمیاد 1 کلمه در مورد مسئولیتی که داشته صحبت کنه بعد شما چسبیدی به 50 سال قبل؟ لطفا بیدار شو
    • بی نام KR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      29 1
      آقای آرش ظاهرا نگرفتی میخ آهنین ........ اول : اونی که تو اسراییل هست حتما تا الان هم باز سازی شده هم موارد ایمنی ارتقا پیدا کرده دوم : سازنده مرده رفته ، 40 ساله یکی دیگه داره استفاده میکنه ، تو این 40 سال برای ایمنی چیکار کرده؟ یه کپسول نمیتونست بخره به مغازه دارا بده؟ سوم : یاد بگبرین اشتباهاتتون رو گردن بگیرین و اصلاحش کنین ، الان کلی ساختمون مشابه هست ... خبر بچاپ که پدرم در اومد فارسی تایپ کنم
    • امید CA ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      35 1
      جناب آرش، یعنی می‌گید که القانیان به دروغ گفته که این ساختمون ایمنه و تا ۲۰۰ سال هم عمر مفید براش در نظر گرفتن؟ آخه چرا یه نفر باید بیاد یه ساختمون رو به درستی در تل‌آویو بسازه، ولی این پلاسکو رو ماستمالی کنه؟ مگه خودش تا سال ۵۷، قبل از تصاحب ملکش و اعدامش توسط خلخالی صاحب ساختمان نبوده؟ خب دیوانست که بیاد عمر مفید ملک خودشو پایین در نظر بگیره؟ اینکه تهران باشه یا تل‌آویو فکر نکنم مهم باشه، برای سرمایه‌دار سرمایه‌اش مهمه
  • كسري IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    104 0
    نداشتن تجهيزات ابتدائي و سيستم مناسب إعلام و اطفا حريق باعث بروز اين حادثه وحشتناك شد تا كي ميخواهيم تاوان عدم توانايي و فقدان تجهيزات رو بدهيم
  • مردم A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    55 0
    سلام حیف است که از این ساختمان ها حفاظت نمی شود، باید تدابیر امنیتی ایمنی داد و مردم را از خطرات این گونه آگاه نماید. شهرداری باید شهر را داری کند باید کمک نماید.
  • مردم A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    30 5
    انسان تا هست باید به مردم کمک کند حادثه ارتحال آیت الله رفسنجانی و این حادثه باید مردم و مسئولین را بیدار کند و بدانیم تا هستیم باید خیر و نیکی بذل و بخشش نماییم. اگر این ساختمان را زنده کنیم آیا فروش و نوع خرید و فروششان همان خواهد بود یا بیشتر به فکر مردم خواهند بود. واقعا حادثه های غم انگیزی هستند. خداوند کمک نماید و مورد رحمت قرار گیرند
  • مجید A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    122 0
    یکی از ده ها سرمایه ملی که بنیاد مستضعفان بخاطر عدم مدیریت به فنا رفت
  • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    10 58
    من بازار کویتی ها که نزدیک این ساختمون هست رفته بودم وقتی راه میرفتم زمین تکون میخرد
  • بی نام US ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    47 2
    هربار این خبرها میاد اسم الهه راستگو هم برام دوباره زنده میشه که دوباره قالیباف رو هوار کرد روی سر تهران
  • عظیم A1 ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    3 35
    در برابر آزمایش الهی صبور باشیم.
  • عظیم A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    5 35
    گفته می شود علت تخریب ساختمان پاشش بیش از حد آب آتش نشانان روی ساختمان بوده است که باعث نم برداشتن ساختمان و ریزش آن شده است.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    84 2
    این بنیاد "مستضعفان" به کسی هم جوابگو هست؟ اینهمه اجاره گرفتن ولی یک کپسول پر تو ساختمون نبوده
  • م A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    4 30
    فیلسوف ها آنقدر جناحی نگاه نکنید،این اتفاق کمترین ربط به بنیاد مستضعفین داره،عدم تجهیز و بهسازي ،ممانعت مالکیت مغازه و تولیدی ها بودند.
  • امید CA ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    25 1
    ضمنا اون ۲۰۰ سال عمر مفید هم فکر میکنم در صورت «نگهداری صحیح» باشه، نه اینکه همین‌طوری ساختمون به امون خدا رها بشه
  • حامد A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    1 0
    بی عرضه گی اوج میزنه
  • یاس A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    0 0
    چه اشتباه بزرگی اینقدر طمع کردن تا آخرش ریخت حالا اموال به جهنم جان عزیزان آتش نشان گرفت
  • من A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    0 0
    دلم برای چشم های منتظر اتشنشان ها ی زیر اوار کبابه دعا کنیم فقط معجزه بشه خدایا معجزه کن
  • بی نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    0 0
    با عرض سلام و تسلیت به مناسبت شهادت جوانمردان و از جان گذشتگان ایثارگر . آتش نشان . من حقیر از همان روز اول برایشان قرآن خواندم و امیدوارم خداوند صبری عظیم به خانواده محترمشان عنایت بفرماید . و روح آن شهدای آتش نشان را با شهدای کربلا . محشور بفرمایند . التماس دعا . من خیلی ناراحت شدم چونکه من سوختگی ۶۵ درصد داشتم در سال ۶۰ . و بی گناه سوختم . مانند آتش نشانان شهید . و معجزه امام رضا ع شامل حالم شد . امیدوارم که مصدومین حادثه . شفا یابند . و خوب شوند . با تشکر . ما را در غم خود شریک بدانید . امیدوارم که دیگر در کشورمان ایران . شاهد چنین حوادثی نباشیم . سیده فاطمه