رئیس کل گمرک ایران گفت: ضریب حمایت گمرکی از تولیدکننده داخلی از 6 درصد به 12 درصد رسیده است که 100 درصد افزایش نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از وزارت اقتصاد بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرک بررسی تراز تجاری از سال 90 تا 95 نشان می دهد این شاخص آماری سال به سال با بهبود مواجه است.

در این باره، آخرین آمار مربوط شاخص آماری در 8 ماهه ابتدایی سال 95،رقم 734 میلیون دلار را نشان می دهد که در مقایسه با تراز تجاری سال 90 از افزایش و بهبود قابل توجهی برخوردار است؛ بر این اساس رقم ثبت شده تراز تجاری در سال 90، منفی 13میلیارد و 428 میلیون دلار است. یعنی تراز تجاری نشان از توان تولیدی و بازرگانی کشور دارد در دولت یازدهم بیش از 14 میلیارد دلار بهبود پیدا کرده است.

برای اطلاع از جزئیات اقدامات صورت گرفته در جهت بهبود تراز تجاری،مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران طی گفتگویی سیاست های اجرایی این سازمان را تشریح کرده است.

آقای دکتر لطفاً راجع به نقش گمرک در تراز تجاري مثبت توضیح دهید.
پس راه‌اندازي سامانه جامع گمرکی روند صادرات تسهيل شد به نحوی که توانستیم زمان لازم برای صادرات را از 7 روز به 1 روز کاهش دهیم. همچنین كانال سبزي كه با روس‌‌ها راه‌اندازي شد،صادرات شبانه روزي ما به هر گوشه‌ي عراق، اسناد و گواهي‌هاي معتبري كه به صادركننده‌ها مي‌دهيم، اجازه ورود موقت به صادركنندگان، و همين‌طور در بحث استرداد حقوق گمركي سود بازرگاني مواد اوليه ‌كار رفته در كالاي صادراتي كه صادركننده در هنگام وارد كردن مواد اوليه حقوق گمركي و سود بازرگاني را پرداخت كرده،ازنتايج استقرار اين سامانه است .

شما بسته‌هاي مختلفي را هم براي حمايت از توليد صادرات تدوين كرده‌ايد.اين بسته‌ها به چه شكل هستند و قرار است چه كاري انجام دهند؟
ميانگين تعرفه‌ي موثر يا همان ضريب حمايت از توليدكننده‌ي داخلي در 91 و 92 ، 6% بود كه حالا با وجود اين كه بعضي تعرفه‌ها كم شده اند، به 12%رسيده است چون ارزش كالا واقعي كرده‌ايم. 8ستون تعرفه تبديل به 12ستون شده است. همچنين تسهيل فرايندها و كوتاه شدن زمان انجام كارها براي صادر كننده، تعريف فعالان مجاز اقتصادي كه تسهيلاتي برايشان در نظر گرفته شده است تعامل با ساير كشورها براي اين كه آن ها بتوانند صادراتشان را انجام بدهند در راستای مدیریت واردات تسهیل صادرات است.توليدكننده مي‌تواند با توجه به اطلاعات داخل سامانه تصميم بگيرد كه چه چيز را و به چه قيمتي توليد كند ابزاری واقعی در جهت حمايت از توليد داخلي است.این موارد بخشی از بسته حمایت از تولید گمرک است.

چقدر زمان مي‌برد تا حقوق گمركي را برگردانيد؟
سيستمي است كه در يك هفته تعریف کرده ایم که انجام مي‌شود چون بايد پول از خزانه دريافت شود و به قسمت مالي گمرك ريخته شود .البته به تازگي راه حل‌هايي پيدا كردیم كه اين فرآيند در زمان كم‌تري انجام شود. گمرك زيرمجموعه وزارت‌خانه است پس قاعدتا بايد اين فرايند راحت‌تر باشد.

در خزانه بايد پول باشد تا به ما سهمي برسد. قاعدتا خزانه براساس اولویتها و به درستی تخصیص را انجام میدهد. ممكن است سهم ما در خزانه كم باشد، من اعتراضي ندارم اما کار با دقت در حال انجام است.مشکلات عدیده ساختاری وجود دارد اما چون همدلي در وزارت‌خانه زياد است یکی یکی همه آنها از میان برداشته خواهد شد.

برای پايداري تراز تجاری مثبت چه کارهایی باید انجام شود؟
در مورد پايداري من چيز زيادي نمي‌توانم بگويم. ما در زمان قبل آسيكودا را پياده كرديم.آنكتاد از طريق سازمان برنامه به ما 300 هزار دلار بودجه داده بود به عنوان نمونه اين پروژه را پياده كنيم. در دولت قبل آن سيستم كنار گذاشته شد روش سنتي در حال پياده شدن بود.راجع به پايداري فقط اين را مي‌توانم بگويم كه اگر اين امر يك امر ملي است در حيطه‌ي اقتصاد مقاومتي است بايد اين موضوع ضمانت بقاي آن باشد.

سياست‌گذار تجاري وزارت صمت است يا گمرك ؟
در بقيه دنيا سياست‌گذار تجاري قانون است. نظر من هم بايد قانون باشد.آيا دركشورهاي  اتحاديه‌ي اروپا دولت‌ها اين زمينه تصميم‌گيرنده اند؟نبايد اين‌طور باشد كه هر روز بخشنامه‌ي جديدي ابلاغ شود. به طور مثال ناگهان بخشنامه مي‌آيد كه كالاهاي گروه 10 نبايد وارد شود. آن واردكننده اي كه كالايي از گروه 10پشت مرز دارد گناهي كرده است؟كالاي او را پشت مرز نگه ‌داريم بعد آن را متروك مي‌كنيم وخودمان مي‌فروشيم.

قاچاقچي درگير هيچ كدام از اين بخشنامه‌ها نيست.همين عدم اطمينان زمينه‌ساز قاچاق است.بنده در سال 83  قانون امور گمركي را به مجلس بردم كه 360 ماده داشت و معتقد بودم همه بايد به عنوان قانون اجرا شوند.مجلس و دولت آن زمان تصميم گرفتند مواد آن را كم كنند. 360 ماده را نصف كردند گفتند بقيه‌ي آن را به صورت آيين‌نامه اجرا كنيم.

در بحث آيين‌نامه دست دستگاه‌ها باز است. ما در زماني هستيم دولت بزرگ‌ترين واردكننده،صادركننده،تصميم‌گيرنده است.پس دولت بايد تصميم‌‌گيری به منافع خودش فكر كند یا منافع جمع؟

39223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 630203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =