۰ نفر
۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۰

آمار اشتغال زنان در برخی رشته‌های مهندسی، بسیار پایین تر از تعداد دانش آموختگان زن آن رشته است.

الناز محمدی: شاید زمان برگزاری انتخابات های ریاست جمهوری را باید بیشترین زمانی دانست که بیشترین شعارها در مورد وضعیت زنان و بهتر کردن وضعیت اشتغال زنان سر داده می شود. شعارهایی که حتی گاهی زیاد بودنشان و غیر قابل اجرا کردنشان عکس العملی جز تعجب ندارد. با اینکه درانتخابات سال پیش، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور فعلی، جزء کاندیداهایی بود که کمترین شعار را در مورد زنان به زبان آورد، اما در حال حاضر جزء رئیس جمهورهایی است که پیشنهادها و طرح های زیادی را در مورد زنان به زبان می آورد. شاید زیاد بودن همین طرح ها است که باعث شده حتی نمایندگان طرفدار او و مدیران دولتی به عملکرد دولت در حوزه زنان اعتراض کنند؛ به طوری که اعضای فراکسیون زنان در چند روز گذشته نسبت به بودجه اختصاص داده شده به حوزه زنان اعتراض کرده اند و می گویند که بودجه در نظر گرفته شده برای مرکز امور زنان و خانواده در لایحه بودجه سال 89 تقریبا مشابه سالهای گذشته است.

به گفته زهره الهیان، نماینده تهران، اعضای فراکسیون زنان در تلاشند تا اعتباری مستقل برای امور زنان استانداریها لحاظ شود، چرا که در بودجه امسال دولت اعتباری برای اداره کل امور زنان و مشاوران امور بانوان استانداری‌ها در نظر گرفته نشده است.

چاره اندیشی برای وضعیت اشتغال زنان
اما به غیر از این مسئله، روز گذشته معاون آموزش و پژوهش مرکز امور زنان و خانواده با اشاره به انجام پژوهشی در خصوص وضعیت شغلی زنان فارغ‌التحصیل برخی رشته های مهندسی، نسبت به وضعیت اشتغال زنان در کشور اعتراض کرده است. به گزارش ایسنا، زهرا سجادی گفته است که « برخی از حوزه‌های استخدامی نظر مثبتی نسبت به استخدام زنان در چنین مشاغلی ندارند، اما در بیشتر موارد، عدم تمایل خود این زنان، مانع اشتغالشان در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی‌شان شده است.»

او با اشاره به اینکه بالغ بر 60 درصد ورودی رشته های مهندسی در کشور را زنان تشکیل می دهند، گفت: «این درحالیست که آمار اشتغال زنان در برخی رشته‌های مهندسی، بسیار پایین تر از تعداد دانش آموختگان زن آن رشته است.»

این مقام مسئول در پایان از برگزاری جلسه مشترک مرکز امور زنان با وزارت علوم در این مورد در آینده نزدیک خبر داده است.

در چند سال گذشته، مطالعات متعددی در مورد تجزیه و تحلیل موقعیت زنان در سطوح منطقه‌ای، ملی، میزان اشتغال آنان و عوامل بازدارنده فعالیت زنان، نگرش‌ها و تمایلات زنان و نقش زنان در توسعه انجام شده است که سعی در آماده‌سازی افکار عمومی ملت‌ها، سیاستگذاران و برنامه‌ریزان جهت حل مشکلات مربوط به دستیابی زنان به اشتغال بیشتر را داشته است.

لیلی بروجردی، رئیس کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مورد به خبر می گوید: «از آنجا که تصمیمات و اقدامات انجام شده در خصوص مسائل زنان در کشور با نوعی اعمال سلیقه و افراط و تفریط روبه‌رو بوده، ضروری است یک رویکرد مشخص مبنای عمل و تصمیمات دولت‌ها در آینده قرار گیرد.» او ادامه می دهد: «رویکردی که هویت مستقل و برابر زن را در اجتماع به رسمیت شناخته و همزمان هویتی تکاملی و تعادلی برای او در خانواده قائل باشد. بر این اساس رویکرد «تناسب در حقوق و وظایف زن و مرد در خانواده و تساوی حقوق و تکالیف زن و مرد در اجتماع» می‌تواند راهگشای چالش‌ها و پیچیدگی‌‌های تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در این زمینه باشد.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 64030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۳
    1 0
    خانم الناز محمدی مردان مهندس هم کاری ندارند اصولا کاری وجود ندارد
  • طیبه A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    1 0
    چه بسیار زنان مهندس با کارایی بسیار بالا اما با سنگ اندازیهای بعضی رجال مجبور به خانه نشینی میشوند نمونه اش خود من