ایسنا نوشت: یک عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهردار تهران از عذرخواهی مردم سر باز زده است افزود: باید این عذرخواهی انجام می‌شد و امیدواریم در فرصت باقی مانده خلاء به وجود آمده در مدیریت را جبران کند.

غلامرضا انصاری در نوبت عصر سیصد و بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران که به موضوع بررسی حادثه ساختمان پلاسکو اختصاص پیدا کرده بود گفت: در تهرانی که 30 سال است مکرر اعلام می‌شود که روی سه گسل فعال زلزله قرار گرفته است آیا با این امکانات آتش نشانی شامل 3 نردبان 55 متری و 10 نردبان 32 متری امکان مقابله با حوادث بزرگ وجود دارد؟ آیا امکان مقابله همزمان حادثه دیگری با حادثه ساختمان پلاسکو و بسیج امکانات وجود داشت؟

وی افزود: باید حداقل اعتبارات مصوب آتش نشانی به این سازمان تخصیص داده می‌شد. به گفته شهردار تهران، ایستگاه‌های این سازمان افزایش پیدا کرده اما آیا با افزایش ساختمان‌ها امکانات متناسب نیز گسترش پیدا کرده است؟

انصاری با اشاره به لزوم توجه به موضوع آموزش نیروهای سازمان آتش نشانی تاکید کرد: اگر مقرر است کار تخصصی انجام دهید چقدر آموزش‌های تخصصی داده‌ایم و آیا سطح آموزش‌ها افزایش پیدا کرده است؟ آیا تنها با سه ماه آموزش یک آتش نشان دیپلم می‌توان از وی انتظارات گسترده داشت؟

وی در خصوص اظهار نظر شهردار تهران مبنی بر اینکه 30 دقیقه قبل از ریزش ساختمان پلاسکو دستور خروج نیروها داده شده است گفت: برای خروج نیروهای آتش نشان که آموزش دیده‌اند سه دقیقه کافی است در حالی‌که شهردار تهران اعلام می‌کند 30 دقیقه پیش از ریزش ساختمان این دستور داده شده است. اگر نردبان و تشک امداد در محل حادثه وجود داشت این افراد می‌توانستند زنده بمانند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: من به رئیس سازمان آتش نشانی چشم بسته اقتدا می‌کنم اما ایشان این کاره نیستند. مدیرعامل سازمان آتش نشانی در چند دوره آتش نشانی و اطفای حریق شرکت کرده‌اند. متاسفانه چنین مسائلی بسیار است و سوالات بسیاری مطرح است. چند درصد آتش نشانان ما مجهز به بیسیم بوده‌اند؟

وی تاکید کرد: تنها برای این 16 نفری که جانشان را در این حادثه فدا کرده‌اند آیا نمی‌ارزد که یک مسئول عذرخواهی کند. در چنین شرایطی استعفا پیشکش اما این موضوع در تاریخ ثبت خواهد شد. آیا نمی‌توانستیم برای آتش نشان‌ها GPS تهیه کنیم که حداقل پس از حادثه بتوانیم پیکر آنها را پیدا کنیم؟

انصاری ادامه داد: آیا لازم نبود نقشه این ساختمان در اختیار آتش نشانی باشد تا محل موتورخانه و ... را به راحتی پیدا کنیم.

وی خطاب به شهردار تهران به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران گفت: در سه سال گذشته چند جلسه به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران با سازمان آتش نشانی داشته‌اید؟ وقتی که شهردار تهران شورا را به حساب نیاورد و به مجلس پاسخ داد باید شاهد چنین مسائلی باشیم. قطعا عذرخواهی کسی را کوچک نمی‌کند بلکه عذرخواهی موجب بزرگ شدن فرد می‌شود. باید این کار را می‌کردند و امیدواریم در فرصت باقیمانده خلاء به وجود آمده در مدیریت را جبران کنند.

تلفات پلاسکو یک شکست است

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در مدیریت نجات در حادثه پلاسکو نمره صفر را دریافت کرده‌ایم گفت: شهادت ۱۶ آتش نشان و افراد عادی در این حادثه یک شکست محسوب می‌شود.

عبدالحسین مختاباد در نوبت عصر سیصد و بیست و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران که به موضوع بررسی حادثه ساختمان پلاسکو اختصاص یافت، گفت: مدیریت بحران و مدیریت نجات دو موضوع جداگانه هستند که ما در حادثه پلاسکو در مدیریت نجات نمره صفر داریم. بی‌تردید مدیریتی که بتواند جان یک انسان را نجات دهد وابسته به فناوری‌های مدرن است.

وی افزود: آنچه که در فیلم‌های صحنه حادثه مشاهده می‌کنیم از طبقه دهم یک آتش نشان میان دود و آتش و به وسیله بالابر به ساختمانی که از ۴ طرف آتش گرفته است، آب می‌پاشد. سوالات بسیاری درباره این حادثه مطرح است؛ از جمله اینکه چرا و با چه مجوزی مردم وارد ساختمانی شده‌اند که آتش گرفته است؟ بی‌تردید شهادت ۱۶ آتش نشان و افراد عادی در این حادثه یک شکست است. متاسفانه هنگامی که شهردار تهران به محل حادثه رسید، مدیرعامل سازمان آتش نشانی با کت و شلوار مانند یک شهروند عادی مشغول ارائه گزارش به شهردار تهران بود.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به صحبت‌های مجتبی شاکری در این جلسه گفت: اگر این چوب بلند شود سر رئیس جمهور هم می‌افتد، بی تردید هر کسی که تخطی کرده است باید پاسخگو باشد. این خون‌هایی که به زمین ریخته باعث شرمندگی ماست.

