رئیس کل بیمه مرکزی گفت:طبق آخرین اطلاعات ۱۴ شرکت بیمه به ساکنین ساختمان پلاسکو تعهد بیمه ای داشتند که تاکنون مشخص شده حدود ۲۱۰ واحد از بیمه استفاده کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین، عبدالناصر همتی در نشست خبری امروز صبح با اشاره به واحدهای بیمه شده ساختمان پلاسکو اظهارداشت: این تعداد بدان معنی است که حدود ۳۵ درصد واحدها بیمه داشتند. برآورد تقریبی رقم تعهدات ۴۹ میلیارد تومان است که این رقم تعهد بیمه است و از این میزان تا دیروز ۹ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی افزود:در خصوص آتش نشانان هم باید گفت الان صحبت در مورد این عزیزان بسیار سخت است؛ چون زحمات و جان فشانی این نیروهای جان برکف قابل جبران نیست، اما فقط باید بگویم نیروهای آتش نشانی هم تحت پوشش بیمه عمر و حادثه و بیمه های تکمیلی هستند و البته خود آتش نشانی هم بیمه مسئولیت است که بعد از طی مراحل لازم مشخص می شود.

همتی خاطرنشان کرد: شرکت‌های بیمه کل سقف خسارات بیمه ای را در پلاسکو پرداخت می‌کنند.

او با بیان اینکه  شرکت بیمه و مقصر حادثه مسئولیت پرداخت بیش از این رقم را ندارند،یادآورشد: هرچند بیمه آتش سوزی کاملا اختیاری است، اما درصد این  هستیم که برای سال آینده بیمه آتش سوزی ساختمان های بزرگ را اجباری کنیم.

رئیس کل بیمه مرکزی  تاکید کرد: البته بیمه مرکزی نمی‌تواند الزام کند ما به دولت پیشنهاد دادیم و می‌دانیم شورای شهر هم پیگیر این موضوع هست.

همتی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه مدیریت پیشگیری و ریسک در کشور ما خیلی ضعیف است.

به گفته وی ساختمان های دولتی الزام به خرید بیمه حوادث و آتش سوزی دارند و نهادهای ناظر و حسابرسی در صورت عدم رعایت این موضوع تذکرات لازم را می دهند.

وی تأکید کرد: در حادثه پلاسکو از طرف هیئت مدیره بیمه نامه‌ای خریداری نشد و تمام 210 واحدی که بیمه نام آتش سوزی دریافت کردند شخصا نسبت به خرید این بیمه نامه اقدام کرده بودند.

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این سئوال که گفته می‌شود مالک ساختمان پلاسکو یعنی بنیاد مستضعفان باید تمام ساختمان را بیمه می کرد گفت: پاسخ به این سوال را باید افراد حقوقدان بدهند بنده وارد مسائل حقوق نمی‌شوم.

خبر بد برای صاحبان خودروهای گران قیمت

همتی همچنین  مبنی براینکه برخی حقوقدانان طرح جدید بیمه مرکزی مبنی بر تعیین حداکثر برای پرداخت خسارت سوانح رانندگی با خودروهای گران قیمت را اجرایی نمی‌دانند و معتقدند صاحبان این خودروها می‌توانند با یک شکایت قضایی کل مبلغ شکایت را از مقصر حادثه دریافت کنند آیا این درست، گفت: به استناد بررسی‌های حقوقی بیمه مرکزی این طرح را اعلام کرده چرا که براساس قانون شرکت‌های بیمه و مقصران حادثه در برخورد با خودروهای گران قیمت هیچ مسئولیتی بالاتر از یک سقف مشخص ندارند، طبق قانون بیشتر از نصف دیه بابت خسارت به خودروهای گران قیمت نباید پرداخت نشود.

وی اضافه کرد: هم اکنون نصف دیه 126 میلیون تومان است بنابراین نه شرکت بیمه و نه مقصر حادثه با خودروهای گران قیمت مسئولیتی بالاتر از این رقم ندارند از همین رو صاحبان خودروهیا گران قیمت هم نمی‌توانند شکایت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: فرضا یک ماشین 500 میلیونی که کاپوت آن 40 میلیون تومان ارزش دارد و خسارت دیده بیشتر از 10 میلیون تومان در یک حادثه نمی‌تواند بیشتر از مقصر دریافت کند

همتی به صاحبان خودروهای گران‌قیمت پیشنهاد کرد که بیمه نامه بدنه بخرند که در هنگام سوانح رانندگی از آن استفاده کنند در غیر این صورت باید کل مبلغ خسارت را خودشان پرداخت کنند.

او با اشاره به نشست مشترک با مسئولان وزارت نفت،خاطرنشان کرد: در مورد بیمه پالایشگاهها و پتروشیمی ها ابتدا باید پیشگیری و مدیریت ریسک اعمال شود و سپس شرکتهای بیمه بر مبنای ارزیابی ریسک تعهد دهند.

رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص پیشنهاد تغییر بر مبنای محاسبه دیه نیز گفت: مقام مسئول در این خصوص قوه قضاییه است و در این مورد خاص ما به قوانین و الزامات قوه قضاییه استناد می کنیم. بر این اساس مبنای محاسبه دیه بر اساس شتر است.

 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =