۰ نفر
۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۵

ایرنا نوشت: با روی کار امدن دونالد ترامپ ؛ فضای ضد ایرانی بیشتری نسبت به دوره اوباما ؛ در ساختار سیاسی امریکا شکل گرفته و این فضا باعث شده تفسیرهای مختلفی درباره مواجهه رییس جمهوری جدید ایالات متحده با جمهوری اسلامی ایران مطرح شود.

برنامه های ترامپ از طرح موضوع پاره کردن برجام تا هشدارهای رسمی به ایران و همچنین تشکیل ناتوی عربی برای مقابله با اقداماتی که انها مشکل امنیت برای منطقه می خوانند و در نهایت بررسی شمولیت سپاه پاسداران در جرگه سازمان های تروریستی ؛ همگی اوج و فرودهای خاص خود را داشته و هنوز نقطه تعادل تصمیم های ترامپ در حوزه سیاست خارجی به وِیژه درباره ایران ؛ مشخص نشده است.

اواخر بهمن ماه سال جاری بود که خبرگزاری رویترز طی گزارش اعلام کرد که ترامپ در دومین اقدام ضدایرانی خود در تلاش است پیشنهادی مبنی بر افزودن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی دولت آمریکا ارائه دهد. رویترز تأکید کرد که هنوز نسخه‌ای از این طرح را رؤیت نکرده است و درعین‌حال هنوز مشخص نیست ترامپ آن را امضا خواهد کرد یا خیر. این طرح می‌تواند در قالب یک حکم اجرائی ابلاغ شود و از وزارت امور خارجه بخواهد درخصوص گروه تروریستی نامیدن سپاه پاسداران بررسی‌های لازم را انجام دهد.

واکنش ها در خصوص این طرح , به شدت تند بود چه در داخل ایران و چه در داخل امریکا .

'محمدعلی جعفری' فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از رسانه ای شدن طرح ترامپ علیه سپاه توسط خبرگزاری رویترز ؛ ضمن تاکید بر اینکه رئیس‌جمهوری جدید آمریکا 'ناشی' است ، آمریکا را 'ببر کاغذی' خواند. وی تصریح کرد که 'دولتمردان آمریکا می‌دانند که تهدید علیه ایران نه تنها بی‌فایده بوده، بلکه مضر است'.

در داخل امریکا هم شبکۀ خبری سی‎ان‎ان که میانه خوبی با ترامپ ندارد؛ طی گزارشی به نقل از مقامات دولتی آگاه اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور امریکا، در ادامۀ تهدیدات توخالی خود علیه ایران، قصد دارد نام سپاه پاسداران را در فهرست 'سازمان‎‏های تروریستی خارجی' قرار دهد، اما این موضوع با مخالفت بسیاری در داخل امریکا روبرو شده و امضای فرمان اجرایی ترامپ برای اعلام این موضع بی‌اساس، به دلیل هشدار سازمان‏‌های امنیتی در داخل ایالات‎متحده، متوقف شده‎‏ است.

به گفتۀ این مقامات برنامۀ قبلی کاخ سفید این بوده که ترامپ فرمان اجرایی علیه سپاه پاسداران را در سفر خود به ایالت فلوریدا امضا کند، اما پس از «اعتراض شدید» وزارت خارجه و وزارت دفاع امریکا، این مسئله منتفی شده است. واکنش روسیه هم جالب بود.'ویتالی چورکین' نمایندۀ ( سابق ) روسیه در سازمان ملل متحد، در مصاحبه‎ای بر نقش مثبت ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه تأکید و افزود به نظر می‎رسد سخنان ترامپ دربارۀ ایران بیشتر ناشی از 'احساسات' هستند تا 'واقعیت‌‎های موجود.

اخبار رسیده از واشنگتن حاکی است که مشاوران ترامپ تردید های وی درباره ایده اش علیه سپاه را تقویت کرده بطوریکه گویا این ایده را کنار گذاشته است. رویترز هفتم اسفند در گزارش دیگری اعلام کرد بررسی پیشنهاد دولت دونالد ترامپ برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی به دلیل هشدارهای مقامات دفاعی و امنیتی متوقف شده است.
مقام های دفاعی و امنیتی هشدار داده اند که این اقدام دولت ترامپ می تواند تاثیرات معکوسی به همراه داشته باشد. یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده در این باره گفت: اگر این کار را انجام دهید، امکان صحبت کردن با ایرانی ها درباره هر مساله ای را خواهید بست.