مختاباد در پایان تاکید کرد: ما عضو شورای شهر تهران هستیم و وظایف ما مشخص است که از چه کسی حساب و کتاب بکشیم. برخی کارشناسان اعلام کردند که روش آواربرداری حادثه پلاسکو صحیح نبوده است. باید بررسی شود چه کسی اعلام کرده که با چنین شرایطی آتش نشانان وارد ساختمان شوند.

اگر ما نمایندگان مردم هستیم، پس در حادثه پلاسکو مقصریم

یک عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم روشن شدن ابعاد مختلف حادثه ساختمان پلاسکو گفت: هیچ یک از اظهاراتم سیاسی کاری نیست و لعنت خداوند بر پدر و مادر کسی که خون ۱۶ آتش نشان را با سیاسی کاری پایمال کند.

محمد حقانی در نوبت عصر سیصد و بیست و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران که به موضوع بررسی حادثه ساختمان پلاسکو اختصاص داده شده است، گفت: عمق این فاجعه بسیار زیاد است و نباید به راحتی از آتش سوزی ساختمان پلاسکو بگذریم. با وجود وسعت ۶۴۰ کیلومتر مربعی و جمعیت ۱۲ میلیون نفری تهران، اگر تدبیر رهبری و پیام ایشان را نداشتیم قطعا در حادثه پلاسکو نمی‌توانستیم عملیات را به این خوبی پیش ببریم.

وی افزود: در حادثه زلزله رودبار من هم می‌توانستم برای گرفتن سر لوله و یا عکس در محل حادثه حاضر شوم اما چنین کاری را انجام ندادم. در سال ۶۸ که وارد شهرداری تهران شدم برای اولین بار وارد سازمان آتش نشانی شدم. نگرانی آن روز بابت ۹ میلیون تومان جهت خرید لوله‌های آب بود تا بتوان آب را به صورت هدفمند به سمت آتش هدایت کرد که بلافاصله در همان اولین جلسه این بودجه را تأمین کردم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم پرهیز از سیاسی کاری در بررسی ابعاد مختلف این حادثه گفت: نباید تاریخ را از زمانی که خودمان هستیم نقل کنیم. قطعا مسئولیت شهرداری تهران تنها به تذکر ختم نمی‌شود.

وی تاکید کرد: بنیاد مستضعفان نیز وظایفی را بر عهده داشته است. آیا بنیاد فقط وظیفه دارد سر ماه اجاره‌های این ساختمان را جمع کند؟

حقانی عنوان کرد: همیشه مطرح کرده‌ام که عامل اجرا از عامل نظارت فرار می‌کند. به طور کلی انسان فطرتا این گونه است، لذا شورای اسلامی شهر تهران مقصر است. زمانی که اعلام کردم « ۲۸۰۰ میلیارد تومان پول بابت دوربین‌های نظارتی گذاشته شده است چرا باید ۲۰۰۰ میلیارد تومان دیگر صرف این امر شود در حالیکه می‌توان این پول را در مترو و ... هزینه کرد»، دوستان اعلام می‌کردند این صحبت‌ها سیاسی کاری است.

حقانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به صحبت‌های شهردار تهران مبنی بر آموزش ۱۶ هزار آتش نشان داوطلب گفت: این ۱۶ هزار آتش نشان داوطلب کجا هستند؟ چه آموزش‌هایی دیده‌اند و چه اقداماتی را تا به امروز انجام داده‌اند؟

وی افزود: ما در شورای اسلامی شهر تهران به شهردار تهران رأی داده‌ایم؛ لذا طرف ما شهردار است اما تقصیر با شورای شهر تهران است اگر ۳۰ عضو شورا استعفا دهند من نیز به عنوان نفر سی و یکم استعفا خواهم داد. اگر ما نمایندگان مردم هستیم پس ما هم در این حادثه مقصر هستیم. در تهران بحران مدیریت داشتیم، نه مدیریت بحران.

حقانی با اشاره به زمان اعلام خروج از ساختمان در حادثه پلاسکو گفت: در میدان عملیات یک مدیر داریم و آن رئیس سازمان آتش نشانی است که همه باید گوش به فرمان او باشند. باید ساختمان را تخلیه می‌کردند نه اینکه ساعت ۱۰:۳۰ دوباره به زور آتش نشان داخل ساختمان می‌فرستادند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 632896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
    16 1
    فکر میکنم مقصر اصلی اتش نشانها هستن. این اقایون روشون نمیشه بگن.خوبه که حرمت اموات رو نگه میدارن
  • بی نام A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
    17 0
    به زور فرستادن چون مدیر عامل آمد
  • ممل IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
    0 1
    چرا فقط سخنان گزینشی شهردار که یکی از مقصران اصلی حادثه پلاسکو می باشد از صدا وسیما پخش میشود .ولی صدا اعضای شورا شهرتهران که مخلف صحبتهای شهردار حرف زدند از صدا وسیما پخش نمی شود .همین جا هم دارند زور میگن..خدا روشون را سیاه کرده..