۰ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۶

مراسم روز جهانی فلسفه از سی‌ام آبان‌ماه تا دوم آذرماه 1389 با مشارکت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس اندیشه خبرآنلاین از روابط عمومی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، جمهوری اسلامی نیز به‌عنوان کشوری با پشتوانۀ غنی فکری و فلسفی که فیلسوفان و متفکران آن در جهان فلسفه شناخته شده و از پیشکسوتان برخی از مکاتب فلسفی هستند در سال 2008 آمادگی خود را برای برگزاری همایش جهانی این روز اعلام کرد.

به‌دنبال این پیشنهاد، یونسکو موافقت رسمی خود را با برگزاری همایش جهانی این روز برای سال 2010 در ایران اعلام کرد و مقدمات اجرایی و علمی این امر توسط مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران که خود به‌عنوان مؤسسه‌ای قدیمی و صاحب عنوان در فلسفه است، آغاز شد.

نخستین جلسۀ شورای عالی برگزاری این همایش با محور کمیسیون ملی یونسکو و با اهتمام مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران، فرهنگستان علوم و سایر گروه‌های فلسفۀ دانشگاه‌ها در فروردین‌ماه 1387 برگزار شد. در این جلسه پس از بحث و تبادل‌نظر "فلسفه: نظر و عمل" به‌عنوان موضوع همایش انتخاب و به یونسکو اعلام شد. همچنین به این مناسبت پیش‌همایش "فلسفۀ اسلامی و چالش‌های جهان امروز" در سال 2009 از طرف مؤسسۀ حکمت و فلسفۀ ایران در تهران و همدان برگزار شد. پیش‌همایش‌های دیگری نیز مرتبط با موضوعات همایش جهانی در دانشگاههای مختلف ایران برگزار شدند.

توجه به اهمیت موضوع فلسفه در تعامل و گفتگوی بین فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و گرامیداشت سنت‌ها و آئین‌های مختلف فرهنگی در میان ملت موجب شد با اهتمام سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحده "یونسکو" از سال 2002 دومین پنج‌شنبه از ماه نوامبر هر سال به نام روز جهانی فلسفه نامگذاری و در تقویم یونسکو ثبت شود.

اولین مراسم رسمی در این‌باره نیز در روز 21 نوامبر 2002 در مقر یونسکو در پاریس برگزار شد. مدیرکل یونسکو در پیامی که به این مناسبت فرستاد. اعلام کرد "بسیاری از مردم سؤال می‌کنند چه نسبتی بین فلسفه و یونسکو است؟ و پاسخ من این است که چطور است از این موضوع به‌عنوان ستون و پایۀ اساسی برای صلح استفاده کنیم". او در ادامه از تمامی اعضاء می‌خواهد که با برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها و روابط متقابل زمینۀ ارتقای این مهم را در جامعه هموار کنند.

از آن زمان تا کنون هر سال کشورهای عضو به مناسبت این نام‌گذاری فعالیت‌های علمی، آموزشی و فرهنگی مختلفی را طراحی و اجراء کرده‌اند. به‌علاوه در هر سال نیز همایش اصلی و محوری این روز در یکی از کشورهای عضو برگزار شده است. همایش اصلی این روز از سال 2002 تا 2005 در مقر یونسکو در پاریس برگزار شد و پس از آن در سال‌های 2005 در کشور شیلی، 2006 در کشور مراکش، 2007 در کشور ترکیه، 2008 در کشور ایتالیا با موضوع "حق و قدرت" و 2009 در کشور روسیه با موضوع "فلسفه در گفتگوی فرهنگ‌ها" برگزار شد.

محورهای مقاله همایش روز جهانی فلسفه :

ـ تأثیرات فلسفة اسلامی بر تفکر فلسفی دورة میانه

ـ نسبت میان فلسفة اسلامی و اخلاق

ـ فلسفه و فرهنگ

ـ فلسفه و انسان آینده

ـ فلسفه و سیاست

ـ فلسفه و دین

ـ فلسفه برای کودک و نوجوان

ـ فلسفه و تکنولوژی

ـ فلسفه و معنویت

ـ فلسفه و هنر

چگونگی دریافت مقاله :

متقاضیان ایرانی تا آخر اردیبهشت 1389 فرصت دارند خلاصه مقاله خود را به همراه اطلاعات تماس خود به آدرس Papers@philospophyday.ir ارسال نمایند. پذیرش یا رد مقاله تا 15 خرداد 1389 به اطلاع متقاضیان خواهد رسید. مقالات پذیرفته شده می بایست تا اول شهریور 1389 به صورت کامل به آدرس فوق ارسال شوند. مقالات پذیرفته شده به دو زبان انگلیسی و عربی ترجمه خواهند شد.


برای اطلاع بیشتر از مراسم روز جهانی فلسفه به پایگاه اینترنتی این مراسم به نشانی زیر مراجعه کنید:

http://philosophyday.ir/index.htm

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 62595

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۸
    0 0
    نحوه شرکت در مراسم چگونه است؟