تحلیل گران معتقدند احتمال صدور فرمان ترامپ برای قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی به این علت کاهش یافته است که این مساله می تواند به مقابله با داعش لطمه وارد کند و با مخالفت متحدان اصلی آمریکا روبرو شود و هرگونه چشم انداز دیپلماتیک بین ایران و آمریکا را تیره و تار کند و در نهایت اجرای توافق هسته ای را نیز پیچیده نماید.

این طرح پیشنهادی، بخشی از تلاش های گسترده ترامپ برای اتخاذ مواضع سختگیرانه تر علیه ایران بوده است. این اقدام فراتر از اقدامات قبلی آمریکا در اعمال تحریم علیه افراد و شرکت های مرتبط با سپاه پاسداران خواهد بود.

ایران به عنوان کشوری که قربانی تروریسم است ؛ هرگونه دخالت در فعالیت های تروریستی را به طور قاطعانه رد کرده است.گفته می شود تصمیم گیری درباره این مساله پس از استعفای مایکل فلین مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیچیده تر شد.حتی قبل از استعفای فلین نیز مقام های پنتاگون و نهادهای اطلاعاتی آمریکا، مخالفت خود را با قراردادن نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی اعلام کرده بودند.

ناظران مسایل منطقه معتقدند که قراردادن نام سپاه به عنوان یک نهاد قدرتمند نظامی و سیاسی در فهرست سازمان های تروریستی، می تواند تاثیرات بی ثبات کننده ای داشته باشد، از جمله تشدید درگیری های منطقه ای که پیش از این آمریکا، ایران را به دست داشتن در آنها متهم کرده است. اتهامی که ایران بارها آن را رد کرده است.
مقام های آمریکایی در اظهارنظرهای پراکنده تاکید کرده اند قراردادن سپاه در فهرست گروه های تروریستی می تواند تاثیرات معکوسی داشته باشد. این اقدامات تنها به نفع افراطی ها خواهد بود.

 ارزیابی
دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تنها بعد از دوازده روز به قدرت رسیدن این هشدار رسمی را به ایران داد که دوره تقابل و رویارویی جانشین دوره مصالحه شده است. در تاریخ اول فوریه سال جدید مایکل فلین مشاور وقت امنیت ملی آمریکا، ایران را به اقدام جنجالی در «پرتاب موشک بالستیک و نیز حمله به ناو عربستان سعودی که ستیزه جویان حوثی مورد حمایت تهران انجام دادند» متهم کرد. دو روز بعد، واشنگتن تحریم هایی را علیه 25 فرد و شرکت مرتبط با آزمایش های موشکی ایران اعمال کرد. اعمال این تحریم ها در شرایطی بود که قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تهران را از این کار منع نکرده بود.

آمریکا در انتخاب اهداف تحریم های جدید خود تلاش کرد که تا مفاد توافق هسته ای ایران نقض نشود. موشک هایی هم که در جریان مانور نظامی ایران شلیک شدند بالستیک نبودند و به این ترتیب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز نقض نشد.

نکته مهم این است که غلو کردن درباره نفوذ و کنترل جموری اسلامی ایران به ترامپ و دولتش کمکی نمی کند. از دیدگاه کارشناسان عملکرد برخی کشورهای همسایه ایران در دشمنی با تهران و جنگ تحمیلی هشت ساله که طی آن تقریبا همه کشورهای منطقه و نیز غرب از صدام حسین در برابر ایران حمایت کردند و حملات آمریکا به افغانستان و عراق همسایگان شرقی و غربی این کشور باعث شده تا ایران سیاست دفاعی پیشرو اتخاذ کند. رییس جمهوری جدید امریکا هم باید مثل اوباما متوجه باشد که ایران کشور دست بسته ای نیست که دیگران برای امنیتش تصمیم گیری کنند.

کارشناسان غربی می گویند بهترین گزینه برای آمریکا این است که با در نظر گرفتن نگرانی های امنیتی تهران در منطقه به نزدیکی سیاسی درباره عرصه های مربوط به منافع مشترک فکر کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 641375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =