تسنیم نوشت:شرکت بی پی اعلام کرد، این شرکت و شرکت ملی نفت ایران سال گذشته و پس از لغو تحریم های ایران، از خزانه داری آمریکا مجوزی برای همکاری مشترک در میدان گازی رهام واقع در دریای شمال دریافت کرده اند.

شرکت بی پی اعلام کرد، این شرکت و شرکت ملی نفت ایران سال گذشته و پس از لغو تحریم های ایران، از خزانه داری آمریکا مجوزی برای همکاری مشترک در میدان گازی واقع در دریای شمال دریافت کرده اند.

تولید گاز در میدان گازی رهام، در سال 2010 یعنی زمانی که اروپا تحریم هایی را علیه برنامه هسته ای ایران به اجرا گذاشت به حالت تعلیق درآمد. فعالیت این میدان 4 سال بعد پس از آنکه دولت انگلیس موافقت کرد که یک طرح مدیریتی موقت را به اجرا بگذارد که بر اساس آن تمام درآمدهای ایران از این میدان تا زمان لغو تحریم ها به امانت نگهداری شود، از سر گرفته شد.

بعد از لغو تحریم های اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران در ژانویه 2016، اجرای این طرح مدیریتی موقت متوقف شد.

بر اساس گزارش سال 2016 شرکت بریتیش پترولیوم، ایران کنترل سهام خود در این میدان را مجددا در اختیار گرفته و در 29 سپتامبر 2016 شرکت بی پی مجوزی را از خزانه داری آمریکا دریافت کرده که به موجب آن دو طرف می توانند فعالیت های مشترک در این میدان را ادامه دهند.

بی پی که بیش از یک قرن پیش به عنوان شرکت نفت ایران و انگلیس تاسیس شده، دارای فعالیت های تجاری متعددی در آمریکاست و بنابراین برای جلوگیری از متهم شدن به هرگونه نقض احتمالی تحریم ها و جریمه شدن از سوی دولت آمریکا، برای هرگونه همکاری با ایران به کسب مجوز از اداره کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا نیاز دارد.

سال گذشته شرکت بی پی کمیته اجرایی ای را برای بررسی همکاری های انرژی با ایران ایجاد کرد که در آن باب دادلی، مدیر آمریکایی این شرکت برای جلوگیری از نقش احتمالی تحریم های آمریکا از آن کنار گذاشته شده بود.

در گزارش سالانه بی پی آمده است: «بی پی در حال حاضر قصد دارد مالکیت سهام خود در میدان مشترک رهام (با ایران) را ادامه دهد و این میدان را اداره نماید.»

بی پی نگفته که مجوز صادر شده در ماه های پایانی دولت اباما تا چه زمانی اعتبار خواهد داشت.

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 652196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =