ما که نفهمیدیم در حادثه پلاسکو کی مقصر بود. چون نه کسی محکوم شد ، نه کسی عذر خواست و نه کسی استعفا داد. راستش خیلی هم پیگیر نیستیم چون دیگه به این جریان عادت کردیم. ما مثل ژاپنی ها و کره ای ها از این قرتی بازیها بلد نیستیم که بیاییم جلوی دوربین و به نشانه معذرت، دولا راست بشیم و استعفا بدیم!

اصولا یک ایرانی رو نباید هیچوقت تهدید کرد. حالا چه تهدید به اخراج باشه و چه تهدید به قبول اشتباه! چون ایرانی جای حق نشسته و اشتباه نمی کنه، پس لزومی هم نداره معذرت بخواد! البته این رو هم بگیم که اگه هم زبانمان لال، روزی روزگاری یک ایرانی اشتباه کرد نباید کم بیاره و عذرخواهی کنه چون اونوقت بقیه دور برمی دارند و پررو می شن و یک ایرانی نباید به دیگرون اونقدر رو بده که اونها آسترشو بخوان!

اما اینطوری هم نیست که یک ایرانی الا وبلا و تحت هیچ شرائطی معذرت خواهی نکنه اتفاقا ما در خیلی از مواقع عذرخواهی می کنیم اما با شرائط ذیل:

1- وقتی به درستی کارمون مطمئن باشیم! مثل خانمی که 12 نوع غذا پخته و بعد به مهموناش می گه: «ترو خدا می بخشید ها ... دیگه بیشتر از این نتونستم بپزم»!

2- وقتی اشتباهمون خیلی کوچک باشه و مطمئن باشیم که مجازات و یا عواقبی برامون نداره! مثل له کردن مورچه! که بعدش می گیم: «بله؛ خودم می دونم چه جنایتی در حق محیط زیست کردم کردم. به همین دلیل به نشانه عذرخواهی و شرمندگی در پیشگاهتان پیشانی به خاک می سایم!»

3- وقتی اشتباهمون متوسط باشه اما بجاش بدونیم با این معذرت خواهی(و مظلوم نمایی) محبوبیتمون بیشتر می شه و مردم ما رو بعنوان یک منصف و عادل می شناسند ومی گن: «وای ببین چقدر آدم شریف و پاکیه که شجاعانه عذر خواست! حق این بابا خیلی بیشتر از این حرفاست!» مثل معذرت خواهی یک قهرمان ورزشی از شکست و یا عذرخواهی یک مسئول بخاطر ده دقیقه قطعی برق!

4- وقتی بخواهیم با عذر خواهی بقیه رو خفه کنیم و یا بهشون کنایه بزنیم! مثل موقعی که می گیم: «آره جونم شما درست می گید و من غلط کردم! اصلا تو خوب، من بد! حالا راحت شدی؟!»

5- وقتی منافعی برامون داشته باشه: مثل بنری که بساز و بفروش ها می زنند روی ساختمونی که ساعت 2 نصفه شب جلوش تیرآهن خالی می کنند و توش می نویسند: «از اینکه آسایش شما را برای ساختمان سازی خودمان بهم زدیم معذرت می خواهیم !!»

6- بعضی از معذرت خواهی هامون هم زورکی است. یعنی بچه های بالا بهمون می گن: «اگه بخاطرعذر خواهی استفعا ندی ، استعفات می دیم!» مثل تصادف قطار

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 631205

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بي نام ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    5 5
    اخري خيلي بي معني بود
  • بی نام DE ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    4 4
    با این آخریه که زیر همه حرفات زدی
    • بی نام A1 ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
      0 0
      دیدگاه دایی جان ناپلئونی به تو می گن
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    3 5
    مورد آخر ته نامردیه حالا اگه قالیباف استعفا می داد همینو می گفتی؟
  • مصطفی IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    7 1
    شیر مادرت حلالت ... گل گفتی
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    4 5
    دقیقا مورد آخر اثبات کرد که اگه کسی هم درست رفتار کنه و از اشتباهش عذرخواهی کنه یک عدم مثل نویسنده محتر پررو میشن
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    8 0
    اینم یک عذرخواهی مورد چهارمی: من به عنوان یک شهروند تهرانی، از قالیباف و بنیاد مستصعفان عذرخواهی می کنم که ساختمان پلاسکو ریخت.
  • بی نام RU ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    8 1
    یکی رو از قلم انداختی. وقتی کاری رو که در زمان خودش درست بوده انجام میدیم و 30 سال بعد به جای این که بگیم آقا ما باید 20 سال قبل برنامه رو عوض می کردیم و نباید با همین فرمون می رفتیم، از کار درست سی سال قبل عذرخواهی می کنیم.
  • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
    2 0
    تحت این ساختار هیچوقت معذرت خواهی صورت نمیگیره: چون ایرانی جای حق نشسته و اشتباه نمی کنه، پس لزومی هم نداره معذرت بخواد البته این رو هم بگیم که اگه هم زبانمان لال، روزی روزگاری یک ایرانی اشتباه کرد نباید کم بیاره و عذرخواهی کنه چون اونوقت بقیه دور برمی دارند و پررو می شن و یک ایرانی نباید به دیگرون اونقدر رو بده که اونها آسترشو بخوان
  • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
    2 1
    مورد آخری هم می شه سعید مرتضوی رو هم گفت ... من با آخری هم موافقم
  • بی نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
    3 0
    فکر کنم همه اصل موضوع رو فراموش کردن در این طنر
  • نگارنده متن US ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
    3 0
    بدین وسیله من از نوشتن بند ششم معذرت می خواهم