«خبرجنوب» نوشت: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بر لزوم ساماندهی و مرمت بازار وکیل شیراز تاکید کرد و گفت: برای حفظ ، نگهداری و حل مشکلات این اثر تاریخی ارزشمند باید کارگروه ویژهای تشکیل شود.

مصیب امیری در نشست هماندیشی ساماندهی بازار وکیل شیراز گفت: متاسفانه تخلفاتی از سوی کسبه بازار در سالهای گذشته و در زمینه ایجاد سازه و تاسیسات انجام شده که برای رسیدگی به آنها، طی روزهای آینده اقداماتی اجرا خواهد شد.

به گفته وی طی روزهای آینده، تیم مشترکی از یگان حفاظت میراث فرهنگی، شهرداری منطقه تاریخی و نمایندگان شورای بازار، تخلفات انجام شده از سوی کسبه در ساخت و سازها را رصد میکنند.

امیری گفت: بازار وکیل ، یکی از شاهکارهای معماری و آثار بيمانند دوران زندیه با کاربري اقتصادی است و به منظور حفظ و نگهداری این اثر تاریخی ارزشمند باید کارگروه ویژهای تشکیل شود.

وی اضافه کرد: اقدامات عملیاتی پیرامون مرمت و مشکلات تاسیساتی بازار نیز طی تفاهم نامه مشترک میراث فرهنگی، شهرداری منطقه تاریخی و فرهنگی، شورای شهر و شورای بازار در دو برنامه ویژه کوتاه مدت و بلند مدت اجرایی خواهد شد.

امیری در خصوص بازارهای منشعب از بازار وکیل نیز گفت: با توجه به اینکه بخشی از اردو بازار و بازار مسگرها ثبت تاریخی است و بخش دیگر از اردو بازار و بازار روحا... تاریخی محسوب نمیشود، این اداره کل شیوه نامه اجرایی متناسب با شرایط هر کدام از سراها، کاروانسراها و بازارهای منشعب در زمینه تاسیسات شامل برق حجره ها و معابر، آب، مخابرات و حفاظت کالبدی از بنا و منظر بصری، برای حفاظت کالبدی بازار با رعایت حفظ کاربری و حیات کارکردی آن را تدوین کرده است.مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس تصریح کرد: این شیوهنامه حداکثر تا پایان امسال برای اجرا، مصوب میشود.

امیری همچنین با اشاره به ویژگیهای منحصر به فرد بازار وکیل به عنوان یکی از جاذبههای گردشگری شهر شیراز اضافه کرد: کسبه بازار با در نظر داشتن این نکته که کالبد بازار وکیل یک جاذبه تاریخی و گردشگری است، میتوانند با رعایت اصول حفاظتی، منظری، تاریخی و معماری با هدف جذب هر چه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی، خوشبین به رونق اقتصادی باشند.جلسه هماندیشی برای ساماندهی و مرمت بازار وکیل با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز، نائب رئیس شورای شهر شیراز، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی میراث فرهنگی، معاون میراث فرهنگی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی ، رئیس و اعضای شورای بازار برگزار شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =