۰ نفر
۱۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۰

تسنیم نوشت:بررسی آمار بارش ها تا شب گذشته نشان می دهد میزان بارش‌ها در استان‌های جنوبی و مرکزی در مقایسه با سال گذشته با رشد همراه بوده، اما میزان بارش ها در استانهای شرقی و شمالی کشور کاهشی قابل توجه داشته است.

 کل ریزشهای جوّی ایران از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر 95) تا پایان روز گذشته (سیزدهم فروردین) بالغ بر 196 میلی‌متر است. ثبت 196 میلی‌متر بارش در سال جاری در حالی است که مقدار بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته 184 میلی‌متر ثبت شده که مقایسه این دو رقم، نشان‌دهنده رشد 7 درصدی بارشها در سال جاری است.

همچنین میزان بارشهای ایران در مدت مشابه در 48 سال گذشته (درازمدت) به‌طور متوسط 182 میلی‌متر بوده که در مقایسه با میزان بارشهای سال جاری، از افزایش 8 درصدی بارش‌ها در سال آبی 96 ــ 95 حکایت دارد.

حجم بارش‌ها از ابتدای مهرماه 94 تا پایان روز سیزدهم فروردین این سال، 298 میلیارد و 293 میلیون مترمکعب بود اما در مدت مشابه سال جاری حجم بارش‌ها با افزایش 29 میلیارد و 715 میلیون مترمکعبی، به 323 میلیارد و 13 میلیون مترمکعب رسید.

در ایران 6 حوضه اصلی آبریز داریم که شامل حوضه آبریز دریای خزر،‌ حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان، حوضه آبریز دریاچه ارومیه، حوضه آبریز فلات مرکزی، حوضه آبریز مرزی شرق و حوضه آبریز قره‌قوم است.

در حوضه آبریز دریای خزر از ابتدای سال آبی جاری تا امروز 255 میلی‌متر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 25 درصدی و نسبت به متوسط درازمدت کاهشی 4 درصدی داشته است.

در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان از ابتدای سال آبی جاری تا امروز در مجموع 338 میلی‌متر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 10 درصدی و نسبت به متوسط درازمدت رشدی 12 درصدی داشته است.

در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تا امروز در مجموع 143 میلی‌متر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 36 درصدی و نسبت به متوسط درازمدت کاهشی 18 درصدی داشته است.

در حوضه آبریز فلات مرکزی از ابتدای سال آبی جاری تا امروز در مجموع 134 میلی‌متر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 33 درصدی و نسبت به متوسط درازمدت رشدی 13 درصدی داشته است.

در حوضه آبریز مرزی شرق از ابتدای سال آبی جاری تا امروز در مجموع 56 میلی‌متر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 29  درصدی و نسبت به متوسط درازمدت نیز کاهشی 29 درصدی داشته است.

در حوضه آبریز قره‌قوم از ابتدای سال آبی جاری تا امروز در مجموع 148 میلی‌متر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی 21 درصدی و نسبت به متوسط درازمدت رشدی 3 درصدی داشته است.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 650856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =