ثبت ملی مهارت و ساخت گیوه روستای کریت شهرستان طبس

به گزارش خبرآنلاین ، مهارت و ساخت گیوه روستای کریت شهرستان طبس در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی ثبت ملی مهارت و ساخت گیوه روستای کریت شهرستان طبسو گردشگری استان گفت: گیوه های طبسی نوعی پای پوش است که، رویه آن از نخ پنبه ‌ای و کف آن غالباً‌ از پارچه های پنبه ای بهم فشرده یا چرم تهیه می شود.

سید احمد برآبادی افزود: ابزار، روش و نحوه بافت رویه و کف آن و موادی که در تهیه آن استفاده می شود در این منطقه منحصر به فرد است و معمولا کار تهیه گیوه توسط دو نفر که هر کدام در بخشی از آن تبحر دارند تولید می شود که کار بافت رویه اغلب توسط زنان انجام می شود.

وی با بیان اینکه این رشته از زمان گذشته در بسیاری از شهرهای خراسان جنوبی به خصوص شهرستان طبس رواج داشته است، افزود: این رشته علاوه بر این استان در استانهای دیگر از جمله مرکزی، کرمانشاه، کردستان و فارس نیز مرسوم است که تا حدودی مراحل کار شبیه، اما تفاوت هایی در شکل و نقش اندازی رویه گیوه و گاهی تزیینات الحاقی دارند.

برآبادی گفت: قدیمی ترین متونی که به طور مشخص از گیوه نام برده اند به حدود قرن هشتم هجری می رسد و در شهرستان طبس نیز تا دهه 40 هجری شمسی ساخت و تجارت گیوه مهمترین فعالیت اقتصادی این شهرستان بوده است.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 631554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =